Vanuit Nederland wordt de wens uitgesproken om een directe intercity-verbinding aan te leggen tussen Eindhoven en het Duitse Düsseldorf. Voor dit idee wordt al jaren gelobbyd, echter zonder resultaat. Duitsland wilde er vooralsnog geen vaart mee maken.
Maar er is inmiddels reactie vanuit Duitsland. Ze stellen daarbij een omstreden voorwaarde: heractiveer de IJzeren Rijn, zo meldt het NRC. De Duitse verkeersminister wil dat België, Nederland en Duitsland harde afspraken maken over ingebruikname van deze opgeheven spoorverbinding tussen het Ruhrgebied en Antwerpen. Dit staat in een brief van de Duitse minister aan de Nederlandse minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu).
Voor wat, hoort wat zegt Duitsland. Echter is de heractivering van de IJzeren Rijn in Nederland omstreden omdat het traject dwars door stedelijke gebieden loopt. Het wordt dus nog een uitdaging voor de overheden om de plannen op het gebied van de treinverbindingen te realiseren. Vanuit Nederland is nog niet gereageerd op de wens van Duitsland omdat de brief nog in behandeling is bij de overheid. In Eindhoven balen ze van de extra voorwaarde, zo meldt het ED. Zij willen zo snel mogelijk een intercity-verbinding met Duitsland. Door deze extra voorwaarde vanuit Duitsland loopt de uitvoering van deze wens vertraging op.
Onbegrijpelijk en naief dat de voorstanders van het heropenen van de IJzeren Rijn zich niet realiseren dat dit spoortracé ooit ontstaan- en gebruikt is in de tijd dat een ‘goederentrein’ bestond uit een stoom-locomotiefje met een paar goederen- en een personenwagonnetje.
Hedendaagse internationale goederentrein zijn wel even iets heel anders. En dat moet dan ook nog door Weert heen ?? haha ben blij dat ik niet in het centrum woon.
Hoe vaak moeten nu al reizigers met bussen van Weert naar Roermond of Eindhoven omdat het spoor niet beschikbaar is? Waar moeten die goederentreinen dan heen?
Vergelijk dit eens met wat voor ruime opzet en infrastructuur de Betuwelijn gebouwd is? Dit nog afgezien van de megakosten. En wie profiteert daar nu van ??
Na de Belgen, willen de Duitsers nu ook vaart maken. De Belgen proberen het te verpakken als personenvervoer om zo de Ijzeren Rijn open te krijgen. Nederland helpt beide landen een handje en is nu al bezig om de spoorlijn tussen Roermond en Venlo te verbeteren (de zgn. Maaslijn) waardoor treinen straks via Hamont – Weert – Roermond – Venlo door kunnen naar Viersen en het Ruhrgebied.
Het is wachten op de eerste aanvraag voor goederenvervoer door een van de partijen en het feest kan beginnen. Tegenhouden is er niet dan meer bij! Het hof van arbitrage heeft in 2005 al uitspraak gedaan waarbij de uitkomst is, dat de Belgen recht hebben op een spoorverbinding door Nederland om zo te verbinden met het Ruhrgebied.
Ik zie regelmatig reacties dat dit goed zou zijn voor de Weerter bevolking en economie. Laten we met de bevolking beginnen. Ik denk dat er een groep mensen is die regelmatig gebruik zullen maken van de spoorverbinding om richting België te gaan. Die groep is in mijn ogen zeer klein. Het gebruik voor woon-werk verkeer is beperkt en een enkele keer per jaar een uitstapje naar Antwerpen, maakt de lijn voor veel aanbieders van personenvervoer niet interessant.
De Weerter economie zal er ook zeer weinig van profiteren. Welke bedrijven in de regio zouden gebruik kunnen en willen maken van transport per trein?
