Er wordt een internationale Taskforce opgericht die zich sterk maakt voor betere en snellere treinverbindingen in de grensregio’s, waaronder Weert – Hamont – Antwerpen (personenvervoer). Dat heeft het Benelux-parlement afgelopen vrijdag besloten tijdens een vergadering in het Provinciehuis in Maastricht.
De Taskforce moet ook werk maken van betere aansluitingen, het vereenvoudigen van de kaartjesverkoop en uniforme ticketprijzen. Gedeputeerde Hubert Mackus, verantwoordelijk voor openbaar vervoer, laat in een reactie weten blij te zijn met het besluit. “Goed openbaar vervoer in de grensregio’s is van groot economisch belang. Goed voor het toerisme, goed voor de arbeidsmobiliteit en goed voor de consument. We proberen met het project Eurekarail verschillende spoorlijnen nieuw leven in te blazen of te verbeteren. Het besluit van het Benelux-parlement is een mooie steun in de rug.”
Vergadering
Het Benelux-parlement vergaderde voor het eerst sinds de oprichting in 1955 in Maastricht. Dat was niet toevallig. Belangrijkste agendapunt was het verder aanjagen van grensoverschrijdend treinverkeer, één van de beleidsterreinen van het parlement. “Waar kun je daarover beter praten dan in Maastricht”, aldus gouverneur Theo Bovens in zijn welkomstwoord aan de parlementsleden. “In het hart van de Benelux, voorloper van de Europese Unie. Precies 25 jaar geleden is in deze Statenzaal het Verdrag van Maastricht getekend. Het debat over Europa is nooit klaar. Grensoverschrijdende verbindingen zijn essentieel.”
Bindend
Het Benelux-parlement bestaat uit 49 parlementsleden: 21 leden van de Eerste en Tweede Kamer Nederland, 21 leden van het Belgische federale parlement en de gemeenschaps- en gewestparlementen en 7 leden van Luxemburgse Parlement. Het parlement werkt actief samen met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. De aanbevelingen van het Benelux-parlement zijn bindend voor de nationale regeringen. Dat geldt ook voor het voorstel om een Taskforce op te richten, een aanbeveling die zonder tegenstemmen werd overgenomen. “Over de grens reizen moet zo eenvoudig mogelijk zijn”, lichtte het Nederlandse Benelux Parlementslid Rens Ramaekers toe. “Om over de grens te kunnen werken, wonen, bij familie of vrienden op bezoek te gaan of gewoon te genieten van de omgeving. Maar ook als we het veelvuldig vliegverkeer over kleine afstanden willen indammen, is goed internationaal spoorvervoer een duurzaam alternatief.”
EurekaRail
De Provincie Limburg werkt actief samen met Provincie Noord-Brabant om onbegrensd treinreizen te bevorderen. Hiertoe is het programma EurekaRail opgezet dat zich richt op grensoverschrijdend treinreizen. Het programma EurekaRail heeft inmiddels de eerste successen geboekt, zo kreeg het Benelux-parlement te horen. Zo is een Europese subsidie toegezegd voor een verdubbeling en elektrificatie van de spoorlijn Heerlen-Aken, is er in het regeerakkoord steun toegezegd voor reactivering van de spoorlijn Weert-Hamont en maakt de Duitse regering middelen vrij voor verdubbeling spoor Venlo-Viersen. “Een door de nationale regeringen aangestuurde Taskforce kan voldoende kracht ontwikkelen om concreet werk te maken van onbelemmerd treinreizen over de grenzen heen”, zo meende Benelux Parlementsvoorzitter André Postema.”
Aanbevelingen
Het Benelux-Parlement nam ook aanbevelingen aan op het gebied van grensarbeid, grensoverschrijdende samenwerking bij incidenten zoals de Fipronil-kwestie en duurzame mobiliteit.
Meer informatie: http://eurekarail.net/voorbereiding-belgie-nederland/
Nee he. Pfffff. Over 50 jaar praten we er nog steeds over. Ik ga eens een WOB verzoek indienen bij de gemeente Weert. Even alle correspondentie, mails, onderhandeling, besluiten en memo’s opvragen vanaf 1990 tot heden.
