De Belgische minister van mobiliteit, François Bellot, gaat op zoek naar Europese subsidies voor twee grensoverschrijdende spoorprojecten. Dat heeft het kernkabinet donderdag beslist.
Eén van deze projecten betreft de elektrificatie tussen het Belgische Mol / Hamont en het Nederlandse Weert. “Door deze belangrijke stap komt de realisatie van de spoorprojecten een grote stap dichterbij”, benadrukt de Belgische minister. “Deze belangrijke verbinding wordt al lang bepleit door de reizigersorganisaties in Limburg voor wat betreft Mol-Hamont-Weert.” Ook vanuit de Nederlandse overheid is steun toegezegd voor de realisatie van een treinverbinding voor personenvervoer tussen België en Weert.
Concreet kreeg Bellot een mandaat om een subsidiedossier in te dienen bij de ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Daardoor zou een deel van de kosten Europees gedragen worden. “Het niet-gesubsidieerde deel zal ten laste worden genomen op Belgisch niveau”, aldus nog Bellot.
Ik wil even iets slims zeggen. Er zijn een aantal punten waarom dat niet gaat lukken voor België want Den Haag steekt hier een stokje voor want:
1) zo creëeren we automatisch concurrentie voor de Betuweroute en die eindigt in, jawel, de haven Rotterdam. En laat Antwerpen nou ook net een haven hebben. Dus het kost Nederland geld en we krijgen er minder werk (dus inkomsten) voor terug omdat we ineens moeten gaan concurreren. En we hebben al royaal geïnvesteerd in die Betuweroute.
2) Dus leuk die treinverbinding maar wij als Nederlanders zijn van Rotterdam, niet van Antwerpen. Deze treinverbinding maakt Antwerpen sterker en dat willen wij nou juist niet.
3) Het gaat Belgie om het goederenvervoer, niet om reizigers vervoeren al wordt dat hier niet genoemd. Daar moet Weert, Limburg, Nederland niet intrappen. Ze maken ons lekker want binnen de kortste keer mag er ook goederenvervoer over deze lijn want amai het zou toch zonde zijn als we alléén personen vervoeren. De elektrificatie is dan een feit en alle infrastructuur is klaar voor gebruik. Wij, Weert, Nederland hebben hier niks aan. Alleen denderende treinen en overlast. Weert in, Weert uit. No value added.
En een tunnel is al helemaal een dure grap. En die Nederlandse steun? Die komt er niet anders zit Wiebes en minster van Verkeer en infra echt te slapen.
Helemaal mee eens!
Ik heb alleen een zorg:
Als het spoor eenmaal in gebruik is en voorzien is van een elektrische bovenleiding, dan tovert een of andere Belgische minister een oud, vergeten, Europees regeltje uit een hoge hoed (vast iets met milieu) en hebben wij met z’n allen het nakijken. De goederentreinen zijn dan niet meer te stoppen en de Weerter politiek stond erbij en keek ernaar.
de Weerter politiek staat er niet bij te kijken. Al sinds 1999 is men heel duidelijk dat goederenvervoer met alle mogelijke middelen tegengehouden wordt. Keer op keer wordt dat bevestigd, ikzelf en anderen met mij hebben het al meerdere malen gevraagd.
Ik weet niet of u op de hoogte bent van de volgende link, maar voor u waarschijnlijk zeer interessant.
http://www.wakkervandeijzerenrijn.nl
Ook hier wordt (wat ik ook al aan @Pieter de Pleiter vertelde) vermelding gemaakt over het historisch recht van de IJzeren Rijn, in het Scheidingsverdrag bij de Belgische onafhankelijkheid in 1839.
Zie in de link “introductie” en dan “Wat is de IJzeren Rijn”.
De Vlamingen (de Walen zijn faliekant tegen de IJzeren Rijn) beroepen zich al jaren op hun historisch recht op de IJzeren Rijn uit 1839, toen België onafhankelijk werd. Er werd toen bij het Scheidingsverdrag overeen gekomen dat de Belgen ten alle tijden het Nederlandse gedeelte van de IJzeren Rijn mochten gebruiken voor vervoer naar en van Duitsland.
