Zo’n tien jaar geleden sloten Weert, diverse Midden-Limburgse, Belgische en Duitse gemeenten samen met de provincie en diverse groene organisaties een ‘pact’ om goederenvervoer via de IJzeren Rijn tegen te houden. De provincie lijkt bij monde van Gedeputeerde Mackus de deur voor toch weer open te zetten. De SP wil opheldering en vraagt zich af of het college van burgemeester en wethouders net zo verbaasd is.
In de media was gisteren te lezen dat de provincie kansen ziet voor goederenvervoer via de route België – Weert – Roermond – Venlo – Duitsland en andersom. Een antwoordbrief op vragen van VVD Provinciale Statenlid Koppe die de provincie gisteren verstuurde lijkt hier ook op te wijzen.
SP fractievoorzitter Jeroen Goubet ‘Ik ben tamelijk verbaasd. Het standpunt van de provincie, gemeenten in de drie landen en diverse betrokken organisaties was altijd duidelijk. Geen goederenvervoer via de IJzeren Rijn. Dat de provincie nu een nieuwe route via Roermond en Venlo voorstelt veranderd niets aan de zaak voor Weert. Wij willen graag weten of er overleg is geweest tussen de gemeente en de provincie voordat dit nieuwe standpunt naar voren werd gebracht. Weert moet wat ons betreft nog steeds vasthouden aan een “nee, tenzij”. En met tenzij bedoelen we bijvoorbeeld een tunnel onder de stad door.’
Er is de laatste tijd het een en ander te doen over het spoorvervoer van zowel goederen als passagiers. Er lijkt een ingewikkeld kaartspel te ontstaan waar bijvoorbeeld Nederlandse belangen zoals een intercityverbinding tussen Heerlen en Aken worden ‘uitgeruild’ tegen wensen van Duitsland op het gebied van goederenvervoer rond Venlo.
‘Wij vinden het gevaarlijk als blijkt dat de provincie meegaat in de spel. De Antwerpse havenbaronnen willen zo snel mogelijk over de IJzeren Rijn gaan rijden, via Roermond en Venlo vinden ze waarschijnlijk ook goed. Maar dure aanpassingen aan het spoor daar hebben ze geen zin in zo blijkt de afgelopen achttien jaar steeds’, aldus Goubet.
En er speelt nog meer. ‘De passagiersverbinding Weert – Antwerpen is nog allerminst zeker. En dan lezen we vandaag ook nog eens in een ander stuk van de Provincie dat men het onderzoek naar een stoptreinverbinding tussen Weert en Roermond wil stopzetten. Weert moet bij de pinken blijven in dit ingewikkelde spel. Het mag niet zo zijn dat we straks wel de lasten maar niet de lusten krijgen’, zo besluit Goubet.
Ook Conny Beenders van DUS Weert is niet te spreken over de plannen van Mackus. “Schandalig… ik heb meneer Mackus via een bericht laten weten dat hij niet aan de inwoners denkt maar alleen aan prestige”, aldus Beenders.
Het dossier IJzeren Rijn nadert opnieuw een impasse en het college van B&W zal binnenkort de vragen van Goubet beantwoorden.
Nou dat wordt een spoor van vernieling, een politiek mes in de rug en geen doekje voor het bloeden.
Een ijzeren rijn waarbij Nederland in feite voor wat betreft goederenvervoer alleen maar een doorgangsgebied is en waarbij het rendabel exploiteren van personenvervoer onmogelijk lijkt. Stop er toch mee. Het gaat om Antwerpen en het Ruhrgebied. Ga dan van Antwerpen zuidelijk van Maastricht naar Duitsland toe en laat Nederland er buiten. Misschien jammer voor een aantal adviesbureaus maar die worden wel weer ergens anders voor ingeschakeld.
