Foto’s – Weert kan rekenen op een provinciale bijdrage van ruim 3 miljoen euro voor de uitvoering van het centrumplan ‘Versterking Stadshart’. In het Jacob van Hornemuseum is op maandag 6 maart 2017 het centrumplan gepresenteerd en een convenant ondertekend door gedeputeerde Eric Geurts en wethouder Frans van Eersel. Hierin zijn afspraken vastgelegd over een kwaliteitsslag die de gemeente wil maken en die ze heeft vertaald in verschillende projecten. Het geld wordt niet zomaar verstrekt, Provincie Limburg en gemeente sturen gezamenlijk op de afgesproken eindresultaten.
Historie zichtbaar maken
De belangrijkste onderdelen van het plan voor de komende periode (2017-2019) zijn het versterken van het historische karakter van de stad door te investeren in erfgoedruimten (restauratie/vernieuwing van het stadsmuseum Jacob van Horne) en historie meer zichtbaar te maken in het straatbeeld, zoals het aanlichten van historische panden, aanleg fontein, plaatsen kiosk en herstel van een oude waterput. Daarnaast wordt gewerkt aan onder andere de herinrichting Bassin, Beekstraat en Markt, inclusief vergroening van de binnenstad, terugbrengen van water in (een deel van) de singel, verbeteren van fietsenstallingen en parkeergarages, versterken van het winkelgebied in de binnenstad, aanpassing van het Muntcomplex en het instellen van het gevelkwaliteitsfonds. In totaal zal de Provincie Limburg, bij realisatie van de resultaten, 3.075 miljoen euro bijdragen.
Centrumstad voor de regio
Weert is de eerste gemeente in Midden-Limburg, buiten de vier grote steden, die een convenant sluit met de Provincie Limburg over stedelijke-/centrumontwikkeling.
De gemeente Weert wil met het nieuwe plan haar centrumfunctie versterken, een fijn leefklimaat nastreven en de werkgelegenheid bevorderen. Weert presenteert zichzelf als centrumstad voor de regio, vitale werkstad en prettige woonstad in de groenste regio van de wereld. Wethouder Van Eersel: “Dat betekent dat een aanbod aan voorzieningen op het gebied van bijvoorbeeld zorg, toerisme, kunst en cultuur onmisbaar is. Om een aantrekkelijke centrumgemeente te blijven, investeert Weert in de instandhouding van haar centrumvoorzieningen”. Gedeputeerde Eric Geurts licht toe: “Een krachtig stadshart is nodig voor de stad om haar agglomeratiekracht te versterken; Weert moet levendig zijn en zowel inwoners als bezoekers iets te bieden hebben.”
Samenwerking
Geurts legt de reden voor de impuls uit: “Met deze provinciale steun hopen we dat ook andere partijen aanhaken of gaan investeren. Stilstaan is achteruitgang; het is belangrijk dat er beweging komt in de ontwikkeling van de stad. De gemeente heeft een forse ambitie op tafel gelegd en daarvoor zelf al een substantieel deel van de benodigde middelen beschikbaar gesteld. Daarom willen we bijdragen aan die ambitie en dat doen we in de vorm van een convenant waarin we gezamenlijk afspraken maken en doelen vastleggen. En uiteraard ook een bijdrage in de investeringen toezeggen. Wij denken dat het plan ‘Versterking Stadshart Weert’ een positieve ontwikkeling is voor de gemeente. De gemeente is aan zet voor de verlevendiging in de kern.“ In 2019 moeten de werkzaamheden voltooid zijn. Van Eersel “Dat kan mede dankzij de bijdrage van de Bedrijven Investerings Zone (BIZ) ondernemers en de BIZ vastgoed. Over vijf jaar gerekend dragen zij bijna een miljoen euro bij.”
[nggallery id=’4821′]
Tevens is het zo , dat het voor de middenstand van Weert ook een opkikker zou zijn, als mensen van Belgie dure kleding kunnen kopen in Weert. Tip: Mocht er ooit een treinverbinding zijn (hamont – Weert) . geef speciale groepskorting voor groepen vrouwen , die vanuit Weert of Hasselt eens willen gaan shoppen…. de middenstand zal er beter op worden….
Dit heeft trouwens niet alleen betrekking op dure kleding maar dingen in het algemeen. Zijnde materiele zaken of werk (grenswerker) of emotioneel (familie).Er is geen directe busverbinding tussen Weert en Lozen/Kaulille/Hamont.