Voor transport is overslag van goederen nodig. Ziet u het gebeuren dat de Statieberg druk bereden wordt met vrachtwagens, die via de Dries en St. Jozefslaan het station moeten bereiken? Nee toch hopelijk? We hebben dan een extra station / overslagplaats nodig aan de buitenrand van Weert en of dat er ooit gaat komen?
Wat wel gebeurd, is dat een groot aantal bedrijven buiten de regio (terecht) blij zullen zijn met de ontsluiting per trein. DSM en Nedcar willen graag per spoor verbinden met Antwerpen. Er wordt gesproken over een vervoersvraag van 51 treinen per week (stand maart 2017) voor die twee bedrijven, die via Weert naar Zuid Limburg gaan. Voeg daar nog de Belgische treinen met bestemming Ruhrgebied vice-versa bij en de lijn is dan aardig gevuld.
Ben ik tegenstander? Nee!
Personenvervoer is prima maar voor we aan goederentransport vastzitten (en dat gaat sneller dan we denken), moet er eerst heel wat gebeuren.
Ik wil ervoor zorgen dat de leefbaarheid in Weert niet verloren gaat. Ik wil de (gezamenlijke) Weerter politiek daarom blijven uitdagen om mee aan tafel komen en niet af te wachten en af en toe een vraag te stellen en vervolgens afgepoeierd worden met een gemakkelijk antwoord. Als we mee aan tafel komen, de krachten bundelen in de regio, kunnen we meebeslissen en niet over ons laten beslissen!
U haalt DSM en Nedcar aan.
Het spoortraject Roermond-Echt-Susteren-Geleen-Maastricht wordt nu al gebruikt door DSM om achter Maastricht, bij Visé via de Montzenlijn, hun goederen naar Antwerpen te vervoeren.
Tussen Susteren en Sittard (nog geen km van het Nedcar terrein vandaan) komt binnenkort een spoor aansluiting naar het Nedcar terrein.
Waarom zouden deze bedrijven (vooral DSM) via een miljarden kostende heractiverende omweg, via Roermond-Weert naar Antwerpen maken?
Voor nedcar is de meest voor de hand liggende route naar de havens, de route via Weert. DSM pleit echter al jaren voor heropening van de Ijzeren Rijn bij Weert:
http://www.standaard.be/cnt/g49180s10_2
en is ook onderdeel van een taskforce, samen met de provincie Noor-Brabant die aan het onderzoeken is hoe het spoor in Noor-Brabant beter benut kan worden. Kijk voor de aardigheid maar waty de taskforce voorstelt voor de lange termijn:
http://www.transconcept.nl/wp-content/uploads/2011/02/VGS-Folder.pdf
Veel van het werk gebeurd via het lobby circuit en haalt de kranten niet. Af en toe zien we dat partijen die voorstander zijn en zich inzetten voor ontwikkeling van het bedrijfsleven, moeite hebben om lokaal een goed verhaal te vormen. Zo wil de VVD op landelijk en provinciaal niveau graag heropening:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=a363eb97-9f40-43b3-b951-c0a2c7ce5a79&title=Het%20besluit%20van%20de%20Belgische%20regering%20om%20te%20investeren%20in%20het%20spoortraject%20Antwerpen-Weert.pdf
Maar heeft de lokale VVD moeite een goed standpunt te formuleren. Zij dienen Weerter belang en (landelijk) partijbelang te dienen, wat leidt tot draaien in standpunten:
https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2016/11/art-40-ijzeren-rijn.pdf
De eerste 2 links die u aanhaalt zijn uit respectievelijk 2007 en 2009. Er kan op 10 à 8 jaar veel gebeuren.
Ook een link uit 2007 toen de Nederlandse regering, net als de Waalse regering, nog faliekant tegen her-activering van de IJzeren Rijn waren.
http://www.trouw.nl/home/wallonie-tegen-heropening-ijzeren-rijn~a7b6dd47/
Maar ook de provinciale regering in Limburg was destijds radicaal tegen heropening van de IJzeren Rijn, omdat de Montzenlijn na een opknapbeurt wel degelijk een goed alternatief was voor de IJzeren Rijn. Ook omdat het talloze keren goedkoper was dan her-activering van de IJzeren Rijn. Deze opknapbeurten aan de Montzenlijn zijn al jaren geleden afgerond.
