Regio – video – Station Eindhoven wordt al enige tijd verbouwd, zo heeft ook menig Weertenaar al ondervonden. Er is een nieuwe passage gebouwd met winkels, roltrappen en liften. De verbouwing is nog niet af; er wordt nog verbouwd aan de oude passage en ook de hallen worden nog onderhanden genomen. Met de komst van een nieuwe passage doen de beide stationshallen versleten aan. NS heeft daarom besloten ook de beide stationshallen aan te pakken. Het gebouw aan de centrumkant is een Rijksmonument en wordt in oude luister hersteld. VolkerWessels onderneming De Bonth van Hulten is gespecialiseerd in restauratie en renovatie en voert het werk uit.
Restauratie
Het gebouw aan de centrumzijde wordt ook wel ‘de transistorradio’ genoemd, omdat het ontwerp een beetje op een ouderwetse radio lijkt. Het gebouw is sinds de opening in 1956 intensief gebruikt en het is toe aan een opknapbeurt. Alles in de hal wordt aangepakt; van het plafond tot aan de vloer. De twee winkeltjes in de hal worden naar achteren geschoven en de pui van de winkels komt gelijk te liggen met de buitenmuur van het stationsgebouw. Dat geeft meer ruimte én brengt de hal weer meer terug in oorspronkelijke staat, want de winkels en het balkon zaten niet in het originele ontwerp. Ook de glaskunstwerken van Lex Horn worden gereinigd en hersteld, originele lampen zijn verwijderd en worden na een opknapbeurt weer teruggehangen, de restauratieruimte is gestript en wordt opnieuw ingericht. Hier komt een mooie verblijfsruimte voor reizigers.
Duurzaamheid
Ook is er aandacht voor isolatie en duurzaamheid. De centrumhal is niet geïsoleerd en de akoestiek is niet goed. Alle ruiten zullen daarom worden vervangen voor dubbelglas. Het dak wordt geisoleerd en door middel van speciaal stucwerk wordt de akoestiek verbeterd.
Noordhal
Ook de hal aan de achterzijde (Noordzichtzijde) wordt opgeknapt. Dit is minder ingrijpend dan de verbouwing van de hal aan de centrumkant, maar ook deze hal is aan een opknapbeurt toe. De verlichting en de vloer zoals deze nu in de passage liggen zullen worden doorgetrokken naar de hal.
Wat gaan reizigers merken van deze verbouwing?
Verbouwen gaat nooit ongemerkt voorbij, maar we proberen de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. In de centrumhal wordt binnenkort een bouweiland gebouwd. Dit reikt van de vloer tot het plafond en binnen deze afzetting wordt alles aangepakt van de vloer tot aan het plafond. Het eiland ‘wandelt’ door de hal en neemt telkens een klein deel van de hal in beslag. Dit geeft reizigers genoeg ruimte om zich te bewegen. Ook worden bouwtechnieken gebruikt die minder geluid en stof produceren en worden bepaalde werkzaamheden uitgevoerd in de avond of in het weekend. Eind 2017 krijgt Eindhoven en de reiziger er een prachtig gebouw voor terug, wat helemaal in oude glorie is hersteld.
En wat heeft dit precies met Weert te maken?
er komen elke dag meer weertenaren op het station van eindhoven dan in het stadhuis…
Snap ik. Maar toch… deze site gaat toch over Weert en omstreken. Voor Brabants nieuws zijn er andere bronnen.