Update 15.00u – Vandaag is het nieuwe regeerakkoord van kabinet Rutte III gepresenteerd. In het regeerakkoord staat dat het kabinet geld reserveert voor de heractivering van de spoorlijn tussen Weert en Hamont (B).
In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. Hiervoor moet de lijn elektrificeert worden. De nieuwe regering wil ook bekijken hoe men de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kan verbeteren.
Het nieuwe kabinet wil een slim en duurzaam vervoerssysteem realiseren waarvan de delen naadloos op elkaar aansluiten. Zo willen ze Nederland mobiel en bereikbaar houden. Nu de economie weer goed draait, is een extra investering in infrastructuur nodig en mogelijk om toenemende drukte op de weg, het spoor, het water en in de lucht te verminderen, zo staat in het regeerakkoord.
Gedeputeerde Mackus van de Provincie Limburg geeft in een reactie aan blij te zijn dat de heractivering van de treinverbinding nu stappen dichterbij komt. Hij en wethouder Frans van Eersel hebben er veel tijd en energie in gestoken. En met resultaat, want in Den Haag vindt men de internationale treinverbinding nu ook belangrijk. Zo belangrijk dat het specifiek staat benoemd in het regeerakkoord.
De gemeente Weert en Provincie Limburg hebben al enige tijd geld gereserveerd om personenvervoer tussen Weert en Hamont mogelijk te maken. Nu de regering ook haar bijdrage wil doen is er groen licht om eind dit jaar subsidie Europese subsidie aan te vragen
Als ze maar niet denken dat ze hiermee verbreding van de A2 kunnen afkopen omdat ze nu al “iets” voor Weert gedaan hebben…
Er zijn voldoende personen die bang zijn voor goederen vervoer.
De keerzijde is dat goederen vervoer deels een ontlasting is van goederen vervoer via de (snel) wegen.
Degenen die problemen hebben met goederenvervoer via weert zijn ook vaak degenen die ageren op de files op de A2.
Wat wil je ??
goederenvervoer over water? De al bestaande zuidelijke route nemen die alleen door Belgie en Duirsland gaat, de 2 landen die dit willen (och nee, kan niet want die gaat een stukje over Waals gebied).
Ik wil geen treinen met gevaarlijke stoffen midden door mijn stad.
Het kan wel allemaal veilig zijn volgens de deskundige maar die gaan zo nu en dan ook de mist in met alle gevolgen van dien.
Als men het zo graag wil maak dan maar een tunnel om Weert heen en die optie is er al jaren maar het is een geld kwestie.
Daarbij komt ook nog dat het spoor volledig groen is.
Geen co2 uitstoot door het spoor 0,0.
Laat Weert een ster worden in de treinverbinding, alleen maar goed voor de regio.
Elektriciteit zal in de toekomst steeds groener worden, maar zolang er nog fossiele brandstof bestaat en gebruikt wordt, is de elektriciteit niet zonder CO2, of 0,0 groen, ook de elektriciteit van het spoor niet.
https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/energie/groene-stroom.html
NS heeft met Eneco een contract gesloten voor de levering van tractie-elektriciteit voor de hele spoorsector. De benodigde elektriciteit is 1,4 terra wattuur (dat komt neer op 1% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik en het elektriciteitsverbruik van alle Amsterdamse huishoudens per jaar). De groene stroom die we gebruiken is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik zijn genomen in onder meer Nederland, Scandinavië en België. De energie is daardoor direct herleidbaar naar de bron. NS maakt geen aanspraak op bestaande duurzame energiebronnen. Het aanbod van groene stroom op de energiemarkt is hierdoor flink gegroeid.
En waar is mijn bericht ineens? Het lijkt wel de Turkse media hier als je kritisch bent
Ik begrijp hier werkelijk waar niks van. Er is al onderzoek sinds 2000. Dat is al 16 (!!) jaar. Iedere keer is het antwoord nee en nu ineens is er geld. Ik ben letterlijk je spoor bijster. En die gedeputeerde…. investeer dat geld gvd in de A2, niet in een bodemloze put waar geld bij moet. En zijn ze echt zo dom in den haag? Ja. Belgie is blij want nog een paar jaar en dan denderen de wagons door Weert. Echt, veeg die hele politiek van tafel. Nu
Vanaf 2022 zijn er geen chloortreinen meer.
https://nos.nl/artikel/2182941-na-2021-geen-chloortreinen-meer-over-het-spoor.html
In het Scheidingsverdrag bij de onafhankelijkheid van België staat dat België altijd vrije doorgang verleend mag/moet worden van België naar “Pruisen” en vice versa.
In eerste instantie zou dit een scheepvaart route (verlengen van het Canal du Nord/Noordervaart) van Antwerpen naar de Rijn in “Pruisen” zijn, maar dit werd uiteindelijk een spoor verbinding (vandaar de IJzeren Rijn) van en naar “Pruisen”.
“Pruisen” heet inmiddels Duitsland en een goede spoorverbinding ligt er ook al JAREN, nl de Montzenroute via Hasselt, Visé naar Duitsland.
Wat de Weerterbergen betreft, die kunnen met een goederen IJzeren Rijn naast de deur, hun poorten sluiten.
toch vreemd dat Rutte de haven van Antwerpen ondersteund ten nadele van Rotterdam
Fijn, dan kunnen we in Weert opstappen om met de trein naar Zaventem te gaan voor de vluchten die vanaf daar goedkoper zijn. Is er een introductiedatum of planning?
30 jaar??? Er staat personenvervoer, maar iedereen weet dat het in principe gaat om goederen vervoer van Antwerpen naar het Ruhrgebied en voor dat kan starten (als dat al kan) zullen er nog heel wat procedures moeten worden gevolgd en waarschijnlijk ook rechtszaken moeten worden gewonnen.
Na deze eerste stappen (reactiveren en elektrificeren), zal het helaas niet lang meer duren voor de goederen IJzeren Rijn een feit is.