Het Bassin gaat op de schop. Hierover werd gisteravond gesproken tijdens de commissievergadering Ruimte in het stadhuis.
Het doel is om de doorstroming en de veiligheid van het verkeer op het Bassin te verbeteren. Zo wil men de doorstroming van fietsers versnellen en verbeteren door de cyclus van de verkeerslichteninstallatie te verkorten en door gescheiden fietspaden aan te leggen. Ook wil men de situatie op het dek van de Stadsbrug verbeteren zodat vanuit Rijkswaterstaat in Tilburg de bedientijd voor boten wordt verkort.
De afgelopen maanden is er onderzoek gedaan naar de verkeersstromen en de mogelijkheden die het plein heeft. Naast de verbeteringen voor het verkeer wil men het Bassin ook meer als visitekaartje laten fungeren. Zo wil men de omgeving rondom de Parkflat ook meer een park-achtige uitstraling geven. Zelfs aan het plaatsen van vlaggenmasten naast de Passantenhaven is gedacht.
Inmiddels is er een definitief ontwerp opgesteld. Dit ontwerp werd gisteren door fractieleden van de politieke partijen besproken. Het blijkt dat het plan nog teveel onduidelijkheden geeft. D66 meldt via twitter dat op verzoek van de gehele raadscommissie een werksessie wordt georganiseerd over alle details en pijnpunten.
De herinrichting is dus nog niet rijp voor behandeling door de gemeenteraad. “Het plan ziet er mooi uit, maar is het goed ontworpen? We willen geen stationsplein 2.0”, aldus D66. Ook de VVD wil het in één keer goed doen. Raadslid Joey Engelen reageert via twitter: “Er zijn teveel opmerkingen over de herinrichting van het Bassin. Het moet in één keer goed gaan”.
Tja al jaren bezig met een plan en vooraf niet communiceren.
Weert is niet goed bezig. De verkeersdeskundige is al vertrokken, de projectengineer snapt het niet, alleen maar bezig met de politiek in Roermond.
Is toch triest dat een plan wat al jaren in voorbereiding is direct wordt verwezen naar de prullenbak. Ze zullen het ook nooit leren bij de afdeling Openbaar Gebied van de gemeente Weert.
Laat nu eens een goed bureau het plan opzetten en bedenken. Nu doet dit een landschapsarchitect. !!!!!!! het betreft toch een verkeerskundig en civiel werk. Wie snapt het nog. Logisch dat je een definitief plan krijgt wat niet duidelijk is.
Ik sta er niet versteld van als het een debacle wordt als stationsplein, koppig toch doorgaan met een niet doordacht plan. Dat is wat de ambtenaren doen in Weert. Geld uitgeven en achteraf nog meer geld uitgeven om het gekunsteld te herstellen.
Verkeers”des”kundigen die zo een verkeersschema maken, werken met een kernconsept, met topografische stellingen, expanding horizon,gedifferentieerde verbeterpolitiek en fysische geografie; dat leid van een abstract naar een concreet plan.
Waarbij conseptionalisering en multiperspectiviteit een belangrijke rol spelen.
Men noemt dit ook wel de WC-Eend technologie.
Dit is dan ook de voornaamste reden dat veel plannen in de praktijk niet werken..met als voorbeeld het staionsplein en andere verkeersgedrochten binnen Weert.
https://uploads.disquscdn.com/images/398c6928edeb8c54186c9af369774e521e410c5770bac2f943b823ae0be2cab5.jpg
Ik vraag mij af of de kosten tegen de baten (voordelen) opwegen…Ik kan het waarschijnlijk opzoeken maar heeft iemand informatie omtrent de aanbesteding inclusief onderzoekskosten?
Er wordt binnenkort een extra informatiebijeenkomst georganiseerd waar al dit soort zaken dieper uitgespit kunnen worden.
Thanks.
