Momenteel vindt er een onderzoek plaats om oplossingen te vinden voor de problematiek op de snelweg A2 tussen Weert en Eindhoven. Vrijwel dagelijks staat het verkeer ’s ochtends stil en met enige regelmaat vinden er ongevallen plaats.
Het onderzoek bevindt zich momenteel in de tweede fase waarbij gezocht wordt naar oplossingsmogelijkheden. In dit onderzoek wordt niet alleen gekeken naar varianten van capaciteitsuitbreiding van de autosnelweg. Er wordt ook gekeken naar de potenties van andere mogelijkheden waaronder extra filesignalering, aanbrengen of verbeteren verlichting en bewegwijzering en/of snelheidsverlaging en uitbreiding en/of handhaving inhaalverbod voor vrachtwagens.
Tijdens informatieavonden hebben ook burgers voorstellen mogen doen. Deze suggesties zijn door experts bekeken. Een aantal voorgestelde maatregelen worden verder onderzocht, maar van 28 oplossingsvoorstellen heeft men beoordeeld dat ze onvoldoende bijdragen aan het oplossen van de problematiek. Denk hierbij aan wegdekmuziek, algeheel inhaalverbod, een bus op rails of het verbreden van de Zuid-Willemsvaart.
Het vervolg
De vervolgstap is om de zinvolle maatregelen te bundelen in één of meerdere samenhangende pakketten. Deze maatregelpakketten verschillen in de visie op de eindsituatie, de verwachte effectiviteit en of ze op korte dan wel lange termijn realiseerbaar zijn. Ook het uitbreiden van het aantal rijstroken behoort nog tot de mogelijke oplossingen.
Door een kernteam worden de vier maatregelpakketten gevuld met logische en zinvolle maatregelen. In juni neemt de programmaraad een besluit en wordt de Tweede Kamer en de verantwoordelijke minister geïnformeerd.
Benieuwd naar de afgevallen maatregelen? Check ze via:
http://iwdg.nl/2p7nwwA (PDF)
Definitieve besluit zal nog wel lang op zich laten wachten en dan duurt het nog minstens 20 jaar eer er aan begonnen wordt. Dit stuk A2 ligt nu eenmaal niet in de randstad. Dus wen er maar aan……
Citaat “Vrijwel dagelijks staat het verkeer ‘s ochtends stil”
De economische situatie maakt dat het overgrote deel s,morgens om de zelfde tijd vertrekt en eind van de middag weer retour huis gaat.
Zolang deze situatie blijft bestaan moet men niet zeuren dat men dagelijks in een file staat.
Het uitbreiden van het aantal rijstroken behoort nog tot de mogelijkheden…Ja tuurlijk !
Dat IS de juiste oplossing. Dat kernteam kan snel stoppen, gewoon asap uitvoeren.
ut kanaal verbrejje, ut giet um auto’s neet um buuj.
ich snap waal waat dae bedoeldj mer veur det ut kanaal brejjer es es ut water allang weg :-@