Een bericht van 15 jaar geleden http://www.gva.be/cnt/oid208885/arcief-montzenlijn-wel-degelijk-alternatief-voor-ijzeren-rijn
U heeft gelijk met de datering van de stukken. Dat er iets veranderd zou zijn aan de wens van DSM (en nu ook Nedcar dat aangesloten wordt), lijkt mij niet waarschijnlijk, ik heb er in al de tijd dat ik de dossiers volg niets over kunnen lezen en ga er dan ook van uit dat de wens er nog altijd is.
Ook heeft u gelijk met de link uit 2007 over Wallonië dat tegen heropening van de Ijzeren Rijn is. De vraag is echter wie er in de politieke discussie in België aan het langste eind trekt. In België is er ondertussen veel veranderd en heeft de hervorming van het politieke stelsel Vlaanderen meer autonomie bezorgd.
De Vlamingen pikken het niet langer dat er slechts 1 internationale treinverbinding voor Vlaanderen is (Essen) tegenover 8 in Wallonië. Ik verwacht dan ook niet dat de Walen bij macht zullen zijn om de Vlamingen te stoppen in hun pogingen om de verbinding weert-Hamont te heropenen. De eerste tekenen daarvan zijn dat de federale minister (François Bellot) die boven Vlaanderen en Wallonië staat, het subsidieverzoek voor opknappen van het baanvak Hamont – grens, neer heeft gelegd bij de EU. Onder het mom van personenvervoer dat dan weer wel, maar de volgende stap zal zijn een aanvraag voor goederenvervoer.
De Montzenlijn is de Vlamingen (ook om bovenstaande redenen) een doorn in het oog. De N-VA, de partij van de vlaamse minister van verkeer Ben Weyts wil niets liever dan heropening en heeft daar een aantal argumenten voor (uit 2015):
https://www.n-va.be/nieuws/dossier-ijzeren-rijn-moet-vanonder-het-stof-worden-gehaald
Het hele dossier rondom de Ijzeren Rijn is een prachtig schouwspel, waar allerlei partijen eigen belangen na zullen streven. Wie er uiteindelijk gaat winnen en hoe de eindoplossing er uit komt te zien dat blijft koffiedik kijken.
Degene met de meeste macht, en dat zijn tegenwoordig de grote bedrijven, zullen altijd winnen, ook in deze.
Landelijke regeringen, provinciale of plaatselijke bestuurders zullen nagenoeg altijd op de knieën moeten voor “economische vooruitgang”, wat dat ook heten mag.
Na de Belgen, willen de Duitsers nu ook vaart maken. De Belgen proberen het te verpakken als personenvervoer om zo de Ijzeren Rijn open te krijgen. Nederland helpt beide landen een handje en is nu al bezig om de spoorlijn tussen Roermond en Venlo te verbeteren (de zgn. Maaslijn) waardoor treinen straks via Hamont – Weert – Roermond – Venlo door kunnen naar Viersen en het Ruhrgebied.
Het is wachten op de eerste aanvraag voor goederenvervoer door een van de partijen en het feest kan beginnen. Tegenhouden is er niet dan meer bij! Het hof van arbitrage heeft in 2005 al uitspraak gedaan waarbij de uitkomst is, dat de Belgen recht hebben op een spoorverbinding door Nederland om zo te verbinden met het Ruhrgebied.
Ik zie regelmatig reacties dat dit goed zou zijn voor de Weerter bevolking en economie. Laten we met de bevolking beginnen. Ik denk dat er een groep mensen is die regelmatig gebruik zullen maken van de spoorverbinding om richting België te gaan. Die groep is in mijn ogen zeer klein. Het gebruik voor woon-werk verkeer is beperkt en een enkele keer per jaar een uitstapje naar Antwerpen, maakt de lijn voor veel aanbieders van personenvervoer niet interessant.