Dank je. Ikzelf ben import, betekend (niet geaccepteerd door de lokale bevolking). Evengoed. Ik doe onderzoek naar het verleden van dit stadje waar ik woon. En de terugkeer van oa. de fontein, de kapel en een gedeelte van de grachten, vind ik schoon. 1 punt van kritiek : De treinverbinding tussen Weert en Hamont ? Belgie doet er alles voor, Nederland werkt tegen. Voor mij en anderen in Weert zou het prettig zijn, als we met de trein van Weert naar Hamont kunnen gaan. Ik heb familie in de grensstreek. kosten zijn minimaal. sinds 2001 in Weert en dankzij een zware handicap niet in staat om naar mijn familie in Hamont te kunnen komen. De trein zou een oplossing kunnen zijn.
Voor het weer grandioos misgaat ( o.a. stationsplein, Poort van Limburg ) is het misschien verstandig om eerst eens hele duidelijke plannen en berekeningen te maken vervolgens met verschillende goede kapitaalkrachtige en ervaren aannemers c.q toeleveringsbedrijven etc. etc.met een lange adem die werken met duurzaam materiaal ( zodat niet alles wat er gemaakt is gaat verzakken krom trekt of scheef gaat hangen ) om de tafel te gaan zitten, en ook diegene die het menen te besteden te hebben en toch niet helemaal verstand van zaken hebben, zich door derden laten informeren als de kennis hiervoor ontbreekt, je kan namelijk niet overal verstand hebben toch, en vervolgens op het laatst bekijken of het haalbaar is qua financiën, of dat we dit geld wellicht beter op een andere manier kunnen besteden, b.v. voor de ouderen de gezondheidszorg de jonge ondernemers zodat niet teveel branche gelijke bedrijven elkaar in de weg zitten op een paar vierkante meter of b.v. de veiligheid in Weert. Dus laat de voorgaande fiasco’s een goede leer zijn voor de toekomst en bij te weinig inzicht en verstand van zaken laat iemand binnen de gemeente de wet maar weer omzeilen om het bedrag beter te besteden.
Het Weerte stadshart, klopt al jaren niet meer, en is doodziek.
40 jaar afbraak…is met 3 miljoen niet goed te maken.
Ik wil even iets slims zeggen:
Mooie grachten rondom de singel: top idee!!! Echt.
Mooi dat we wat centjes krijgen. Maar volgens mij vergeten we iets veel belangrijkers. Wat is de probleemstelling precies? We willen meer bezoekers in de binnenstad die ook tevens langer blijven. Kortom het moet weer gezellig worden en de moeite waard worden om Weert als stad te bezoeken.
Winkels zorgen voor het aantrekken van publiek, horeca zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven samen met optimaal parkeren.
En wat lees ik. Eigenlijk niks over het winkelaanbod, aantrekkelijk maken voor ondernemers om een zaak te starten. Ik lees niks over hoe we de leegstand aanpakken. Volgen mij moeten we daarmee beginnen en dan pas de punten die hierboven zijn genoemd. Ik ben in ieder geval niet overtuigd en van mij hadden ze geen 3 miljoen gekregen.
Welke eindresultaten eist de Provincie dan? Ik wil het concreet hebben Provincie!! Ik zou eerder denken aan:
– Toename aantal bezoekers met x %
– Verminderen leegstand met x %
– Toename gemiddelde bezoektijd binnenstad met x %
– aantrekken kwaliteitswinkels (geen prullaria winkels). Met verhuurders om tafel
– de BIZ belonen met het meehelpen met het behalen van het eindresultaat
En dan naar rato uitbetalen/terugbetalen als dit niet is behaald of wel. Bij 50% behaald dan ook maar € 1,5 miljoen. Prestatiegericht anders is het maar la la la la.
Het lijkt nu een beetje op: probeer een cijfer 6 te halen en dan is het wel ok. En dat kennen we maar dat is onvoldoende
Zeer positief! Persoonlijk als watersysteemadviseur zie ik graag de grachten terugkomen als adaptieve oplossing voor de (te verwachten) klimaatontwikkelingen. En de openbare ruimte krijgt daarnaast een flinke oppepper!
Mee eens. Top plan. Ook water in het centrum brengen is prima. Maar ik zal altijd mijn pleidooi blijven herhalen dat het allemaal niet ten koste mag gaan van het kunnen plaatsen van de kermis
Ik zie het probleem niet. Zeker niet met het gedeeltelijk terugbrengen van grachten. Verklaar je nader Jeroen.