In dit ontwerp is te weinig rekening gehouden met de vele fietsers. Die kiezen altijd de kortste routes. Maw: in de praktijk zal over de stoep gefietst gaan worden. Mss beter om het fietsverkeer in de praktijk te gaan bekijken en daar een prioriteit aan te geven in het ontwerp.
Joost helemaal eens. Fietsers en met name scholieren houden zich niet aan keurig bedachte stroken.
Die gaan via de weg van de minste weerstand.
En vaak met doodsverachting.
Het totale plaatje lijkt een verbetering.
Behalve, als je van de Suffolkweg met de fiets de Kasteelsingel op moet, is een verslechtering, de fietser moet daar een achterwaartse en voorwaartse autorijstrook oversteken.
En hoe rijd je met de fiets soepel van de Kasteelssingel naar de Suffolkweg?
Beide richtingen zijn bij eventueel niet werkende verkeerslichten gevaarlijk.
De fietsers zullen nu nog meer gebruik gaan maken van de voetpaden op de brug.
Gewoon een rotonde plaatsen!! want fietsers op de rotonde krijgen voorrang van jou(of niet slumme)
Een rotonde op enkele meters van een beweegbare brug is geen goed idee. Dan staat de zaak om de haverklap vast.
Oei dat gaat weer een aardige duit kosten
Het ontwerp is nog niet rijp voor behandeling in de raad… Maw, het is nog niet definitief.
Ben benieuwd. Kan op de tekening niet zien hoe de fietsers worden gestuurd, vooral de fietsers die vanaf de kasteelsingel over de brug en linksaf willen. Die moeten nu eigenlijk tussen de afslaande wagens door.
Mijn advies aan jou is.
Kijk eerst goed naar de tekening ,daar staan de fiets stroken op gemeld.
Rechts van de weg.
En als je links af wilt slaan dan doe je rechts voor sorteren dat staat ook op de tekening.
Het ingetekende fietsdeel houdt op bij de plaats van de slagbomen. Daar kan ik niet uit opmaken hoe ik dan linksaf moet. Rechts voorsorteren om linksaf te gaan??? Het zou volgens mij toch het meest logisch zijn de fietsers die vanaf de kasteelsingel direct na de brug linksaf willen EN de fietsers die linksaf de singel op willen een strook te geven tussen de linksaf en rechtsaf gaande auto’s te geven. Probleem is dan weer, al is dat nu ook voor linksaf slaande fietsers, hoe kom je op die strook. Enige andere oplossing is volgens mij de fietsers niet linksaf laten slaan en ze om laten rijden over Weert Noord bedrijventerrein als ze langs het kanaal moeten zijn.
Hier staat de volledige tekening in hoge resolutie:
https://gemeenteraad.weert.nl/Vergaderingen/Raadscommissie-Ruimte/2017/18-januari/19:30/Herontwikkeling-Waterfront-reconstructie-kruispunt-Bassin-en-aanliggende-straten/10-Projecttekening-2016-12-23-ontwerp-D01-DEFINITIEF.pdf
Maar ik ben het met je eens de fietsers pakken de kortste weg dus kriskras door het verkeer mits er adequate handhaving komt.
Ik denk dat men daar een zelfde soort situatie wil creëren als aan het verkeerslicht aan het Bassin (richting Eindhovenseweg) en aan de stationstunnel (richting Stationstraat), waar eerst de fietsers groen licht krijgen en dan van rechts voorgesorteerd naar links de Suffolkweg op kunnen en dan rood licht krijgt als het overige verkeer groen licht krijgt.
Nu gaan de fietsers die van de Kasteelsingel komen, kris kras door het overige verkeer, om op de brug links te geraken om de Suffolkweg op te gaan.
Trouwens, als hotel China daar op die hoek verrijst, zal er dan nog een doorgang blijven voor de fietsers en voetgangers over dat stuk Suffolkweg?? Misschien al met voorbedachte raden gedaan dat rechts voorsorteren.