De gemeente Weert heeft bij het Openbaar Ministerie een verzoek ingediend om op de Maaseikerweg flitspalen te plaatsen. Het gaat om gedeelte tussen de spoortunnel en de Ringbaan-Zuid.
Op dit weggedeelte wordt regelmatig de maximum snelheid overschreden. Het is een doorn in het oog voor de buurtbewoners. Buurtschap Moesel 1 en de wijkraden van Moesel en Graswinkel hebben hierover diverse malen met de gemeente over gesproken. In maart 2017 heeft Buurtschap Moesel 1 aangegeven dat zij met name heil zien in het plaatsen van flitspalen. De gemeente Weert gaat daarin mee en heeft daarom bij het Openbaar Ministerie een verzoek ingediend om flitspalen te plaatsen.
V85-norm
Na de reconstructie van de T-splitsing Maaseikerweg – Beatrixlaan zijn van eind augustus tot begin september 2017 verkeerstellingen uitgevoerd op de Maaseikerweg. Uit de resultaten van de verkeerstellingen blijkt dat ook na de reconstructie de V85 net boven de maximumsnelheid van 50 km/u ligt, namelijk op 53 km/u. In de nachtelijke uren is echter sprake van een ruimere overschrijding van de maximumsnelheid. De V85 ligt dan op 59 km/u. De V85 is de maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers wordt gereden.
Deze V85-norm is maatgevend voor het Openbaar Ministerie. Op basis van deze beperkte snelheidsoverschrijding van de V85 komt de Maaseikerweg niet in aanmerking voor flitspalen wanneer het Openbaar Ministerie haar standaard richtlijnen voor de verkeersveiligheidsanalyse hanteert. Een eerder verzoek werd daarom afgewezen.
Toelichting
Na de afwijzing heeft de gemeente opnieuw metingen verricht en een toelichting gegeven waarom de flitspalen gewenst zijn. Naast het verbeteren van de leefomgeving is de Maaseikerweg is één van de belangrijkste fietsverbindingen in Weert. Dagelijks maken hier circa 2.000 fietsers gebruik van. Het is ook een belangrijke schoolroute in Weert voor middelbare scholieren. Om de verkeersveiligheid van de fietsers te waarborgen is het wenselijk om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer, ook overdag, te verlagen.
Financiële bijdrage
Voor het treffen van snelheidsremmende maatregelen op de Maaseikerweg zijn financiële middelen gereserveerd. Om het Openbaar Ministerie (OM) te overtuigen van het plaatsen van de flitspalen wil de gemeente eventueel een financiële bijdrage leveren voor plaatsing, beheer en onderhoud van de flitspalen. Afhankelijk van de beslissing van het Openbaar Ministerie wordt bekeken of andere, dan de reeds overeengekomen snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk zijn op de Maaseikerweg.
Mocht de flitspalen er uiteindelijk toch niet komen dan overweegt men drempels en/of wegversmallingen aan te leggen.
Yup goed idee dan remt iedereen even af waar de paal staat en gaat weer verder. Nutteloze actie te triest voor woorden.
Eigenlijk het zelfde als een drempel. Afremmen en weer gas geven.
Of het nutteloos is, is een tweede, want de snelheid is er wel uit.
Conclusie; flitsers en/of drempels zijn waarschijnlijk beide niet goed voor de gezondheid van de aanwonende buurtbewoners.
Als mensen zich niet aan regels houden en deze regels niet worden gehandhaafd kunnen we tot Sint Juttemis blijven evalueren en aanpassen…Zo simpel is het.
Ik fiets dagelijks over dat stukje weg, maar krijg nooit het idee dat auto’s daar zoveel te hard rijden.
Verkeersveiligheid voor fietsers laat me niet lachen,geef die maar eens verkeersles.
Tegen schooltijd ga dan maar eens bij elke rotonde staan waar de school gaande kinderen langs komen dan zal men schrikken welke capriolen de automobilist moet uithalen om niemand te raken.Ze rijden zo de rotonde op zonder te kijken,steken geen hand uit en rijden met 4 personen langs elkaar.
Als je dan eens toetert steken ze de middelvinger op.
Verkeersveiligheid ¡!!!!!!!!!!!!!!
Blijkbaar moeten de automobilisten ook weer op verkeersles want het gros rijdt te hard?! Compromis; de automobilisten houden zich aan de snelheid en als je daarna een middelvinger krijgt mag je, als het aan mij ligt, wel uitstappen om een opvoedkundige tik uit te delen;)
Helaas ligt het niet aan jou,maar soms zou ik dat wel eens willen doen.
Het gaat niet alleen om het stuk tunneltje/rotonde maar zeker ook rotonde/ringbaan.
Hier gaat iedereen aan voorbij. Het gaat om de actuele situatie en niet over de situatie van voor de reconstructie. Maar nogmaals, het ligt niet aan de weg of inrichting daarvan. Het ligt puur en alleen aan de gebruikers.