Kijk bijvoorbeeld naar de Langpoort. Als je daar aan beide zijden van de Buik Van Verheggen in de middenberm water gaat maken dan kun je het hele plein niet meer gebruiken voor het plaatsen van kermisattracties.
Klopt. Daar dus niet.
Ik denk dat je er met het maken van een gracht niet bent. Je zult, tenzij je de Singel autovrij wilt maken en de winkels in de stad van buiten de singels wilt bevoorraden, toch ook een aantal bruggen moeten maken waar in ieder geval vrachtwagens en bussen (en carnavals wagens) fatsoenlijk een bocht moeten kunnen nemen.
Ooit zijn op veel plaatsen de watergrachten gedempt vanwege overlast ; stank,afval en ratten.
Voorkom die problemen vooral
Klopt, vroeger was het een open riool. Dit is niet meer aan de orde.
gelukkig
Inderdaad. Bijvoorbeeld in Amsterdam, Utrecht en ga zo maar door. Voegt niks toe aan het stadsbeeld, die grachten. En die steden trekken er ook helemaal geen toeristen mee. Niemand maakt er foto’s van. Raar toch eigenlijk dat ze daar niet al die lelijke dingen niet dichtgooien…
wel erg rigoreus om grachten dicht te gooien om deze problemen te voorkomen jeroen.
ik denk meer aan een doorstromings systeem van het grachtwater
zoals in bv amsterdam
Amsterdam heeft het grote voordeel dat die af kunnen voeren op een rivier. Ik zou wel eens willen zien hoe dat werkt als je het op een kanaal afvoert.
Het was ironisch bedoeld…
Als we dan toch bezig zijn:
Bouw de stadsmuur terug, herstel de tramlijn, herstel de begraafplaats voor de Sint Martinus kerk, bouw alles weer op wat Breekpot heeft afgebroken etc. etc. *zucht*
Wat de gemeente als eerst MOET doen is de Poort verkopen pas dan mag men verder gaan met fantaseren en onnozele projecten bedenken van ander mans geld.
Aanleg fontein jaren geleden ging de fontein weg naar het stadspark waar die kansloos ligt te verpieteren komt die dan nu weer terug?
Dit is allemaal al bekend en gesneden koek. Je noemt deels zaken waar de gemeente geen invloed op heeft of wat hier los van staat. Leegstand is nu eenmaal een voldongen feit. Ik vind het een zeer positieve ontwikkeling dat er nu structureel plannen gemaakt worden voor de binnenstad. En ja, dat werd hoog tijd!
Deels zaken waar de gemeente geen invloed op heeft? behalve de domme beslissing om een nieuw stadhuis te bouwen zijn het allemaal zaken waar de gemeente geen invloed op heeft! Winkelruimte en andere panden in de binnenstad omvormen tot woonruimte gebeurt trouwens al volop.
Jeroen, wanneer Weert een leegstandstax zou invoeren dwing je eigenaren serieuzer werk (huren verlagen) te maken van verhuur. De opbrengst van de tax kan dan gebruikt worden om de directe omgeving van hun leegstaande panden op orde te houden. Nu laten de eigenaren hun eigendom vaak versloffen en vervuilen. Je zult als ondernemer moeten werken naast een leegstaand winkelpand. Dat is doffe ellende. Ga maar eens kijken in de Hoogstraat. Dus de gemeente kan wel iets doen.
Grappig dat je dat aanhaalt. Een bepaalde partij in de gemeenteraad heeft hier wel eens voor gepleit maar kon op weinig steun rekenen…
Mooi die binnenstad plannen. Water in de Singel, vergroenen van de binnenstad enz. Probeer als wijk eens ontgroening tegen te gaan, lukt je niet. Probeer eens een verschillende malen beloofde afzetting rond een beloofde hondenspeelplaats (vlak bij de grote rotonde op Boshoven) uitgevoerd te krijgen. lukt je niet. Probeer de stoep, die vorig jaar door een aantal oost-europeese werkers is verknald (helft van de tegels ligt zeer ongelijk en los) gerepareerd te krijgen(is gemeld bij gemeente), lukt je niet. Probeer de wateroverlast op Maesenburg (omhoog geschoven asfaltrand waardoor water niet de goot in kan en verzakt putje, gemeld bij de gemeente) na jaren gerepareerd te krijgen, lukt je niet. en dan moet de gemeente(raad) nog geloofwaardig zijn???
