Op het Stationsplein staan verkeersborden waarop een parkeerverbod voor (brom)fietsen staat aangegeven. Het wordt echter massaal genegeerd. Er wordt immers ook niet gehandhaafd en dat is een doorn in het oog voor de gemeenteraad.
Woensdagavond werd tijdens de gemeenteraadsvergadering de in 2015 aangepaste APV geëvalueerd. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is een wet op gemeentelijk niveau. Volgens de raadsleden was in de huidige APV niet mogelijk is om handhavend op te treden tegen de verkeerd gestalde rijwielen op het stationsplein. De burgemeester gaf echter aan dat in artikel 5.12 en 2.51 van de APV staat aangegeven dat je de fiets niet fout mag parkeren. Het zou echter een kosten- / prioriteitskwestie zijn.
Hoe dan ook wil de gemeenteraad dat er actie wordt ondernomen. De raadsleden stemden unaniem in met een motie die het college van B&W opdraagt om handhaving op verkeerd gestalde fietsen mogelijk te maken binnen de bestaande BOA-capaciteit. De gemeenteraad wil weten wat de financiële consequenties van deze wijziging. Tevens wil men dat binnen de bestaande capaciteit ruimte worden vrijgemaakt om in een proefperiode intensief te handhaven op het Stationsplein.
Portefeuillehouder burgemeester Heijmans zei toe te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden en de kosten zijn.
Laat ze daar toch stallen. Dankzij de gemeente is de kraam weg dus plek zat om een fiets neer te zetten.
In het recente verleden kwam de POLITIE met een grote aanhangwagen na twee of drie dagen deze “vergeten” rijwielen ophalen. En niet lang daarna gingen die fietsen zelfs in de verkoop. Bij het POLITIEBUREAU! (Fietskijkdagen heette dat). Niets mis mee en opgeruimd staat netjes!
Maar ja, dat kost tijd en time is money. 🙁
Waarschuwingsbriefjes aan die fietsen hangen en na 2 weken de dan nog verkeerd geparkeerde fietsen weghalen. Eigenaar kan tegen betaling van boete die fiets dan terugkrijgen. Is het zo afgelopen met wildparkeren.
Eigenlijk wordt men door de verbodsborden al gewaarschuwd dat hier geen fietsen “geparkeerd” mogen worden.
Bij een personenauto kan men de bekeuring opsturen naar de eigenaar van het kenteken, maar aangezien een fiets geen kenteken heeft, blijft er inderdaad maar één oplossing over, en dat is verwijderen. Wil de eigenaar zijn fiets terug, dan kan hij dat door de bekeuring én eventuele (oplaad)kosten te voldoen.
Exact. Die briefjes trekt de eigenaar van de fiets er ’s middags af, om de volgende ochtend de fiets weer op dezelfde plek parkeren.
Meteen weghalen, en wil je de fiets terug: betalen.
Aha, handhaven…. dan zal het toch zeker ooit, wellicht, misschien, soms, vaker, toch nog, eventueel, naar eigen goeddunken, als het uitkomt, als het weer mee zit, de andere kant uitkijkend, zonder oogkleppen op, goedkomen!! Natuurlijk heb ik daar alweer, nog steeds, voortdurend, blindelings, zonder voorbehoud, alle vertrouwen in dat het eindelijk …….(terug naar Aha, handhaven…….)
Eerst borden plaatsen en dan pas uitzoeken
Wat de mogelijkheden zijn voor de kosten.gewoon opladen die fietsen en de eigenaren flink laten betalen zijn meteen de kosten binnen
Helemaal mee eens. En ben ook benieuwd, als ze daar intensiever gaan handhaven, welke handhavings- cq preventietaken dan blijven liggen. Waarschijnlijk die op het stopverbod in de straten bij de scholen (zie bericht 10 mei).
Toch vreemd dat het gaat over een evaluatie van de aanpassing van het APV in 2015 terwijl dit bord er al staat sinds de herinrichting in 2014?
https://www.mupload.nl/img/jircoyajzjmje.jpg
Het maakt voor de rest niets uit handhaven heeft men nog nooit gedaan rode kaartjes hangen wel.