De afgelopen maand zijn er veel storingen geweest van het treinverkeer op het traject Roermond-Weert-Eindhoven. Alleen al in de maand september waren er 10 storingen op dit traject. Dat is meer dan in welke maand dan ook de afgelopen twee jaar. Op 24 september moesten zelfs tientallen reizigers noodgedwongen overnachten op het stadhuis van Weert. Voor de Weerter VVD is dit aanleiding om vragen te stellen aan het college van B&W om tot een oplossing te komen voor de treinstoringen.
Station Weert ia na Maastricht, Roermond en Sittard het vierde drukste station van Limburg. Het station groeit gemiddeld met 4,1 % aan reizigers per jaar en heeft op werkdagen ruim 7700 in- en uitstappers. Scholieren, forensen ondervinden met grote regelmaat negatieve gevolgen door treinen die te laat of zelfs niet op de plaats van bestemming aan te komen.
Raadslid Thomas van Gemert: “Het is niet te geloven dat alleen al de afgelopen maand 10 keer de treinen niet reden vanaf station Weert. Als je niet in de file staat op de A2, dan sta je wel te wachten voor een trein die niet rijdt. De bereikbaarheid van Weert via de weg en het spoor is voor Weert van enorm belang voor onze inwoners, bezoekers en bedrijven.”
Naar aanleiding van de gebeurtenissen heeft de VVD de volgende drie schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W:
1. Heeft het college reeds contact gehad met de NS en ProRail naar aanleiding van de vele storingen op het traject de laatste maand? Zo ja, wat was de reactie van deze partijen?
2. Wat gaan ProRail en de NS doen om hinder op het spoor te voorkomen?
3. Hoe is het gesteld met de faciliteiten nabij station Weert zoals voorzieningen voor wachtende of gestrande reizigers en ruimte voor vervangend vervoer?
Het is misschien beter om deze vragen eens te stellen aan VVD- minister Melanie Schultz van Haegen. Maar och, is een leuk proefballonnetje om op te laten zo voor de verkiezingen.
Ach ja, laten we ook niet overdrijven. Na jaren lang autorijden ga ik tegenwoordig dagelijks met de trein en ik vind het heerlijk. Er zijn de laatste tijd wat veel problemen en dat is h
Zo is het
Maar goed. in de auto heb ik wel een zitplaats 😉
Als de VVD nu eens stopte met de bezuinigingen op de GGZ en er geld voor vrijmaakt, dan zouden er veel minder zelfdodingen op het spoor plaatsvinden.
In 2016 deden1896 mensen deze stap velen daarvan helaas op het spoor.
Deze gigantische stijging van zelfdoding is te wijten aan beleid VVD beleid.
Nounou…beetje (te) kort door de bocht he.
Kort door de bocht, het beleid zeker. VVD beleid, het laten creperen van de zwakkere in de samenleving.
Het korps heeft zijn handen vol aan psychisch verwarde mensen in de wijken. Ouderenzorg krijgt na 6 jaar ellende er geld bij.
Sinds Rutte hebben we voedselbanken.
Het eigen risico in de zorg is voor de zwakkere 35% van hun maandelijkse inkomen.
Kloven worden groter, de armen armer, de zorg slechter, VVD beleid.
Daardoor staan ook treinen vaker stil, stoffelijke resten dienen toch met respect geruimd te worden.
Met maar een “zondebok” aan te wijzen kom je er helaas niet…Je vergeet blijkbaar hoe het zo gekomen is en vooral…door wie!
Elk van die 1896 is er 1 teveel.
Maar met geld en/of VVD heeft dat niets te maken. Relatief valt het in NL zelfs mee.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/26/meer-zelfdodingen
Lang leve preventief onderhoud, weg met repressief te werk gaan heilig verklaren. Maar ja, de Weerter politiek kan niet meer doen dan vragen stellen.
Dit is vragen naar de bekende weg.
Het antwoord van ProRail en de NS zal zijn:
“Wegens overmacht, maar ook wegens bezuinigingen”.
Het zijn makkelijk te beantwoorden vragen inderdaad. Prorail zal het gooien op overmacht.
Wordt straks nog erger als de blaadjes vallen of als er 2 vlokken sneeuw vallen.Wat dacht je van als sardientjes op elkaar gepakt in de trein zitten nou ja zitten staan.Levensgevaarlijk als de trein moet remmen heb je dominoday dan tuimelt iedereen ondersteboven in de treinen.Er zit amper iemand in de eerste klas en de tweede klas puilt compleet uit zijn voegen. Eerste klas is zo achterhaald maak er tweede klas van heb je meer zitplaatsen. Zal al een slok op een borrel schelen.
hoezo eerste klas achterhaald, er zijn gewoon mensen die meer willen/en kunnen betalen voor rust en een zitplaats, dat zie je overal van voetbal stadion tot vliegtuig
Dat zegt helemaal niets over 1e en 2e klas maar alles over het aantal noodzakelijke wagons. Ik weet niet of je ver met de trein reist maar er zijn genoeg trajecten daar staat men ook in de 1e klas tegen elkaar aan, maar dan wel met een duurder tarief.
Maak dan alles eerste klas! Niet tweede klas