De Weerter economie zal er ook zeer weinig van profiteren. Welke bedrijven in de regio zouden gebruik kunnen en willen maken van transport per trein?
Voor transport is overslag van goederen nodig. Ziet u het gebeuren dat de Statieberg druk bereden wordt met vrachtwagens, die via de Dries en St. Jozefslaan het station moeten bereiken? Nee toch hopelijk? We hebben dan een extra station / overslagplaats nodig aan de buitenrand van Weert en of dat er ooit gaat komen?
Wat wel gebeurd, is dat een groot aantal bedrijven buiten de regio (terecht) blij zullen zijn met de ontsluiting per trein. DSM en Nedcar willen graag per spoor verbinden met Antwerpen. Er wordt gesproken over een vervoersvraag van 51 treinen per week (stand maart 2017) voor die twee bedrijven, die via Weert naar Zuid Limburg gaan. Voeg daar nog de Belgische treinen met bestemming Ruhrgebied vice-versa bij en de lijn is dan aardig gevuld.
Ben ik tegenstander? Nee!
Personenvervoer is prima maar voor we aan goederentransport vastzitten (en dat gaat sneller dan we denken), moet er eerst heel wat gebeuren.
Ik wil ervoor zorgen dat de leefbaarheid in Weert niet verloren gaat. Ik wil de (gezamenlijke) Weerter politiek daarom blijven uitdagen om mee aan tafel komen en niet af te wachten en af en toe een vraag te stellen en vervolgens afgepoeierd worden met een gemakkelijk antwoord. Als we mee aan tafel komen, de krachten bundelen in de regio, kunnen we meebeslissen en niet over ons laten beslissen!
Wie weet is zelfs de tunnel die @Frans voor stelt haalbaar en hebben we straks een prachtig (autovrij) Stationsplein.
Sorry, dan neem ik mijn kritiek gedeeltelijk terug. Blijft staan (bevestig je zelf) dat men lokaal zelfs niet weet wat er aan gevaarlijke goederen door Weert rijden. Feit is dat er dus nog steeds risicovolle transporten plaatsvinden. Dit moet een no-go zijn en blijven. Zowel boven- als ondergronds vind ik.
Chloortreinen en wat al dies meer komen nu ook al dagelijks en nachtelijks langs.
Allemaal getrokken door een DB (Deutsche Bahn) Loc. Ga maar eens een dagje kijken nablaters probleem wordt steeds groter in jullie hoofden.
Ik woon vlak bij het spoor zo’n 100 meter er vanaf, Er komen nu ook goedertreinen voorbij met naar ik schat ongeveer 50 Km/uur. Kan niet zeggen dat die voorbij denderen. Geluidsoverlast ervaar ik niet. En ook zeker niet meer dan de personentreinen. Dus waar gaat dit eigenlijk over????? Slumme Henderik heeft gelijk. En al die anderen zijn net schapen Bèèèh Bèèèh. Nablaten. Als er maar wat te zeiken valt.
Ik blaat zeker niet na. Ik ben het zeker met je eens dat er een probleem is. Het is niet duidelijk wat er voorbij komt. Doe je mee om bij te houden wat er voorbij komt? Ik kan je helpen om aan labels te zien wàt er voorbij komt!
Geen chloortreinen door het stedelijk gebied van Weert…niet bovengronds, niet ondergronds….risico’s zijn veel te groot…zeker met deze aantallen waar over gesproken wordt…wie neemt de verantwoording als er iets mis gaat? Juist, niemand…dan wordt het naar elkaar wijzen en de burger is de pineut.
Volgens mij rijden al jaren geen chloortreinen meer door Limburg. De fabriek Solvay bij Linne is al jaren geleden gesloten.
