De totale filezwaarte in Nederland is in 2017 met 0,6 procent nauwelijks toegenomen ten opzichte van 2016. Na een aantal jaar van forse filegroei op nationaal niveau is deze uitkomst opmerkelijk en voor een groot deel toe te rekenen aan de verbeterde infrastructuur in de regio Amsterdam.
Het afgelopen jaar waren de ochtendspitsen minder druk dan vorig jaar. De filezwaarte in de avondspits daarentegen nam toe met 2,5 procent. Wat verder opvalt is dat er overdag, de periode tussen de ochtend- en avondspits, 12 procent meer files stonden. Dat geldt echter niet voor de file tussen Weert en Eindhoven.
Voor het eerst staat de ochtendfile tussen Budel en Valkenswaard in de nationale file top 10. De ANWB berekent de filezwaarte door de lengte te vermenigvuldigen met de duur van de file. De dagelijkse file tussen Weert en Eindhoven is dus één van de ochtendfiles in Nederland met een hoge filezwaarte. Dat is voor veel lezers van dit bericht geen nieuws, maar de file staat nu (pas) op nationaal niveau op de kaart.
Smartlanes
Onlangs werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om tussen Weert en Eindhoven zogeheten ‘smartlanes’ aan te leggen. Dit zijn spitsstroken in combinatie met een slimme technieken. Voordat er uiteindelijk een oplossing voor de files ten uitvoering wordt gebracht zullen we zeer waarschijnlijk een aantal jaren verder zijn. Maar het begin is gemaakt.
Namens de gemeente Cranendonck: op naar een top 3 notering!
“We gaan er alles aan doen om dit mogelijk te maken”
De uitleg betreffende ‘smartlanes’ is nihil. Ik komt niet verder dan wat matrixborden en een flink pak stoplichten bij de opritten. Als de matrixborden niet worden gebruikt om een spitsstrook in richten gaat het niet echt helpen.
Opvallen ook dat er een paar jaar geleden een paar , op 2 rijstroken uitgelegde , wildbruggen zijn aangelegd. Dit getuigd echt van visie…
Bij de eerste contouren van de bouw van de wildwissel bij de Wildenberg, viel het mij ook al op dat het bijna niet mogelijk was/is om er ooit een 2×3 baans (+ vluchtstrook) autosnelweg van te maken. Terwijl iedereen toen al wist dat 2×3 baans er ooit in de nabije toekomst aan zat te komen.
Het onderzoek zal aantonen dat het bijna onmogelijk zal zijn (wegens de te hoge kosten) om er een spitsstrook aan te leggen. Laat staan een extra rijstrook (2×3 baans) met vluchtstrook. Dat geldt niet alleen bij de wildwissel, maar ook op meerdere andere plaatsen waar woningen of bedrijven (in bv Maarheeze) (na reconstructie) te kort op de A2 komen te liggen en bruggen te smal zijn. Om nog maar niet te spreken over het stuk Weert – Maasbracht, met de veel te smalle Maasbrug in Maasbracht.
Resultaat van het onderzoek zal zijn, dat men verkeerslichten bij de opritten, om verkeer bij drukte op de A2 tegen te houden om op de A2 te rijden, als enigste oplossing ziet.
En daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.