Een wens van velen is dat tussen Antwerpen en Weert een treinverbinding komt voor personenvervoer. Na jaren van lobbyen en onderhandelen lijkt er schot in de zaak te komen, althans aan Belgische zijde. In Nederland wil het proces, ondanks toezeggingen vanuit politiek Den Haag, maar niet vlotten en dus worden er Kamervragen gesteld.
Afgelopen week ging wethouder Van Eersel in gesprek met twee Tweede Kamerleden. Bij de Wildenberg werd niet alleen de problematiek van de snelweg A2 besproken, maar ook de realisatie van de treinverbinding tussen Weert en België. Vorige week werd bekend dat de Belgische minister van mobiliteit, François Bellot, in Brussel om Europese steun had gevraagd. Het traject tussen Hamont en Weert moet eerst geëlektrificeerd worden en de Belgische minister heeft daar nu werk van gemaakt.
In Nederland geeft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Sharon Dijksma, nog niet thuis. Reden voor de VVD-Kamerleden om vragen te stellen. Ze vragen zich af of de staatssecretaris op de hoogte is van de ontwikkelingen in België. Tevens willen ze weten wat het Rijk moet bijdragen om het spoor tussen België en Weert op orde te maken. Met de vragen willen ze het spoorproject in Den Haag onder de aandacht brengen in de hoop dat er schot in de zaak komt aan Nederlandse zijde.
Lees de vragen:
http://iwdg.nl/2ks4zlJ
Belgie wil alleen goederen vervoeren, en dan met name naar Duitsland. Goed voor de Belgen, iets minder voor NL (ten koste van Rdam), flink minder voor de leefbaarheid in Weert.
Wil je echt geen / weinig goederenvervoer over dit traject –> dan spreek je dat van tevoren af, dan hoef je daar achteraf niet over te bakkeleien.
Ik wil even iets slims zeggen of eerder herhalen. Er zijn een aantal punten waarom dat niet gaat lukken voor België want Den Haag steekt hier een stokje voor want:
1) zo creëeren we automatisch concurrentie voor de Betuweroute en die eindigt in, jawel, de haven Rotterdam. En laat Antwerpen nou ook net een haven hebben. Dus het kost Nederland geld en we krijgen er minder werk (dus inkomsten) voor terug omdat we ineens moeten gaan concurreren. En we hebben al royaal geïnvesteerd in die Betuweroute.
2) Dus leuk die treinverbinding maar wij als Nederlanders zijn van Rotterdam, niet van Antwerpen. Deze treinverbinding maakt Antwerpen sterker en dat willen wij nou juist niet.
3) Het gaat Belgie om het goederenvervoer, niet om reizigers vervoeren al wordt dat hier niet genoemd. Daar moet Weert, Limburg, Nederland niet intrappen. Ze maken ons lekker want binnen de kortste keer mag er ook goederenvervoer over deze lijn want amai het zou toch zonde zijn als we alléén personen vervoeren. De elektrificatie is dan een feit en alle infrastructuur is klaar voor gebruik. Wij, Weert, Nederland hebben hier niks aan. Alleen denderende treinen en overlast. Weert in, Weert uit. No value added.
En een tunnel is al helemaal een dure grap. En die Nederlandse steun? Die komt er niet anders zit Wiebes en minster van Verkeer en infra echt te slapen. Einde, case closed, voor altijd.
Ligt het aan mij, of loopt daar niet al een goederentrein over? Ikzelf ben woonachtig in Hamont en zie steevast op dezelfde tijdstippen dagelijks een goederentrein richting Weert (naar ?) waar de personentrein stopt in Hamont. Ik zie geen probleem.
En laten we nu niet beginnen over “ik wil geen gevaarlijke stoffen in mn achtertuin”, want zonder transport staat alles stil. Soms moet je een beetje toegeven, en als het je niet aanstaat verhuis je maar. Daarnaast ben ikzelf student en heb een kamer in Diepenbeek, nabij Hasselt, waar ook ieder uur een goederentrein met verschillende ladingen langskomt. Ook hier zie ik geen problemen. Risico’s zijn er altijd, je kunt net zo goed een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen voor je snuit krijgen op de snelweg, moeten we die dan ook bannen?
Ten slotte zie ik liever een elektrische trein rijden dan een dieseltrein, ook vervuilend, daar al eens over nagedacht? Bij een elektrische trein heb je nog de kans dat de energie groen is.
