Foto’s – Burgemeester van Weert, Jos Heijmans, en terminalexploitanten Wil Versteijnen (GVT Group of Logistics) en Paul Maas (Wetron Transport & Logistics) openden op 3 april de Multimodale haventerminal De Kempen in Budel. Na de opening volgde een paneldiscussie.
Onder leiding van Cees van Elk, directeur Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant, gingen panelleden met elkaar en met genodigden in gesprek over het nationale/regionale belang en het groeiscenario van de Brabant-Limburgse terminal. Onder de panelleden waren o.a. Twan Beurskens (gedeputeerde Provincie Limburg), Frans van Eersel (wethouder gemeente Weert), Harry Denis (Group manager real estate Nyrstar) en Donald Baan (senior Business Manager Logistics Havenbedrijf Rotterdam).
De containerterminal is de draaischijf tussen Brabant Intermodal en Limburg Blueports. Ambitie is om toe te groeien naar een overslag van 10.000 containers per jaar voor bedrijven in de regio. Dit is vergelijkbaar met 20.000 enkele vrachtwagenritten. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Limburg en de gemeente Weert hebben financieel bijgedragen aan de totstandkoming van de containerterminal.
Video via Youtube:
https://youtu.be/d8dZar9MwFM
Bijdrage van Foto Hammie
[nggallery id=’4910′]
Nou fantastisch. Ik ben echt benieuwd wat dit gaat opleveren. Ik tel een 16 containers dus dat scheelt weer 8 vrachtwagens op de snelweg. Dat is een begin, toegegeven. Ik ben het doel even kwijt van deze containerhaven, weet iemand dat nog? Als het voor het milieu te doen is dan stoot een oude vrachtboot als deze best wat uit qua co2 en roet. De container heftruck ook. Ik zeg, nu nog een aftakking van de ijzeren rijn (spoor hoeft maar een beetje te worden verlegd bij Neyrstar) en de containers zijn sneller in de haven van Antwerpen dan met de boot. Oh nee dat was juist niet de bedoeling. Iets met concurrentie van de Duitsland/Betuwelijn.
Beste Joep, dit willen burgers helemaal niet weten. Die zien veel liever een lachende burgemeester zonder daarbij na te hoeven denken. En oud werknemers die willen je wel geloven, kunnen je ook geloven maar denken dat ze je niet mogen geloven.
WETRON bij betrokken? Neem dan liever de sokken!
Burgemeester Heijmans erbij en iedereen is weer blij!!?
“Even kijken waar die Paashaas blijft, want anders ligt het weer aan mij”
Het zal ongetwijfeld heeeeel druk gaan worden in die haven….
Jammer dat de RVI altijd zo selectief is met het bezoeken van transportbedrijven. Op deze manier hebben de cowboybedrijven blijvend toegang tot de markt en hebben transporteurs die het moeilijk hebben te maken met oneerlijke concurrentie.
Wetron, één van de bedrijven die voorop liep in de markt om via Slowaakse vergunningen -via een bedrijf uit Swalmen- met witte kentekens kon gaan rijden. Geen inspectie die erop toezag. Laat staat economische zaken.
Ondertussen weten we allemaal waar de Nederlandse internationale chauffeurs zijn gebleven. Overal behalve in het buitenland. Het zal banken/politici/aandeelhouders een zorg zijn, die blijven hun feestjes zoals hieronder gewoon vieren.
De Nederlandse chauffeurs dus weg uit Europa. Directies hebben nu hun oostblokslaven. Heeft er al eens iemand de moeite genomen een oostblokslaaf te vragen wat hij verdient maar erger, wat hij vooral niet mag?
En hoe hij bezit is geworden van het systeem? En overal als een stuk vuil wordt behandeld?
En maar lachen hierop de foto. De tijd van de gewone vrije mensen die is aanstaande.
Voor de goede orde: ik spreek hier uit ervaring. De mededeling hierboven is slechts een fractie aan informatie die er over de transportbedrijven te schrijven is. Naast de bouw de grootste corrupte sector die er is.
Enkele Poolse chauffeurs die werkte bij een Weerts transportbedrijf, waar ik tot 2012 werkte (toen werden nl alle Nederlandse chauffeurs ontslagen, omdat ze te duur waren), spraken best goed Duits en met sommige kon je dus een redelijk goed gesprek voeren.
Een Nederlandse collega en ik hadden op een gegeven moment op een vrijdagavond een gesprek met 2 Poolse chauffeurs (vader en zoon) en ook het loon kwam ter spraken, over wat zij eigenlijk moesten verdienen als ze net zoals wij, bij het Weertse bedrijf in dienst zouden zijn, want zij werkte gewoon weken, maanden bij het Weertse bedrijf.
Overuren, nachtvergoeding, weekend- zondag- en/of feestdagen vergoedingen, overnachtingsvergoedingen, wachturen (om bv te mogen lossen of laden, maar ook geen rit, geen loon, soms dagen) en vooral het gewone uurloon kwamen ter spraken.
De zoon schrok en met tranen in zijn ogen van boosheid zei hij, “steckt der chef sich alles in seine eigene tasche”? Hij werd zo razend en boos schreeuwend liep hij naar kantoor, dat hij “der chef ter verantwoording wilde roepen. Gelukkig konden wij hem tegenhouden en tot bedaren brengen (want de baas was toch niet aanwezig).
Beide chauffeurs, vader en zoon, hebben er niet lang meer gewerkt, ook omdat de zoon steeds mondiger werd.
De eerste lichting Polen bij een weerts transport bedrijf waar ik in 2004 werkte waren ook Polen die bovendien betaald werden zoals het hoorde. Al was er toen volgens mij nog geen wet die het mogelijk maakte dat een andere dan de nederlandse nationaliteit op een nederlands kenteken reed. Maar ja regels he, die gelden alleen voor Jan met de Pet en niet voor mensen met iets meer dan één pet.
Daarna werden deze Polen overigens te duur en vertrokken ze. Heb met hen erg leuke weekenden in Italie gehad en van hen geleerd hoe dat het vlees op de barbecue sappig kan blijven als je het met bier besprenkeld.
Ik moest ook op de laatste dag van mijn contract weg. Heb ooit op een vriendelijke manier tegen de directeur gezegd dat hij de markt op een verkeerde manier kapot maakt. Ja dat mag niet he 🙂
Ik zat in loonschaal D4 en heb voor dat bedrijf ongeveer 26 weekenden in Italie gezeten, waaronder met kerst.