Als erg grond en woningen moeten worden onteigend, kon het mogelijk een probleem zijn. Maar de trein gaat in Nederland niet door woonkernen en het spoor ligt klaar om gebruikt te worden. Nog geen negen Km. spoorverbinding dat niet wordt gebruikt voor een rechtstreekse verbinding van Weert naar Hamont en verder naar Antwerpen. Een belachelijk verhaal in dit één Europa. Kijk eens hoeveel scholieren er dagelijks door weer en wind moeten fietsen van bv. Budel naar Weert. Hoeveel mensen in de grensstreek met de trein willen reizen tussen o.a. Hamont – Neerpelt en Eindhoven. Ook een groot misverstand is een stukje bestaand spoor (wat vroeger het belangrijkste was van Zuid Nederland en Noord België) heeft niks te maken met de IJzeren Rijn! Het spoor van Hamont naar Mol – Antwerpen was vroeger ook een deel van de vroegere IJzeren Rijn.
Het belangrijkste is nog dat er elektrische treinen komen en het spoor wordt geëlektrificeerd! Dat betekend milieuvriendelijk en geluidsarm. De Weerterbergen zullen hier nauwelijks last van hebben. Vergelijk dit maar eens met het (vracht) verkeer wat dagelijks door Valkenswaard en Neerpelt rijd. Nederlanders parkeren nu dagelijks (gratis) hun auto in Hamont om verder te kunnen rijden met de trein richting Antwerpen. En de diesel (passagiers)treinen staan nu ieder uur van de dag drie kwartier met draaiende motoren in Hamont voor de grens met Nederland te wachten om weer richting Antwerpen te kunnen rijden. Je kunt ook dagelijks in honderden kilometers file gaan staan in Nederland zoals België om op je bestemming te geraken
Ik ben het niet helemaal oneens met uw mening maar heb toch wel wat kanttekeningen.
Bij uw aanname van het aantal scholieren in Budel die naar Weert fietsen gaat u er vanuit dat budel aangesloten wordt d.m.v. een station. Dat zou op de huidige route dus in Dorplein / Schoot komen te liggen. De meerderheid van de scholieren uit Budel heeft hier dus helemaal niets aan. Daarnaast geeft u aan dat de route geen onderdeel is van de ijzeren Rijn. Dit is fout en ik wil u graag wijzen op de informatie over de route van ijzeren rijn waarvan het stuk Hamont – Weert deel uitmaakt: https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Rijn
Daarnaast geeft u aan dat er sprake zou moeten zijn van één Europa.
Ik was de hoop op de eenheid al aan het verliezen en dit wordt nog eens extra versterkt door de besluitvorming t.a.v transport in onze buurlanden. Zo gaat Duitsland gewoon door met de invoer van hun tax voor het gebruik van wegen en heeft België vorig jaar de omstreden belasting voor vrachtverkeer ingevoerd waar dagelijks nog zeer vele Nederlandse grensbewoners last van hebben. (Bron: http://www.1limburg.nl/tolheffing-belgie-meer-vrachtverkeer-op-limburgse-wegen )
In dit opzicht ben ik de hoop in één Europa een beetje kwijtgeraakt en vrees ik dat wij door onze buurlanden gemangeld worden in politieke besluiten.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet tegen een beperkte invoer van personenverkeer ben maar dat ik vrees dat het deur openzet voor verdere ingebruikname van de IJzeren Rijn.
Ik ga helemaal niet uit van een station in Budel (Budel-Schoot)!
Vanuit het centrum van Budel is de afstand tot het station in Hamont geen 200 meter veder als een evt. station Budel-Schoot. Daarnaast geef ik aan dat de verbinding Hamont – Mol – Antwerpen ook bestaat uit dezelfde verbinding als de vroegere IJzeren Rijn. Het fietspad tussen Budel en Weert ligt nagenoeg parallel aan de spoorlijn! Even goed lezen!
Het doel heiligt alle middelen is het niet linksom dan maar rechtsom. Het begint met de gestelde wenselijkheid van personenvervoer, waarbij ik al vraagtekens durf te zetten en het eindigt met goederenvervoer.
