Investeerder Groep Heylen uit Belgie gaat een uniek distributiecentrum ontwikkelen op bedrijventerrein Kampershoek 2.0. Het kavel is circa 19 hectare groot. Ter vergelijking: ruim 37 voetbalvelden groot. De bouw start naar verwachting media volgend jaar.
Strategische ligging
Groep Heylen kiest voor Weert vanwege de strategische ligging. Zowel logistiek gezien als vanuit het oogpunt van arbeidspotentieel. De locatie is gunstig, aan de A2 en dichtbij de multimodale terminal. Personeel wordt niet alleen vanuit Weert aangetrokken, maar vanuit de bredere regio. Daar valt ook de Belgische regio Hamont-Achel onder.
Weert was eerder in beeld
Heylen had Weert al een aantal jaren geleden op het oog. Toen wilde men een pand op het huidige Kampershoek kopen. Die transactie ging toen niet door. Weert kwam bij Heylen weer in beeld toen bekend werd dat in Budel / Weert de containerhaven nabij de zinkfabriek in Budel-Dorplein werd gerealiseerd. Dit in combinatie met de ligging aan de A2 is voor Heylen een overweging om flink te investeren in Weert.
Heylen is gecharmeerd van monumentale bomen en molen
“Het wordt een bijzonder ontwerp”, stelt Ralph Caspanni, managing director van Groep Heylen Nederland. In het midden van de campus komt een natuurlijk lint (grote binnentuin) en op de achtergrond de Sint Antoniusmolen. Het gaat om een partij bomen van meer dan 100 jaar oud. Die verwerkt men in het ontwerp. De bomen komen in het hart van het terrein zodat er een prachtige ‘binnentuin’ ontstaat. Dut voorbeeld is typerend voor Heylen werkt. Ze vinden het belangrijk dat een gebouw in zijn omgeving past. Alles moet kloppen volgens Heylen. Het aanzicht van het gebouw, een prettige werkomgeving, gecombineerd met hypermoderne logistieke mogelijkheden.
Werkgelegenheid
Wethouder Frans van Eersel (Economische Zaken) van Weert is enthousiast: “In plaats van dat we achterliggen op geplande gronduitgifte liggen we nu voor. Met de transactie wordt ruim 58% van de beschikbare gemeentelijke grond verkocht. De vestiging is ook goed voor de werkgelegenheid, zowel regionaal als lokaal. Ik verwacht dat er zo’n 500 arbeidsplaatsen ontstaan”.
Stap voor stap
Van het kavel is 110.000 vierkante meter voor het distributiecentrum bestemd, opgedeeld in units van 8.500 en 15.000m2. Niet alles wordt in een keer gebouwd. De ontwikkeling gebeurt fasegewijs. Schaalbaarheid en flexibiliteit zijn maatgevend. Daarbij moet ook het bestemmingsplan worden aangepast omdat men het gebouw 15 meter hoog wil bouwen. Met deze hoogte kunnen er drie verdiepingen worden gerealiseerd in het pand. Men geeft ook aan rekening te houden met de molenbiotoop. Hiervoor zal men in gesprek gaan met de moleneigenaar zodat ook de nabij gelegen molen gewoon kan blijven draaien en niet zonder wind komt te staan.
Groep Heylen
Groep Heylen is een Belgische industriële holding met wortels in Herentals ten oosten van Antwerpen. Doelstelling is om innovatief in ondernemingen en gebouwen te investeren. Creatieve meerwaarde is maatgevend: architectonisch, ecologisch, economisch, maatschappelijk en technologisch. De groep heeft activiteiten in België, Luxemburg, Nederland, Duitsland en Italie. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt in de ontwikkeling van vastgoed en het investeren in bedrijven.
[nggallery id=’5205′]
Er zou meer accijns op azijn moeten komen, dan werd het hier eens wat minder negatief….
Alle betrokkenen gefeliciteerd, prima ontwikkeling!! Juiste moment om slagvaardig te zijn en… vooral te blijven!
weert is heel goed aan de weg aan het timmeren om grote en gezonde bedrijven naar weert te halen
Ik heb de investeringsmaatschappij Groep Heylen eens gegoogeld.
Zij gaan op Kampershoek 2.0 een complex van 10 grote units bouwen.
Het is dus niet zo dat hier één groot bedrijf van Heylen komt, maar zij gaan deze 10 units verhuren aan andere bedrijven. Welke bedrijven weet men nog niet en of er interesse voor is ook niet.
Geweldig nieuws ! Goed voor Heylen maar zeker ook voor Weert.
Dus de aanwezigheid van de containerhaven was een overweging voor Heylen om in dit plan te gaan investeren? Mooi, dan is die containerhaven toch geen weggegooid geweest. Dat die verder niet gebruikt wordt maakt dan niet uit.
Een mooi succes voor de gemeente!
Maar als die “overslaghaven” wél gebruikt zou gaan worden, krijgen de Kempenweg en vooral de Suffolkweg het nóg zwaarder te verduren!
Is onze eeuwenoude Spoorbrug wel hoog genoeg voor al dat vrachtverkeer?
Die vrachtwagens worden almaar langer en hoger en zwaarder.
leuk 500 banen net als bij de lidl allemaal polen en geen nederlander te bekennen leve de bijstand
Ik ken genoeg mensen die bij de lidl werken. Gewoon Nederlanders hoor. Klopt natuurlijk dat er verhoudingsgewijs veel polen werken, maar dat heeft niets met de polen te maken maar alles met de Nederlanders waarvoor werken te weinig loont.
Als er lichamelijk/geestelijk geen belemmeringen zijn…bij weigering direct korten.
In de jaren 80 haalden vele “Hollanders” de neus op voor het oogsten van groenten/fruit en andere zware baantjes, waren wij aangewezen op buitenlandse arbeidskrachten…Een grote schande om deze mensen achteraf te betichten van broodroof!
Als ik het goed begrijp zijn werkloosheidscijfers en de openstaande vacatures op dit moment nagenoeg in evenwicht…Door de jaren heen niet veel veranderd en erger…niets van geleerd.
ook ik prefereer liever iemand met een poolse naam! dan iemand die zich “degekkeweertenaar” noemt