Belgie en Duitsland hebben profijt bij een heraktivering vd ijzeren rijn. Nederland ligt slechts, helaas en alleen maar op de tussenroute en heeft geen profijt vd ijz rijn.
Personenverkeer, niet rendabel overigens, is slechts en een excuus en dienend voor hogere belangen en zoethoudertje om de ijz. Rijn onder voorwendsel te argumenteren.
Dagdromen over een miljardentunnel mag uiteraard maar blijf wel reeel want dat gaat nimmer nooit gebeuren.
Nooit heraktiveren is mijn mening!
Na de Belgen, willen de Duitsers nu ook vaart maken. De Belgen proberen het te verpakken als personenvervoer om zo de Ijzeren Rijn open te krijgen. Nederland helpt beide landen een handje en is nu al bezig om de spoorlijn tussen Roermond en Venlo te verbeteren (de zgn. Maaslijn) waardoor treinen straks via Hamont – Weert – Roermond – Venlo door kunnen naar Viersen en het Ruhrgebied.
Het is wachten op de eerste aanvraag voor goederenvervoer door een van de partijen en het feest kan beginnen. Tegenhouden is er niet dan meer bij! Het hof van arbitrage heeft in 2005 al uitspraak gedaan waarbij de uitkomst is, dat de Belgen recht hebben op een spoorverbinding door Nederland om zo te verbinden met het Ruhrgebied.
Ik zie regelmatig reacties dat dit goed zou zijn voor de Weerter bevolking en economie. Laten we met de bevolking beginnen. Ik denk dat er een groep mensen is die regelmatig gebruik zullen maken van de spoorverbinding om richting België te gaan. Die groep is in mijn ogen zeer klein. Het gebruik voor woon-werk verkeer is beperkt en een enkele keer per jaar een uitstapje naar Antwerpen, maakt de lijn voor veel aanbieders van personenvervoer niet interessant.
De Weerter economie zal er ook zeer weinig van profiteren. Welke bedrijven in de regio zouden gebruik kunnen en willen maken van transport per trein?
Voor transport is overslag van goederen nodig. Ziet u het gebeuren dat de Statieberg druk bereden wordt met vrachtwagens, die via de Dries en St. Jozefslaan het station moeten bereiken? Nee toch hopelijk? We hebben dan een extra station / overslagplaats nodig aan de buitenrand van Weert en of dat er ooit gaat komen?
Wat wel gebeurd, is dat een groot aantal bedrijven buiten de regio (terecht) blij zullen zijn met de ontsluiting per trein. DSM en Nedcar willen graag per spoor verbinden met Antwerpen. Er wordt gesproken over een vervoersvraag van 51 treinen per week (stand maart 2017) voor die twee bedrijven, die via Weert naar Zuid Limburg gaan. Voeg daar nog de Belgische treinen met bestemming Ruhrgebied vice-versa bij en de lijn is dan aardig gevuld.
Ben ik tegenstander? Nee!
Personenvervoer is prima maar voor we aan goederentransport vastzitten (en dat gaat sneller dan we denken), moet er eerst heel wat gebeuren.
Ik wil ervoor zorgen dat de leefbaarheid in Weert niet verloren gaat. Ik wil de (gezamenlijke) Weerter politiek daarom blijven uitdagen om mee aan tafel komen en niet af te wachten en af en toe een vraag te stellen en vervolgens afgepoeierd worden met een gemakkelijk antwoord. Als we mee aan tafel komen, de krachten bundelen in de regio, kunnen we meebeslissen en niet over ons laten beslissen!
Wie weet is zelfs de tunnel die @Frans voor stelt haalbaar en hebben we straks een prachtig (autovrij) Stationsplein.
ik ben ook voor re-activering. dan met de treinen ondergronds. zo ontstaat er tevens ruimte voor een groter stationsplein
Het is goed dat de IJzeren weer geheractiveerd wordt…..komt Weert net als de spoorlijn Amsterdam-Maastricht …aan de 2de belangrijke spoorverbinding te liggen..Antwerpen-Dusseldorf.