De Belgen hebben maar een doel voor ogen en dat is de Ijzeren Rijn heropenen welke ze nu trachten te bewerkstelligen met Europese subsidies en eigen bijdragen om het ‘bijna gratis’ voor Nederland te motiveren. Weert zelf is hierin geen onderwerp van belang en het is daarom aan de gemeente Weert om de vinger aan de pols te houden en haar eigen belangen te verdedigen.
Twee aanvullingen. 1. Vergeet niet dat er in België helemaal geen overeenstemming bestaat over het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. De havenbaronnen in Antwerpen zijn vóór, de Vlamingen zijn afwachtend, de Walen zijn ronduit tegen. De zogeheten Montzenroute is de huidige Belgische verbinding met het Duitse achterland en die voldoet. de IJzeren Rijn zal een directe concurrent worden van de Montzenroute en dat zal ten koste gaan van werkgelegenheid met name in de regio Luik. Daarom willen de Walen het niet. 2. Duitsland heeft een nieuw te bouwen aansluiting op de IJzeren Rijn om de Meinweg te ontzien geschrapt. De Belgen moeten dus niet alleen in eigen land en in Nederland de geesten rijp maken, maar ook in Duitsland. De deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft meerdere keren aangegeven ook niet te zitten wachten op een IJzeren Rijn omdat vooral in de regio Mönchengladbach kilometers nieuw spoor om woonkernen heen aangelegd moet worden. ‘Eisenen Rhein nein’ wat de Duitsers betreft!
Ik stel het ‘bijspijkeren’ op prijs maar blijf toch huiverig dat het personenvervoer als achterdeurtje gebruikt kan/zal worden voor het goederenvervoer. Gelukkig lees ik in jouw comment ook dat in de weerter politiek allert de vinger aan de pols wordt gehouden mbt een ongewenstheid van dit goederenvervoer.
Dat er in België geen overeenstemming bestaat is slechts ten dele waar.
De Vlaamse partijen met de N-VA (grootste partij in Vlaanderen) voorop, hebben de IJzeren Rijn hoog op de agenda staan (bron: https://www.n-va.be/nieuws/dossier-ijzeren-rijn-moet-vanonder-het-stof-worden-gehaald ). De afhankelijkheid van de Vlamingen ten opzichte van de Walen mbt de Montzenroute is voor veel Vlamingen een doorn in het oog. Daarnaast is het vanuit milieu-oogpunt een niet voor de hand liggende route, eerst om Nederlands Limburg heen en dan weer omhoog naar het Ruhrgebied.
Verder ben ik het niet eens met uw opmerking over de Meinweg en de route bij Mönchengladbach. Deze route is een knelpunt waarvan de Belgen ook weten dat er nooit door een nationaal park gereden zal worden dan wel tegen belachelijk hoge kosten. Dat is ook helemaal niet meer nodig, prorail en de Nederlandse staat gaan een handje helpen en wel om de volgende reden:
Wanneer de elektrificatie van het traject Hamont-Weert een feit is, kunnen de treinen via Weert doorrijden tot Roermond. Op dit moment werkt prorail aan de elektrificatie en uitbreiding van de Maaslijn, de lijn Roermond – Venlo die nu nog met diesels gereden wordt. Deze lijn moet in 2020 klaar zijn (bron: https://www.ovmagazine.nl/2014/06/elektrificatie-maaslijn-definitief-1311/ ).
Dit betekent dat treinen vanaf 2020 zonder moeite vanuit Antwerpen via Hamont – Weert – Roermond – Venlo naar Düsseldorf kunnen rijden. De knelpunten rondom de Meinweg en Mönchengladbach zijn dan in een klap verholpen.
Voor alle duidelijkheid, er loopt al een studie naar de haalbaarheid van 3 routes voor de IJzeren Rijn. In deze studie wordt verwezen naar de Maaslijn als 3e optie. Die optie werd in 2001 niet interessant gevonden vanwege de toen nog hoge kosten.