Vraag dan meteen even een kostenoverzicht van alle commissies, vergaderingen en onderzoeksbureaus die zich hier mee bezig hebben gehouden.
Een goed vervoer van Weert / Limburg richting Eindhoven lijkt me van groter belang. Ook voor de Belgen die de A2 nemen.
Maar goed, als er een trein naar Hamont rijdt, neem ik niet meer het vliegtuig.
Zo is dat ja. Iedere dag problemen en ongelukken. Laat die lijn toch snel linksliggen
Als je het stukje over bindend leest zou je gaan denken dat ze over een personenvervoer traject aan het praten zijn. Geloof maar wat je zelf wilt. Daarbij lijkt het alsof in het gedeelte Eurekarail Nederland de boosdoener is, immers alles is geregeld voor de Ijzeren Rijn behalve het gedeelte Weert-Venlo (lijkt mij ook logisch want Nederland heeft helemaal geen belang bij wijzigen cq aanpassen van dat deel). Het begrip goederenvervoer (incl. gevaarlijke stoffen) wordt angstvallig vermeden. En nergens is de vraag beantwoord waarom niet de zuidelijke route via Luik (de Belgische strijd tussen Vlaams en Waals???). De route dus waar alleen de 2 belanghebbenden, Belgie en Duitsland, in worden betrokken. En ik ben daarnaast toch ook wel benieuwd wat die taskforce kost, inclusief alle onkostenvergoedingen.
Men spreekt hier over een samenwerkende BeNeLux, maar in België is de samenwerking tussen Vlamingen en Walen nog ver, heel ver te zoeken.
Laten ze eerst daar maar eens beginnen, alvorens Nederland in hun taalstrijd te betrekken.
En daarmee komt de goederen IJzeren Rijn steeds sneller in zicht.
De nog enkele (inmiddels dan op oudere leeftijd zijnde) eenzame, alleen en totaal verbouwereerde tegenstanders (ik zelf ook) zullen met verbazing en afschuw, iedere dag naar de tientallen voorbij denderende goederen treinen kijken in Weert,
want ja, ze mochten de vooruitgang niet tegen houden hè.
Beste Rooyer-Pierke
De tijd na het begin van het verzet is inmiddels decennia verder.
De angst voor chloortreinen is onterecht, deze verdwijnen namelijk in 2020.
Vervoer van goederen over een groen spoor is beter dan de talloze diesel slurpende vrachtwagens. De tijd is echt verder.
En volgens jou zijn chloortreinen de enige treinen die gevaarlijke stoffen (door woongebieden) vervoeren?
Dus jij woont duidelijk niet in de gevarenzone Zomaar.
800 meter afstand van het spoor dichtbij genoeg toch?
Ben veel banger voor de massa vracht tankwagens op de ringbaan en langs het kanaal. Treinincidenten met gevaarlijke stoffen komen veel minder voor dan die met vrachtwagens.
Ik 20 meter, dan wordt het verhaal toch anders, ook wat betreft geluid.
En dan moet je niet zeggen dat ik dat al wist toen ik er ging wonen, want zonder die IJzeren Rijn is het best uit te houden omdat er nog niet zoveel enorme herrie schoppende goederentreinen langskomen.
Ja, ik heb geen last van treingeluid afhankelijk van de wind.
Voor u ligt dat inderdaad anders en zal het uw woongenot verstoren zeker de trillingen, kan me uw verzet dan ook wel voorstellen.
De gevaarzetting van een goederentrein met gevaarlijke stoffen is te vergelijken met een konvooi van zo’n 30 tot 50 tankwagens die, zonder mogelijkheid tot individueel remmen en / of uitwijken aan elkaar worden gekoppeld. En dat, als de Ijzeren Rijn er komt, enkele malen per etmaal. Lijkt mij toch wel iets anders dan die enkele vrachtwagens die in Weert over het gevaarlijke stoffen traject rijden.
Inderdaad, voor wat personenvervoer is verdubbeling van het spoor helemaal niet nodig.
Er zullen binnenkort wel wat kerstpakketten worden uitgedeeld, met wat Leffe, diamenten collier voor mevrouw. De golden shower party foto’s houden de havenmeesters nog even vast.