De Europese kampioenschappen Triathlon 2019 worden in het Limburgse Weert gehouden. Dat heeft Renato Bertrandi, voorzitter van de Europese Triathlon Union (ETU), vanmorgen bekendgemaakt na afloop van het ETU-congres in het Oostenrijkse Kitzbühel. Weert krijgt de voorkeur boven de kandidaat Kazan uit Rusland.
Groots evenement
Burgemeester Jos Heijmans van Weert en sportgedeputeerde Ger Koopmans zijn zeer tevreden met de toewijzing: “Met het binnenhalen van het EK Triathlon 2019 halen we een groots evenement naar Weert. Dit is niet alleen goed voor Weert, maar voor heel Limburg, Nederland én goed voor de triathlonsport,” verklaarden de beide Limburgse bestuurders.
Ervaring
“Hier hebben we lang en keihard voor gewerkt. Geweldig dat we in onze opzet zijn geslaagd. De triathlonsport is één van de belangrijkste speerpuntsporten van het provinciale sportbeleid. Weert heeft door zijn ervaringen met de Stadstriathlon alle kwaliteiten om er in 2019 een groots en onvergetelijk EK van te maken. Het gaat ongetwijfeld een geweldig triathlonfeest worden,” luidde de enthousiaste reactie van Wilfried Weekers die als voorzitter Stichting Stadstriathlon Weert de bidprocedure begeleidde.
Jeugd
“Ook de Nederlandse Triathlon Bond (NTB) is trots op de toekenning van het EK 2019 aan Nederland. Het is een schitterende promotie voor de triathlonsport,” aldus Wim van Ooijen, voorzitter van de NTB. “De organisatie van dit grote evenement draagt ook bij aan de invulling van onze en de Limburgse plannen om meer jeugd aan het bewegen te krijgen.”
Weert: centrum
De Europese kampioenschappen Triathlon 2019 worden van 5 tot en met 9 juni gehouden. Het EK 2019 wordt ingeluid met een openingsceremonie, een ETU-congres en diverse activiteiten op breedtesportgebied. Start-, finish- of breedtesportlocaties vinden allemaal in Weert plaats.
ondanks alle, al dan niet “onderbouwde” redelijk negatieve tegenargumenten en opmerkingen wil ik vanaf deze plaats Gemeente en organisatie een dikke proficiat meegeven..!! Het is moeilijk (zeker op dit forum) iedereen te bekoren…het zij zo…Kan een geweldige promotie voor ons Weert worden, werk aan de winkel..!!
Kritisch zijn is niet hetzelfde als negatief, het is echter wel een negatieve verwarring die voortvloeit uit star onbegrip. Hetzelfde geldt ook voor ‘onderbouwing’ want ook deze hoeft niet altijd te stroken met een iemands eigen logica.
Klopt, maar bij sommige is het links of rechtsom nooit goed en zien giswerk als onderbouwing Teejoo. Ik geloof wel dat men in het algemeen happy is met deze benadering van zaken en dat is natuurlijk oke…
Misschien een mooie reden voor de gemeente om de fietspaden eens flink te verbreden, zodat de triatleten veilig kunnen oefenen en langzamere fietsers inhalen zonder te vertragen.
Hoeveel weertenaren denk je dat hier voor moeten trainen? De fietspaden in Weert zijn goed en breed genoeg. Tenzij er van die idioten op ligfietsen schreeuwend voorbij komen dat je aan de kant moet.
Ik fietste net over het bassin, in mij ligfiets, en daar liggen nu superbrede fietspaden gescheiden met hoge stoepranden van de auto’s, van smooth asfalt. Mijn complimenten aan de gemeente.
Maar nog niet alle fietspaden zijn zo, Egbert.
Bijvoorbeeld het fietspad rond de rotonde bij de Tos op de N280, daar zijn de bochten zo scherp dat ik maar door het gras fiets. Wie dat getekend heeft heeft niet meer gefietst sinds hij op een driewieler zat.