Hoe meer infrastructuur ter plaatse van Weert, hoe meer bedrijvigheid het aantrekt.
En Weert krijgt dan een 2de Poort van Limburg vanaf Belgie.
Personenvervoer oké, goederenvervoer brengt slechts ellende. Iedere paar minuten een denderende goederentrein dwars door de stad wat economisch gezien niets toevoegt. Er is voldoende ruimte om op de plek van de huidige rangeerterreinen een tunnel te bouwen die goederentreinen onder de stad doorvoert. In Zevenaar is dit ook gedaan voor de Betuwelijn. Een IJzeren Rijn moet aan dezelfde standaarden voldoen als de Betuwelijn.
Weert moet waakzaam blijven en ondanks dat het een kleine pion is samen met de buurgemeenten, de provincie en verschillende belangengroepen de poot stijf houden. Goederenvervoer alleen ondergronds.
Mee eens! Zie ook mijn reactie.
Goede analyse. Mee eens. Behalve dat er weinig behoefte zou zijn aan een personenvervoer-verbinding. Ik volg het dossier al zo’n vijftien jaar, als raadslid en ook daarvoor als politiek actief zijnde. Ik en anderen met mij hebben inmiddels een uitgebreid archief opgebouwd. De eerste acties stammen al van eind vorige eeuw. Ter lering ende vermaeck;
https://weert.sp.nl/dossier/ijzeren-rijn
Ze kunnen een tunnel aanleggen onder het Kanaal van Frankrijk naar Engeland, dus waarom geen tunnel die begint aan de Belgische grens en eindigt aan de Duitse grens? Je kunt dan zelfs een soort “metrostaion” nabij Weert maken voor het personenvervoer.
Alles kan, maar tunnels zijn erg duur. Van de andere kant, als er een ‘koeientunnel’ onder het Groene Hart kan worden aangelegd, dan zeker een tunnel door stedelijk gebied zoals Weert! Personenvervoer zou ik bovengronds houden. Eenvoudiger, minder gedoe met veiligheidssystemen en nog steeds een verbetering ten opzichte van de huidige situatie omdat alle goederenvervoer ondergronds gaat.
Ik kan me voorstellen dat een tunnel begint ten westen van de Zuid-Willemsvaart met een ingang aan de westzijde vanuit België ter hoogte van het distributiecentrum en de noordzijde vanuit Eindhoven in de bocht. Deze tunnel hoeft alleen onder het kanaal een ‘dipje’ te maken en kan voor de rest op de rangeerterreinen zonder dat de hele stad open hoeft vlak onder maaiveldniveau (dus wel dieper ingegraven in de spoordijk) aangelegd worden.
Er zijn dan twee opties. Één, de tunnel kan weer bovenkomen tussen de Maaseikerweg en de Ringbaan Oost (er is hier ruimte op de plek van de Blatenkempweg, tunnellengte rond de 2,8 kilometer. De tunnel in Zevenaar is 1.8 kilometer, dus waarom niet.
Twee, de tunnel komt ten oosten van de Ringbaan Oost bij de Gamma weer boven maar daar is minder plek en de Ringbaan-Oost ligt daar verdiept. Tunnellengte 3,7 kilometer.
In beide gevallen zijn er aan de oostkant flinke geluidsschermen nodig voor de wijken Graswinkel en Leuken en in mindere mate Groenewoud. Ook de spoorwegovergang bij de Roermondseweg kan niet in de huidige vorm blijven bestaan. De huidige overweg is dan te vaak dicht. Vanwege de drassige omgeving is een brug hier waarschijnlijk een betere optie dan een tunnel.
Tot slot biedt dit enorme project de kans om als men toch bezig is een vervangende stationstunnel tussen de Driesveldlaan en de Dries te maken.