Die route bestaat al en heet de Montzenlijn. Is een paar jaar geleden zelfs helemaal opgewaardeerd. Steile hellingen en krappe bochten eruit gehaald, capaciteit vergroot enzo. Is een kilometer of twintig ‘om’ vanuit Antwerpen richting Duitsland ten opzichte van de IJzeren Rijn dus dat stelt niks voor. Alleen loopt deze lijn een stuk door Wallonië en dat vindt men in Vlaanderen niet leuk. Daar mag Weert dus voor gaan bloeden
Dit kost de betrokken gemeentes, de provincie en de staat steeds meer geld zonder dat er iets gebeurd. Het kan nooit rendabel voor Nederland, Limburg, Roermond, Venlo, Weert en alle kleinere gemeentes zijn om nog eens miljoenen te stoppen in een niet of nauwelijks door hen te gebruiken lijn, dus zeg nu eens met zijn allen NEE tegen Antwerpen en het Ruhrgebied. Den Haag heeft nog niet zo lang geleden al eens toegegeven aan Antwerpen en dat kostte Zeeland ondanks alle protesten van daar een flink stuk land (en mogelijk Rotterdam klandizie). Maar ja, je moet wat overhebben voor je Europese partners.
Echt, het is toch niet te geloven dit. Zo zorgt de overheid voor werk, bestaande ideeën blijven benoemen terwijl het antwoord nee is. Ongelooflijk, wat een hondenbaan heb je dan. Volgens mij kunnen we zo veel functies opheffen. Zowiezo raar dat onze gedeputeerde nu ineens weer deze case opent cq toch de deur openzet. Wat is dat toch! Standvast blijft een woord dat niet in de woordenboeken staan.
Geen Ijzeren Rijn. Slecht voor Weert, slecht voor de BV Nederland. We hebben al een mooie lijn naar Rotterdam vanuit Duitsland, de Betuweroute. Als we de ijzeren rijn openstellen dan hebben we een concurrent erbij en dat willen we niet. We hebben al genoeg geïnvesteerd in deze lijn. Genoeg is genoeg. En dat treinritje naar Antwerpen via Hamont, Mol, Geel etc. Dat is allemaal leuk en aardig maar neem toch gewoon de auto of rij naar Neerpelt! Daar kun je prima opstappen. Ritje van 20 minuten en gratis parkeren. Kom op.
https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2015/06/25/breda-drukste-station-met-jaarlijks-14-000-goederentreinen/
Als Mackus juist is geciteerd in De Limburger dan ziet hij een ‘kans voor Limburg’ en kan ‘de alternatieve IJzeren Rijn gebruikt worden voor vervoer van gevaarlijke stoffen via Weert naar de Antwerpse haven.’ Ben erg benieuwd of Mackus dit idd zo gezegd heeft.
Den Haag dient te handelen in het nationaal belang. Uitruilen hoort bij het handjeklap tussen Den Haag, Berlijn en Brussel. Ik ben erg benieuwd of demissionaire Dijksma de lasten voor belangrijke delen van Limburg laat meewegen in haar oordeel en de vermeende uitlatingen van Mackus terzijde legt. Met een traject van Weert langs Roermond en de Maas naar Venlo ligt het langste traject van de ‘alternatieve IJzeren Rijn’ niet in België, en niet in Duitsland maar in Nederland. Hoe alternatief kun je zijn…?
Er was dus een pact tussen de gemeentes en provincie tegen het goederenvervoer. Maar ja er was ook een convenant over hotels.
Mooi al dat vakjargon. De belangrijkste vergeten ze nog: kansen. Ik zie ook wel kansen voor een NS station op Boshoven. Fijn aan het einde van de Tobbersdijk met grote parkeerplaats. Hoe zat het ook alweer met die intentieverklaring van dat Chinese hotel? De gemeente is er maar druk mee. https://www.weertdegekste.nl/2015/10/chinezen-hebben-centrum-noord-op-het-oog-voor-hotel/
Nu is de heer Goubet inderdaad verbaasd indien een overheidspartij zich niet aan een onderling ‘herenakkoord’ wil houden.
Geen herenakkoord. keiharde afspraken.