Donderdag 23 februari wordt in de loop van de middag een zware storm voorspeld. Bij dergelijke veiligheidsrisico’s voor reizigers en personeel passen NS en ProRail preventief de dienstregeling aan. Daardoor ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor op te lossen.
Voorzorg
Morgen rijden er daarom in het hele land minder treinen. De aanpassingen voor morgen worden op dit moment in de reisplanner verwerkt. De ervaring leert de NS dat bij dergelijke windsnelheden bomen op het spoor kunnen vallen, waardoor treinen niet kunnen rijden. Ook kan schade ontstaan aan bijvoorbeeld bovenleidingen en/of rails doordat rondvliegend afval daarin belandt. ProRail houdt extra storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op te lossen, zoals het wegslepen van gestrande treinen.
Door minder treinen te rijden ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor op te lossen. Op de meeste plekken rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. De NS kiest voor deze maatregel op basis van het huidige weerbeeld. Mocht de weersverwachting gunstiger worden, is het helaas niet mogelijk om deze maatregel voor slechts een deel van de dag in te zetten.
Wat betekent dit voor jouw reis?
Tijdens een aangepaste dienstregeling rijden er minder treinen dan op een gewone werkdag. Zo zullen er van en naar Weert minder Intercity’s rijden. Naar verwachting rijden de Sprinters tussen Weert en Eindhoven / Tilburg Universiteit wel volgens de normale dienstregeling.
Houd rekening met langere reistijden en/of drukte in de trein. Op sommige trajecten hebben reizigers een extra overstap. Plan je reis via www.ns.nl of de app.
Kaartje met aanpassingen
Bekijk de kaart (PDF): http://iwdg.nl/2loONLh
Ik kan het bijna niet geloven, is het niet ijsafzetting op de bovenleiding bij onze zeer strenge en lange winters dan zijn het wel de vallende bladeren in de gehele herfstperiode op de rails en nu weer een te verwachten storm en de te verwachten schade in het bijna voorjaar. Wat gaat de NS in de zomer doen vraag ik mij nu al af?
Als treinen boordevol met pasagiers zitten in de spits, met diverse evenementen, nooit voldoende 2e klas, pasagiers die als haringen in een ton uren moeten staan, ouderen, kinderen. Ik moet er niet aan denken dat er dan iets gebeurt en dan geeft de NS niet thuis of vervallen in allerlei uitvluchten. Nogmaals het zal mij benieuwen wat de zomer brengt, te warm, te lang licht, zomertijd, teveel bijen en ander insecten op de voorruit ?
Wat denk je van ; alle beschikbare sporen gaan gebruiken voor hyperloops ?
Die hebben geen last van bladeren, ijs of storm en het gaat ook nog eens razendsnel.
Ik vind het best zolang als jij het niet alweer gaat verkopen als’ visie ‘. We discusieren hierover na de ontdooiperiode nadat al wij ons (gescheiden) hebben laten invriezen tot 2117.
15 – 20 jaar geleden hadden de treinen daar nooit last van. Toen kwam de privatisering, opsplitsing en, wegens wanprestaties, opgelegde verplichtingen vanuit Den Haag m.b.t. op tijd rijden. Antwoord van de N: Minder treinen en vooraf waarschuwen bij alles dat anders is dan windstil, zomer’s weer en niet te veel vogels die iets op de rails laten vallen. Op die manier voldoen ze altijd aan de eisen die de politiek stelt.
Jawel hoor. Vijftien jaar geleden moest ik elke dag ver reizen voor mijn werk. Dat deed ik met de trein. En ik had werkelijk ELKE week minimaal twee keer vertraging. Ik ben zo blij dat ik tegenwoordig niet meer afhankelijk ben van de trein!