Als de IJzeren Rijn er komt moet Weert hierop en op niks minder dan dat inzetten.
Ik denk niet alleen aan Weert. De lijn moet door of langs bewoonde gebieden en dan is 1lange tunnel misschien beter dan veel korte.
Zeker, er zijn meer plekken waar er problemen ontstaan. Baexem, Haelen, enz. De lijn gaat sowieso een nieuwe route volgen ten noorden van Roermond. Ook is het de vraag of het bestaande tweespoor overal genoeg capaciteit heeft.
Maar de praktijk leert dat je je hand niet moet overspelen. Een tunnel van 53 kilometer lengte onder Nederland door gaat er niet komen. Dikke kans dat als dat de inzet is er uiteindelijk veel te weinig gebeurt waardoor het enige dicht stedelijke gebied langs de IJzeren Rijn in Nederland (Weert) de pineut is.
Voor Haelen en Baexem lijkt een open tunnelbak me een reëlere optie. Overigens, nog steeds liever helemaal niet! Het is wel nutig om àls het zover is precies te weten wat je wil en wat je minimale eisen zijn.
Ik ben het met u eens dat de gemeente Weert aan het hierboven door u beschreven plan, moet volhouden. Maar als het spoortraject in Weert ondertunneld moet worden, komt er dan niet nog een probleem bij ivm gevaarlijke stoffen?
U haalt de tunnel aan bij Zevenaar. Hoe zit het daar met gevaarlijke stoffen, die normaal niet door een tunnel mogen?
Jeroen, prachtig verhaal…maar ik vind het vrij naief…je bent waarschijnlijk niet op de hoogte van de risico’s die het goederenvervoer van deze omvang (lees: grote aantallen goederentreinen met chloor en ander chemische componenten waar elk uur 2 maal een trein door verstedelijkt gebied rijd). Dus niet bovengronds en ook niet ondergronds wat mij betreft. Laat je eens goed informeren over de risico’s nogmaals voor dat je zoiets schrijft.
Ik ben me wel degelijk bewust van de risico’s. Je bent je waarschijnlijk niet bewust van de acties die ik en de partij die ik vertegenwoordig in het verleden met succes hebben ondernomen om het transport van gevaarlijke stoffen door Weert te verminderen dan wel te stoppen.
De ammoniaktreinen zijn gestopt. De chloortreinen zijn gestopt. Dat waren hoofdstromen. Dat is met aandacht, strijd van de mensen en strijd van bepaalde politieke partijen bereikt!
Ik ben scheikundige van beroep en weet waar ik over praat. Gevaarlijke stoffen worden tegenwoordig meer incidenteel over het spoor vervoert maar met iedere wagon met ‘spul’ is er een risico.
Ik ben nog steeds geen voorstander van de IJzeren Rijn maar als welke ontwikkeling dan ook geld vrij kan maken voor ondergronds goederenvervoer door Weert dan ben ik daar meteen voorstander van. Zelfs om het ten opzichte van de huidige situatie te verbeteren.
Want nu gaat het nog botter worden. Wat door een tunnel gaat moet precies bekend zijn, wat bovengronds gaat niet. Er gaat nu al een hoop door Weert waar niemand weet van heeft. Onze Weerter brandweer weet niet welkte chemicaliën er op welk moment door Weert rijden.
Lekker gemakkelijk als er een trein ontspoord. Ik vraag me al een paar jaar af wat ik eraan kan doen. Suggesties zijn welkom
Zoals ik al eens zei, Weert is hier maar een kleine pion in deze
en over 15 à 20 jaar razen de ICE’s en de gevaren goederen wagons door de stad Weert (dag en nacht) (en niet door een tunnel, wegens de te hoge kosten), want ook de gemeente Weert gaat hier uiteindelijk door de knieën.
Tegen de grote kan dit klein pionnetje niet tegen op.