Onzin. Reeds diverse malen meldingen gedaan mbt openbare ruimten. Binnen enkele dagen reactie van medewerker de gemeente. Binnen enkele weken “probleem” opgelost. Heeft trouwens niets met dit artikel te maken.
Blij dat het bij jou dan wel goed is gegaan. Ik ben m.b.t. wat ik aanhaalde niet de enige melder geweest (een zeker feit) en er is niets aan gedaan. En wat die stoepen betreft, ik was vanmorgen bij iemand op Groenewoud en die had hetzelfde probleem, ook ontstaan na werkzaamheden vorig jaar van een (hij zij Poolse) ploeg die niet werkte zoals je van een Nederlandse stratenmaker mag verwachten.
Ja dat kun je op fatima ook zien waar de polen kabel hebben gelegd kun je op rekenen als het regent overal waterplassen ontstaan in zowat alle straten
Ik begrijp je punt over het ontgroenen van de wijken niet. Kun je dat nader toelichten?
Bekijk het gedeelte van Boshoven eens op foto’s van voor de plaatsing van de geluidswal en dan foto’s van daarna. Waar bomen en struiken stonden zijn nu grasvelden waar in ieder geval de mollen blij mee zijn.
Dit soort herinrichtingen gebeuren vaak op verzoek van omwonenden zelf. Ik weet bijvoorbeeld dat dit met het plantsoen tussen de Sint Luciastraat en de achtertuinen van de huizen aan de Abdshove gebeurt is. Uitdrukkelijke wens hier om in verband met veiligheidsgevoel dichte struiken te vervangen door gras.
Maar we dwalen af van het onderwerp. Wat vindt je van de Provinciale steun voor de projecten in de Binnenstad?
Ik ben voor steun van de provincie aan gemeenten die iets aparts op willen zetten. Ik ben tegen prestigeprojecten en daar lijkt dit op. Verfraaien van de binnenstad op de manier zoals voorgesteld brengt in mijn ogen alleen maar voordeel voor degenen die de projecten mogen uitvoeren. Welk wateroverlast wordt er vermeden door het opnieuw aanleggen van grachten? Zorg in de wijken voor goede drainage , beplanting, riolering en opvangbekkens. Dat voorkomt veel meer wateroverlast dan het aanleggen van de grachten. Ik blijf van mening dat de aandacht van gemeente en gemeenteraad veel te sterk op de binnenstad is gericht en niet op die plaatsen waar de burgers van Weert moeten leven.
We zijn het niet met elkaar eens. Dat kan. Er is aandacht voor de stad én de wijken en dorpen. In de afgelopen tien jaar is er door de gemeente 120 miljoen euro in de wijken en dorpen geïnvesteerd en dan heb ik het alleen nog maar over stenen. De binnenstad is het visitekaartje en het meest intensief gebruikte deel van de stad dus daar moet ook zeker aandacht voor zijn. Het is én én.
Overigens zullen plannen zoals het heropenen van de grachten uiteraard door de gemeenteraad beoordeeld moeten worden. Op veel punten zijn het nog ideeën die verder uitgewerkt moeten worden. je loopt dus veel te hard van stapel. Tot slot is er nergens iets over eenrichtingsverkeer gesuggereerd.
In de eerste bekend gemaakte ideeen m.b.t. grachten was er sprake van 1 ring van de singel als gracht en de andere ring eenrichtingsverkeer. En voor wat betreft het visitekaartje, men wil zoveel mogelijk verkeer uit de binnenstad weren, dus de randweg gebruiken. Dan is dat het visitekaartje. Daarna moet je ze in de binnenstad zien te houden door inderdaad b.v. het historische herstellen, goede winkelkeuze en gezellige zit- eet- en drinkgelegenheden.
Ik zou geen voorstander zijn van het invoeren van eenrichtingsverkeer over de Singels. Zoiets gaat héél veel geld kosten. Ondiep water in de middenberm aanbrengen gaat vrij eenvoudig. Ik heb me laten vertellen dat daar nauwelijks of geen leidingen of riolen liggen omdat het altijd een gracht is geweest. Op plekken lijkt het me best leuk.
Kan mooi zijn ja, maar het zal lastig worden om er echt van te genieten (veel verkeer). En daarbij denk ik dat de kosten vooral gaan zitten in de afwatering van de gracht, de benodigde (voldoende brede) bruggen en het kindvriendelijk (lees veilig) maken.