Eerste een levensgevaarlijke kronkel in de weg leggen en dit dan met een flitspaal veiliger willen maken. Dat is toch een omgedraaide wereld.
Als de kronkel een rotonde was geweest, zou deze al snelheid beperken was een flitspaal overbodig.
Er is lang getwijfeld tussen een rotonde en het aanpassen van de T-splitsing. Uiteindelijk is het dat laatste geworden op voorwaarde dat er iets aan de verkeersveiligheid op de gehele Maaseikerweg tussen het spoor en de Ringbaan zou worden gedaan. Dit is daar een uitwerking van.
https://weert.sp.nl/nieuws/2016/11/raad-kiest-na-wikken-en-wegen-voor-aanpassing-t-splitsing-maaseikerweg
Het eerste gedeelte van de Beatrixlaan (t.h.v. Drakesteyn) zou eenrichtingsverkeer moeten worden, dan was er verder 0 investering nodig geweest.
En één voor de Roermondseweg en één voor de Bocholterweg, één voor de Gr. Hornelaan, ………………..etc, etc.
Zelfs op deze aanvraag voor de Maaseikerweg, gaat het OM waarschijnlijk niet op in.
Als er al een flitspaal op een van deze wegen komt, dan zal de gemeente Weert die zelf moeten bekostigen.
De flitspalen in Tungelroy en Stramproy staan op een Provinciale weg.
Dit stuk Maaseikerweg (Amentstraat, Julianastraat en Fr. Strouxstraat, tot aan de Belgische grens) is dus niet in beheer bij de gemeente, maar bij de Provincie Limburg.
Ik ben het eens met @Vet Kèjj dat er al meer dan genoeg drempels liggen in de gemeente Weert. Maar als de eigenwijze bestuurders zich niet aan de maximum snelheid weten te houden en er gevaarlijke situaties ontstaan, dan vind ik dat er snelheidsremmende maatregelen getroffen moet worden.
Dé gemiste kans voor een snelheidsremmende oplossing, was geweest een rotonde bij de Beatrixlaan.
Dan zou men nog een snelheidsremmend verhoogd kruispunt kunnen maken bij de Moeselpeelweg en eventueel nog ergens tussen Beatrixlaan en Nassaulaan nog een kleine drempel of wegversmalling aanleggen.
Flitspalen gaat het Openbaar Ministerie niet aan beginnen, want zoals @Myreactie ook al zegt, dan kan men op alle gemeentelijk 50kmh wegen een flitspaal plaatsen.
Beste Harie,
Het ziet er naar uit dat je niet goed op de hoogte bent van de huidige situatie. Het is nu een heel stuk veiliger. Ik weet niet hoe je er bij komt dat de Maaseikerweg al tig keer is aangepast. De vraag is dan ook hoeveel keer dan. En wat als het heel moeilijk communiceren is met de NS, dan heb je niet in 1, 2, 3 een nieuwe gescheiden onderdoorgang. Als de gebruikers van de Maaseikerweg zich gewoon netjes aan de snelheid houden dan zijn als deze maatregelen niet nodig, dus waar ligt het dan aan.
Als je je aan de snelheid houdt, heb je ook geen last van de geplaatste flitspalen.
Doe liever iets aan de 30 km zones. Daar wordt veel en veel harder gereden.
Tussen de randweg en de spoortunnel op de Maaseikerweg, ligt een rotonde en een wegversmalling. Moet daartussin nog een drempel worden gelegd? Hou eens op Weert en besteed je geld aan iets zinnigs. Het fiets probleem wat er geschets wordt is alleen maar problematischer gemaakt door een fietspad gedeeltelijk op de rijweg te leggen.
Maak een gescheiden fietspad en graaf een fietstunnel door de spoorberg en hou auto en fiets gescheiden. Was veel goedkoper geweest dat de zoveelste blunder die er is gemaakt op de Maaseikerweg. Die is al een keer of tig aangepast en het is nog steeds niet goed blijkbaar.
Geen drempels aub daar ligt Weert al vol mee,zet maar flitspalen….hebben ze in Stramproy ook gedaan…..,ben er laatst geflitst,paar kilometer te hard,wat je niet eens in de gaten hebt.En je kan 70 euro neertellen…..dat brengt geld in t laadje!!!
Voor een paar kilometer te hard dan krijg je €28. U heeft dus ruim 10 km te hard gereden voor €70, van die 10km is ook nog correctie afgegaan. U reed dus hoogstwaarschijnlijk 65 waar het 50 is, dat is asociaal een overschrijding van ruim 25%. Had van mij nog hoger gemogen die boete.
Het is een dure les.
U zult hier waarschijnlijk nooit meer te hard rijden.
Dat zullen de omwonenden zeer waarderen.