Stramproy blij met behoud burgerzaken

Algemeen Dorpen Stramproy Uitgelicht 6 reacties 3 min. leestijd

De Dorpsraad Stramproy is zeer verheugd met de unanieme steun voor het behoud van het gemeentelijk loket “Burgerzaken” in Stramproy.

Eind april stuurde de Dorpsraad een oproep aan de leden van de gemeenteraad om het loket burgerzaken in Stramproy te redden van de ondergang. In een onlangs gehouden raadsvergadering heeft de gemeenteraad unaniem gestemd vóór een motie van het CDA om het loket nu ook echt te behouden in de Zaal in Stramproy. Daarmee draagt de voltallige gemeenteraad het college van B&W op om maatregelen te nemen zodat deze voorziening aan burgers geopend blijft zo lang er tenminste 1000 handelingen per jaar worden verricht. Dat was namelijk de afspraak van 20 jaar geleden, toen Stramproy bij Weert kwam. In gesprekken met de wethouder en de ambtenaren, lijkt nu dat B&W deze opdracht ook daadwerkelijk willen gaan uitvoeren en zo gaan opnemen in de Kaderbrief 2017.

Daarmee is deze populaire voorziening in het gemeenschapshuis de Zaal gered voor de nabije toekomst. De teller staat in 2017 inmiddels al bijna op 1000 handelingen, wat duidelijk maakt dat dit loket in een grote en groeiende de behoefte voorziet. Extra voordelen voor de inwoners van de dorpen ten zuiden van Weert is dat men nu niet ver hoeft te reizen, niet meer lastig en betaald moeten parkeren voor het regelen van een pas, rijbewijs of verklaring omtrent het gedrag. In de lokale bibliotheek. Met name voor ouderen en mensen die minder makkelijk kunnen reizen een groot gemak.

Verder bleek dat de service van het geholpen worden zonder afspraak ook erg gewaardeerd wordt door burgers. “Er komen zelfs mensen van Molenakker en Boshoven naar het loket te Stramproy om die reden. Want wat is er leuker dan meteen na het behalen van je rijexamen, direct een rijbewijs te gaan aanvragen”, zo licht de Dorpsraad toe. Door de toegenomen drukte is een uitbreiding van de huidige openstelling en/of personele bezetting op dinsdag- en vrijdagmiddag eigenlijk al meteen aan de orde. Als de gemeente de burger echt op de eerste plaats zet, zoals in de beleidsvoornemens wordt opgeschreven (“goede dienst-verlening aan burgers”) dan is dat een reële optie, aldus de Dorpsraad van Stramproy.

Nu overheerst in Stramproy een goed gevoel, bij deze uitstekende herstelactie door de gemeenteraad. Daarmee is voor de 6e keer de discussie gevoerd over het voortbestaan van het Loket Burgerzaken, en evenzovele malen de conclusie getrokken dat het loket open moeten blijven.

Deel dit bericht
6 reacties