Beste Cas. De fietspaden voldoen volgens mij aan basis-regeltjes…Je kan toch niet verwachten dat omwille van een handvol ligfietsen de fietspaden landelijk aangepast dienen te worden?
De wereld verandert, er zijn teveel vervuilende auto’s, vertragende files en mensen worden te dik. De overheid wil dat meer mensen de fiets pakken ipv de auto. De opkomst van electrische fietsen en de snelle ligfietsen, velomobiles en speed-pedelecs stelt nieuwe eisen aan de fietspaden. Zogenaamde fietssnelwegen moeten de gemiddelde snelheid van fietsen opkrikken zodat ze een volwaardig alternatief zijn voor de auto in de file.
Ik ben een tijdje naar Eindhoven met de velomobiel gereden, en kwam fietspaden tegen van 75 cm breed tot 300 cm en nog breder. Bijv fietstunnel Boshoven. Als die ultrasmalle 75 cm fietspaden zouden breder gemaakt moeten worden.
Nu redeneer jij vlgs mij uit een eigenbelang en wel heel dun en lang uitgesmeerd door een overheidswens dat meer mensen moeten gaan bewegen, sporten, fietsen. Jij gaat echter wel voorbij dat de snelheid v veel el. fietsen al tijden een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid zowel de gebruiker als medeweggebruiker en dan heb ik het nog niet over de bijna onzichtbare ligfietsen en ander trapbewogen voortbewegingsmiddelen die alleen maar snelheid en niets anders dan snelheid voor ogen hebben.
Het is dan ook niet zo dat er andere eisen aan de fietspaden of het wegennet gesteld moeten worden worden maar eerder dat er strengere eisen, zowel in gedrag, technisch en verkeersveilig, aan de gebruiker v deze snelle fietsen en de fiets zelf.
Inderdaad je hebt gelijk de wereld veranderd, dat is en dat blijft maar pas je dan ook aan en niet de wereld die zich aan jou aan moet passen.
Wat betreft jouw opmerking of wens dat een ‘opgekrikte fiets’ , als daar dan overigens technisch gezien nog sprake van kan zijn van een fiets, een volwaardig alternatief voor de auto en als fileoplossing kan zijn moet ik je toch verwijzen naar een ander wereld, de droomwereld.
Ik geloof dan ook dat jij als een van de heel weinige kooifietsers in Weert alleen het gebruik v jouw kooifiets wilt propaganderen en allerlei kromme redenaties aangrijpt om dit te rechtvaardigen.
De weg is van iedereen, het fietspad ook, we moeten die delen onder elkaar op een veilige manier. We kennen allemaal de klachten over groepen wielrenners in zuid-Limburg die de hele weg voor zich pakken, maar individuele wielrenners en ligfietsers hebben dat probleem niet. De snelheid van een ligfiets of wielrenner is lager dan de brommers die ook op het fietspad rijden, dus daar zou je ook aan gewend moeten zijn.
Voor wat betreft het alternatief voor de auto, met de auto naar ASML vanuit Weert tijdens de spits duurt tussen de 50 en 70 minuten afhankelijk van de drukte. Met de velomobiel tussen de 62 en 68 minuten, afhankelijk van windrichting en een enkele stoplicht. Veel minder variatie dus, omdat het fietspad vrijwel leeg is. Volwaardig is het niet, maar aangezien je je fitness abonnement kan opzeggen boek je over de hele week gemeten nog tijdswinst ook. Maar het zal niet voor iedereen aantrekkelijk zijn.
Qua zichtbaarheid is mijn velomobiel even hoog en zichtbaar als een Donkervoort, alleen veel langzamer. Ik heb er legale verlichting op, maar rij toch voornamelijk overdag.
Ik heb ook een auto en rechtopfiets, en gebruik die ook, ik verplicht niemand wat. Ik kom geregeld mensen tegen die er erg enthousiast over zijn, maar wie het niets vind die komt natuurlijk geen vriendelijk praatje maken. Met een velomobiel val je op, maar hoeveel speed-pedelecs rijden er in Weert rond? Die kunnen harder dan ik.