Jouw enige excuus is voor mij dat je ‘daarnaast’ nog steeds student bent. Naast wat vraag ik mij dan af ? In ieder geval niet als ervaringsdeskundige en ook niet als iemand die zich grondig in deze materie heeft verdiept. Wel als iemand die het simpel op tracht te lossen met ‘dan verhuis je maar ‘.
Ik adviseer je om lekker in Belgie te blijven wonen waar jij alleen en alleen jij treinen ziet vertrekken in alle andere richtingen zonder de eindbestemming of lading te weten. Blijf vooral vlijtig studeren en probeer veel na te denken voor je iets zinnigs kunt zeggen tenzij jij natuurlijk een cursus ‘simpel’ of ‘naief’ volgt.
In ieder geval jij moet nog veel leren.
Dhr. de Pleiter heeft gelijk.
1 – Betere verbinding naar Antwerpen kan alleen maar worden toegejuicht. Ik zal een van de eersten zijn die in die trein gaat zitten (niet elke dag trouwens…; wie wel?).
2 – Als de lijn tussen Weert en Belgie wordt verbeterd en de capaciteit op de Maaslijn van Rmnd naar Venlo wordt uitgebreid, kan de Meinweg rustig blijven liggen.
3 – als er een goede verbinding is tussen Antwerpen en Venlo, kan een goederentrein principieel gezien niet worden tegengehouden. Bovendien heeft Weert daar (vrijwel) geen fluit over te zeggen.
Kan momenteel helaas niet zien welke kamervragen worden gesteld, omdat de VVD-site onder constructie is.
Nog een opmerking:
Ook voor de Limburgse economie is goederentransport een goede zaak. VDL-Nedcar en DSM profiteren mee grondstoffen en eindproducten kunnen gemakkelijker ter plaatse gebracht worden.
De leefbaarheid in Weert komt het allemaal niet ten goede ben ik bang.
De Weerter politici doen wel erg hun best om de IJzeren Rijn weer te heropenen!
Laat ik eerst voorop stellen dat ik niet tegen een heropening van het spoor ben voor personenvervoer maar er is meer aan de hand.
De Vlamingen zijn op dit moment voor de zgn. Montzenroute afhankelijk van de Walen. De N-VA, de grootste partij in Vlaanderen, wil daarom maar al te graag de IJzeren Rijn heropenen. (bron: https://www.n-va.be/nieuws/dossier-ijzeren-rijn-moet-vanonder-het-stof-worden-gehaald)
Er is wat discussie over de Meinweg om de IJzeren Rijn weer te heropenen maar dat zie ik als een afleidingsmanoeuvre, een rookgordijn om de aandacht af te leiden van wat er echt gebeurd. De Meinweg route naar Mönchengladbach is niet haalbaar en straks ook helemaal overbodig!
Wat wij in Weert nl. niet in de gaten hebben is dat de Nederlandse overheid en Prorail bezig zijn de Maaslijn, het spoor tussen Roermond, Venlo en Nijmegen, (nu nog alleen voor dieseltreinen), te elektrificeren en van extra capaciteit te voorzien (bron: https://www.rover.nl/nieuws-afdeling-nijmegen-e-o/item/maaslijn-gaat-op-de-schop).
Dit betekent dat elektrische treinen treinen vanaf 2020 zonder moeite vanuit Antwerpen via Hamont – Weert – Roermond – Venlo – Viersen naar Düsseldorf kunnen rijden !
Voor alle duidelijkheid, er loopt al een studie naar de haalbaarheid van 3 routes voor de IJzeren Rijn. In deze studie wordt verwezen naar de Maaslijn als 3e optie. Die optie werd in 2001 niet interessant gevonden vanwege de toen nog hoge kosten.
Voor meer informatie over de drie routes: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2015/03/19/antwoorden-op-kamervragen-van-de-leden-hoogland-en-fokke-beiden-pvda-over-nieuw-onderzoek-ijzeren-rijn/antwoorden-op-kamervragen-van-de-leden-hoogland-en-fokke-beiden-pvda-over-nieuw-onderzoek-ijzeren-rijn.pdf
Eerst personen dan goederen niet aan beginnen.
Ja precies wie gaat nu met die dure trein mee