Cursus Digisterker leert statushouders omgaan met digitale overheid

Spotlight Reageer 6 min. leestijd

“Betaal je kosten voor de huisarts zelf?” en “Op welke website kun je terecht voor een tegemoetkoming in de kosten voor zorg, huur en kinderopvang?” Enthousiast gaven de deelnemers aan de pilot Digisterker voor statushouders antwoord op deze en andere vragen waarover zij in de afgelopen weken van alles hebben geleerd. Met een welverdiend diploma en een stukje Weerter vlaai sloten zij de pilot afgelopen dinsdag 9 juli succesvol af.

De cursus Digisterker wordt al jarenlang gegeven bij Bibliocenter, voornamelijk aan ouderen. Zij leren in deze cursus hoe ze om kunnen gaan met de digitale overheid. Hoe ze aangifte doen bij de Belastingdienst, een verhuizing doorgeven aan de gemeente of huurtoeslag aanvragen. Dit soort zaken worden steeds vaker via internet geregeld en meestal is hiervoor ook een DigiD nodig. Voor wie niet zo handig is met een computer en internet is dat een grote drempel. Dat geldt niet alleen voor ouderen, maar ook voor statushouders, zo dachten de gemeente Weert en Bibliocenter.

Om die reden zijn zij een pilot gestart met een groep van tien statushouders die al een heel eind op weg zijn in hun inburgeringstraject en graag aan het werk willen. Vanuit de gemeente zijn deze deelnemers geselecteerd vanwege hun taal- en cognitief niveau en behoeften. Van een 19-jarige jongen die nog aan het begin van zijn carrière staat tot een in Syrië hooggeschoolde man die weer helemaal opnieuw moet beginnen: stuk voor stuk zijn het hardwerkende statushouders die graag zelfstandig hun weg in Nederland willen vervolgen.

“Nu kan ik het zelf”

Dankzij de pilot Digisterker zijn zij daarmee weer een grote stap verder gekomen. “Hartelijk dank, ik wist niet dat ik zoveel zou leren”, aldus een van de deelnemers. “Dit kon ik online zelf niet vinden. Daarvoor moest ik tot nu toe altijd iemand bellen, maar nu kan ik het zelf.”

En lukt het nog niet helemaal zelf, dan wel samen. Tijdens de pilot hielpen de deelnemers elkaar regelmatig met zowel de Nederlandse taal als het begrijpen van de inhoud van de cursus. Ze vinden herkenning en steun bij elkaar en willen graag van elkaar leren. Nu een van hen als winnaar van de afsluitende quiz een jaarabonnement bij Bibliocenter Weert heeft gewonnen, weten ze precies bij wie ze moeten zijn met vervolgvragen. “Hij is nu de baas! Als we een vraag hebben, weten we bij wie we moeten zijn”, wordt er lachend geroepen.

Niet leuker, wel gemakkelijker

Ook Suzanne Wolter van Bibliocenter Weert en vrijwilliger Hans, die samen de pilot hebben begeleid, zijn enthousiast. Suzanne: “Ik vond het erg leuk, maar ook best lastig. Pas nu ik aan buitenlandse mensen uitleg hoe ons overheidssysteem werkt, zie ik hoe moeilijk het is.” Hans kan dat beamen: “Een van de deelnemers gaf aan dat ze in Iran helemaal geen belasting hebben. Dan kun je nog zo hoogopgeleid zijn in je eigen land, maar moet je hier alsnog alles opnieuw en op een andere manier leren.”

De belastingdienst, toeslagen, DUO, het openbaar vervoer, de gemeente, het UWV, zorgverzekeringen, thuisarts – in vier lessen van twee uur zijn de deelnemers wegwijs gemaakt in de digitale overheid. Ze leerden waar ze hun DigiD wel en niet voor nodig hebben, hoe ze die moeten gebruiken en waar ze met welke vragen terechtkunnen.

De pilot werd uitgevoerd bij Werk.Kom en Risse Groep, omdat de deelnemers hier al bekend waren en ze hier bovendien beschikten over een computerruimte. Naast digitale begeleiding ontvingen de deelnemers echter ook een dik naslagwerk waarin alles wat ze geleerd hebben nog eens stap voor stap wordt uitgelegd. “Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker”, zo citeert Suzanne Wolter de Belastingdienst. “Toch heb je wel een bepaald taalniveau nodig om deze cursus te kunnen volgen.”

Vervolg

In september volgt er dan ook een evaluatie om na te gaan of er een vervolg aan de cursus gegeven kan worden. Suzanne Wolter: “Ik denk dat het heel waardevol kan zijn, zeker. Al doende kom je erachter hoeveel regels we hier hebben. Dan is het toch waardevol om in een paar lessen van alles te kunnen laten zien en een naslagwerk mee te kunnen geven.”

De oprechte dankbetuigingen van de deelnemers, hun vragen naar de eventuele voorzetting van de cursus en het feit dat de ze zo fanatiek deelnamen aan de afsluitende quiz en vele vragen goed beantwoordden, is voor Suzanne en Hans hét bewijs dat ze namens de gemeente en het Bibliocenter echt iets bij hebben kunnen dragen aan het leven van deze mensen.

🔔 Heb je feedback of een nieuwstip? Vul het contactformulier in.

📰 Ontvang je de gratis nieuwsbrief al? Schrijf je gratis in.

Deel dit bericht
Geef reactie