In het kader van het internationale profielwerkstuk bezoeken leerlingen uit Schlanders (Süd Tirol), Fonsorbes (Frankrijk), Linköping (Zweden) en voor het vijfde jaar uit Garliava (Litouwen) deze week Het College. Eind 2016 brachten de leerlingen van Het College en een aantal leerlingen van de Philips van Horne al een bezoek aan deze landen voor het verzamelen van bronnenmateriaal voor hun profielwerkstuk en/of talenpracticum. Tijdens dit bezoek deden onze leerlingen onderzoek voor hun profielwerkstuk en /of talenpracticum en daarnaast leerden ze elkaars werelden beter kennen.
Internationaal profielwerkstuk
Met de tot nu toe prachtige weersomstandigheden is het voor de leerlingen van uit het buitenland een prachtige ervaring om Nederland te leren kennen. Sommigen zijn wel wat sneeuw gewend, hoog in de bergen of in het noorden en oosten van Europa. Gaandeweg de week zullen ze meer verschillen gaan zien. Kleine verschillen, grote verschillen. Heel belangrijk om dat mee te maken. Het is naast het onderzoek doen één van de voordelen van het uitwisselen. Om elkaars werelden te leren kennen, hier hun onderzoek te doen en zich te kunnen voorbereidingen op een eventuele studie in het buitenland.
Verdieping in verschillen
In november zijn de leerlingen van Het College en een aantal leerlingen van de Philips van Horne naar het buitenland geweest om het bronnenmateriaal voor hun profielwerkstuk en/of talenpracticum te verzamelen. Nu zijn de Fransen, Zweden, Litouwers en Italianen voor hun project naar ons toe gekomen. En ze gaan zo’n beetje overal naartoe. Naar het AZC in Weert (Hoe gaat Nederland om met vluchtelingen?), naar lokale ondernemers (Hoe moet ik een eigen bedrijf in het buitenland opstarten? ) als ook naar de jeugdgevangenis in Cadier en Keer. Ook op school zijn er veel lezingen: mevrouw Honig, 94 jaar, die haar verhaal vertelt over het leven als Jodin in Nazi-Duitsland. Dhr. Ghielen die een lezing geeft over zijn leven als dwangarbeider in Nazi-Duitsland. Cor Bergmans die zijn verhaal vertelt over zijn masseurschap bij de Rabobank wielerploeg.
Betrokken partijen
In dit project zijn ook de Gemeente Weert, de rechterlijke macht (officier van justitie), politie Zuid-Limburg, het Rode Kruis, Slachtofferhulp, de Moermanvereniging, het drugadvies en specialisten van het SJG Weert betrokken. Leerlingen zijn op bezoek geweest bij wethouder Sterk en een aantal ambtenaren om te praten over vluchtelingenopvang, sportbeleid en culturele activiteiten. Bedrijven die bezocht werden zijn onder andere kaasmakerij Annadal in Hamont (B), bakker Vries in Weert, Technicall B.V., Moonen Group in Stramproy en de coffeeshops De Hobbit en Paradox. De eerste drie dagen wordt er overal informatie verzameld.
Activiteiten
De laatste dagen staan in het teken van ‘verleden en cultuur’. De leerlingen gaan op woensdag 15 maart naar Amsterdam. Omdat het voor alle leerlingen de eerste keer is dat ze in Amsterdam zijn (en voor velen ook voor het eerst in Nederland), krijgen ze een rondleiding door de stad en brengen ze een bezoek aan het Anne Frank Huis. Vrijdag staat nog een bezoek aan de haven van Rotterdam op het programma, waarbij ze een bezoek brengen aan de ECT containerterminal op de Maasvlakte.
Leerzame ervaring
We hopen dat het voor de leerlingen en de docenten een mooie week wordt om met plezier op terug te kunnen kijken. Volgend jaar gaan we ermee zeker door: het profielwerkstuk/talenpracticum in het buitenland beleven is een prachtige, maar vooral ook leerzame activiteit voor de leerlingen uit Europa. En niet alleen met de scholen van nu, maar voor volgend jaar ook in een samenwerkingsverband met de Universiteiten van Aken, Tilburg, Eindhoven en Maastricht.