Voor meer informatie over de drie routes: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2015/03/19/antwoorden-op-kamervragen-van-de-leden-hoogland-en-fokke-beiden-pvda-over-nieuw-onderzoek-ijzeren-rijn/antwoorden-op-kamervragen-van-de-leden-hoogland-en-fokke-beiden-pvda-over-nieuw-onderzoek-ijzeren-rijn.pdf
Het vreemde is, dat ik vanuit milieu-oogpunt veel voel voor transport per trein. Als het echter op leefbaarheid aankomt dan kies ik voor Weert !
Met de elektrificatie van het spoor Hamont-Weert liggen alle mogelijkheden open voor goederenvervoer zoals ik hierboven al aangeef.
Een Europese uitspraak kan zo maar in het voordeel van het milieu uitpakken en ten nadele van ons Weertenaren zijn. Wellicht komen we er vanaf met een geluidsschermpje, maar leuker en gezelliger wordt het er allemaal niet door.
In eerste instantie een goed idee maar er is zeker een kanttekening bij te plaatsen.
Vernieuwing van het spoor en aanpassing van de stations op dit traject, opent de deuren voor de ‘IJjzeren Rijn’. Er ligt al jaren een wens van België om dit traject voor zwaar goederenverkeer in gebruik te nemen en dit wordt nu wel heel gemakkelijk gemaakt.
Onder het mom van “we doen dit voor het personenvervoer” zit er vast een dubbele agenda achter bij veel politieke partijen en andere belanghebbenden.
Ik hoop dat de Weerter politiek zich hier van bewust is en zich niet voor de kar laat spannen. Voor we het weten worden we opgescheept met intensief treinverkeer, vervoer van chemische stoffen, overlast etc.
Als de intentie van alle belanghebbenden inderdaad het personenvervoer is dan zijn er andere alternatieven. Zo is de N280, mits goed ingepast in het landschap, een andere mogelijkheid om de Belgische grensstreek te verbinden met Limburg en Duitsland.
ik ga geen pleidooi houden voor of tegen goederen vervoer.
wel moeten we ons realiseren dat er steeds meer vervoer komt.
dat zie je in file druk op de A2 en A58.
Goederen vervoer per spoor is dan weer een ( kleine) ontlasting van de file druk
Ik snap je redenatie niet helelemaal.
De A58 loopt een flink stuk noordelijker en zal niet rustiger worden van het goederenvervoer per trein, het meeste vrachtverkeer over die verbinding ontsluit de Rotterdamse haven met het Roergebied. Ik denk dat je de A67 bedoelt, daar kan inderdaad een vermindering van vrachtverkeer verwacht worden, dat is nu de ontsluiting tussen de Antwerpse haven het Roergebied. Wat betreft de A2, dat is verkeer in noord-zuid richting en zal nauwelijks baat hebben bij een west-oost spoorverbinding.
Ik vrees dat vele duizenden mensen in Weert en op de andere delen van het traject geconfronteerd worden met forse overlast door intensief goederenverkeer. Daarnaast is de aanslag op de natuur ook enorm. De Weerterbergen kunnen deuren sluiten wat weer niet goed is voor de werkgelegenheid in Weert en het kost de stad omzet.
wie is er dan wel bij gebaat? Waarschijnlijke enkele transporteurs en overheden.
Al met al is het een optelsommetje van voor en nadelen waarvan ik niet overtuigd ben of het voor de gemiddelde Weertenaar goed is om de spoorverbinding nieuw leven in te blazen.
Toch begrijp ik wel waarom @schade de A58 er bij haalt.
Veel vrachtbedrijven, die vanuit Duitsland naar Antwerpen en vice versa, vracht vervoeren, geven hun chauffeurs opdracht om via de A58 (Tilburg, Breda > Antwerpen) te rijden, wegens het omzeilen van de Belgische tol voor vrachtwagens.
Als veel vracht via de IJzeren Rijn kan vervoert worden, scheelt dat de Nederlandse overheid vele miljoenen aan onderhoud van de A58, die nu dus al uitgebouwd moet worden voor al het extra vrachtverkeer.
En ik denk dat het milieu-technisch ook beter is om per spoor te vervoeren dan met vrachtwagens
Dat laatste geldt dan voor hen die niet van openbaar vervoer gebruik kunnen, willen of moeten maken.