Beste Cas, zowel op de (lig)fiets als injouw auto gedraag jij je behoorlijk asociaal. Hard rijden door de dorpskern, fietsers schreeuwend voorbij in je ligfiets. Ik denk dat jij eerst eens goed naar jezelf moet gaan kijken alvorens je schrijft hoe het moet.
Lekker anoniem vanachter je toetsenbord reaguren…
Jij zit recht te praten wat krom is en keert voor eigen voordeur. Ik begrijp dat je als fervent kooifietser niet erg ontvankelijk bent voor andere argumenten, je rechtvaardigt door vinger te wijzen naar wielrenners, een tijdsverantwoording aanheft, een misplaatste hoogtevergelijking met een lage sportauto geeft mbt zichtbaarheid, in snelheid net niet onderdoet voor een brommer en tot slot ook nog willen opvallen op de weg die van iedereen is. Jammer dat jouw promotietochtverhaal slechts een eigengewin en eigenbelang is en niets heeft met gezamelijk maar vooral veilig weggebruik.
LOL, Zijn niet veel ligfietsen ook driewielers?
Hopelijk buiten de stad dan bij meertje en rondom daar
Misschien op deze dagen er even lekker tussenuit…?
Top! Stichting en gemeente proficiat.
Hopelijk wat meer toeschouwers de volgende keer want dat was dit jaar redelijk triest
Ik lees niets over de geraamde kosten. Ik bedoel ik niet door sportbonden gesubsidieerde, maar de kosten voor de belastingbetaler in Weert, inclusief wat de bid al heeft gekost.
Prima constatering van jou en ook prima dat niet in ieder artikel hier voorgerekend staat wat het de belastingbetaler kost. Ik lees hier ook nooit wat jij mij als belastingbetaler kost. Ik heb geen idee wat je allemaal doet (behalve op ieder artikel zeiksnorren), maar ik ga er vanuit dat ook jij dingen doet waar belastinggeld aan op wordt gemaakt.
Voor wat mij zelf betreft mag je gerust weten dat ik AOW krijg (heb ik overigens meer dan 45 jaar voor gewerkt) en aanvullend pensioen, deels van een pensioenfonds via de werkgevers die ik had, deels zelf ingelegd bij verzekeringsmaatschappijen. Voor wat betreft het ontbreken van een kostenoverzicht, er wordt altijd zo gepraat over transparant regeren en besturen, Stop dan met praten er over en geef die transparantie.
Respect Wikuso.
Er wordt over vergaderd in de gemeente over de bijdrage (60.000 euro). Besluit is nog niet genomen.
Is dat inclusief kosten voor beveiliging, ontvangst genodigden, reizen in het kader van de bid, evt aanpassingen infra structuur e.d.?
Ja, dat is iig het bedrag dat de organisatie vraagt aan de gemeenteraad.
Duidelijk, maar betaalde de organisatie de kosten m.b.t. de bid? Betaald de organisatie de inzet van politie? Betaald de organisatie voor de gasten die de gemeente uitnodigt? Betaald de organisatie voor het afsluiten van de binnenstad? Betaald de organisatie voor het opruimen achteraf?
Inderdaad prima constatering van @Wikuso, want zoals @bigpete ook al zei “hopelijk wat meer toeschouwers de volgende keer”.
Als het binnenhalen van een internationaal (sport)evenement de gemeenschap veel belastinggeld (hopelijk alleen maar sponsorgeld) kost en ondernemers er deze dag veel ongemak en last van ondervinden (,waar ook nog eens weinig volk op af komt), dan moet er toch eens goed over na gedacht worden of men (de gemeenschap) dit evenement wel in Weert wil hebben.
dan maar hopen dat Nederweert of Weert intussen een hotelletje heeft gebouwd