Vanaf deze maand gaan er wekelijks goederentreinen rijden tussen Hamont, Budel en Weert. Een goederenvervoerder heeft een aanvraag gedaan voor maximaal 10 treinen per week, maar de verwachting is dat het in de praktijk gaat om 1 tot 2 treinen per week.
Jarenlang heeft er slechts sporadisch een trein gereden tussen Budel en Weert. Ook nadat het baanvak een aantal jaren geleden helemaal werd opgeknapt, lag het spoor er stilletjes bij. Maar vorig jaar heeft zich een vervoerder gemeld die in 2018 wekelijks van het baanvak gebruik wil maken. Aangezien het spoor tussen Budel en Weert deel uitmaakt van het hoofdspoornet in Nederland, heeft ProRail de aanvraag goedgekeurd. Dit betekent dat er vanaf nu wekelijks treinen gaan rijden.
Maximale aantallen
ProRail is zich ervan bewust dat het gebruik van het baanvak Budel – Weert gevoelig ligt in de omgeving, zeker waar het gaat om goederenvervoer. Nog maar een paar jaar geleden werd de mogelijke komst van goederenvervoer bij de Raad van State aangevochten omdat het spoor dwars door een natuurgebied loopt. Aan het gebruik van het baanvak zijn toen door de Raad van State restricties gesteld:
• of er rijden 51 goederentreinen per week in beide richtingen samen, uitsluitend in de dagperiode (07.00-19.00 uur)
• of er rijden 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de dagperiode (07.00-19.00 uur) en 25 goederentreinen per week in beide richtingen samen in de avondperiode (19.00-23.00 uur)
• of er 5 goederentreinen per week in beide richtingen samen, uitsluitend in de nachtperiode (23.00-07.00 uur)
Personenvervoer in regeerakkoord
In het regeerakkoord is opgenomen het baanvak ook geschikt te maken voor personenvervoer. Dit betekent waarschijnlijk dat de lijn in de toekomst geëlektrificeerd zal worden. Voor de uitvoering van dit project is nog geen planning beschikbaar.
Het is een trein tussen chemie complex DSM / Sabic Geleen en Antwerpen. De kortste route tussen Antwerpen en Geleen per spoor is via Budel . Omrijden (verder onderweg) is meer risico . De route via Budel naar Antwerpen maakt ook dat de steden Eindhoven , Tilburg , Breda , Roosendaal ,… Worden gemeden . Qua populatie is de route via Eindhoven veel drukker bevolkt dan de route van de ijzeren rijn . Dus dat is ook weer minder risico als men via Budel rijdt .
Het zullen er nooit geen massa goederen treinen zijn die in Budel passeren . Zolang het traject van de ijzeren rijn tussen Roermond en Duitsland niet open is zal het transport naar Duitsland nihil zijn .
Transporteren is nu eenmaal niet meer weg te denken uit onze maatschappij . Of het nu via spoor , water , weg of lucht gaat . En het spoor is nog altijd een van de veiligste transport middelen
De Duitse Bondsdag heeft al vast gelegd geen (financiële) interesse te hebben tot 2030, in het activeren van het oude traject van de IJzeren Rijn.
Mocht Duitsland na 2030 wél interesse hebben in een spoorlijn tussen Antwerpen en het Roergebied, zal het oude traject via de Meinweg en het Duitse Dalheim, nooit gebruikt worden. Ook een nieuwe spoor verbinding vanuit Roermond parallel langs de Duitse A52, is voor de Duitsers geen optie.
Maar met het elektrificeren en verdubbelen van het spoor tussen Roermond en Venlo, zal er een hele nieuwe interessante optie vrij komen voor Duitsland, zonder weinig ombouwen en kosten, om toch mee te gaan werken aan een nieuw traject van de IJzeren Rijn, via Venlo.
Er is ooit geopperd om een spoor parallel aan de N280 aan te leggen maar dit heeft bij het klimmen uit het Maasdal richting Duitsland een dermate steile hellingshoek dat er een kilometers lang en duur taluud aangelegd moeten worden. Bovendien is de ruimte rond de N280 aan de oostzijde van Roermond behoorlijk meer volgebouwd. Zeer kostbare optie.
Kop maken voor goederentreinen in zowel Roermond als Venlo is ook kostbaar. Wissellocomotieven voor nodig, geen directe verbinding. Het aanleggen van spoorbogen in zowel Roermond als Venlo gaat miljoenen kosten. Men heeft vijftien jaar over de aanleg van de Gooiboog gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gooiboog
Weert mag van geluk spreken dat ingrepen in het oosten om van de IJzeren Rijn een doorgaande route te maken erg duur zijn. Daarom zullen er op dit moment niet veel vervoerders gebruik van willen maken. Via de Brabantroute danwel de Montzenroute is simpelweg sneller.
Kostbare ingrepen in het oosten zullen ook kostbare ingrepen in Weert moeten rechtvaardigen. Dààr moeten we bovenop blijven zitten.
Hebben wij niet stevig rekening te houden met het recht van oversteek? Volgens mij staat dit vermeldt in het scheidingsverdrag met Belgie.
Het recht van oversteek gebeurt nu via de Montzenroute Antwerpen – Hasselt – Visé – Aken – Roergebied.
In Nederland hebben wij, mbt tot welke optie dan ook, serieus rekening te houden met het recht van oversteek.
Zeker. maar Duitsland wil geen hergebruik van het stuk spoor door de Meinweg. Dit is trouwens ook totaal onderkomen en niet meer bruikbaar. Als België van haar ‘recht tot overpad’ gebruik wil maken kan dat nu alleen via Venlo.
Goederenvervoer via de IJzeren Rijn mag al sinds de uitspraak van de Raad van State. Of het nu rendabel is, dat is de vraag en die moeten vervoerders die van het spoor gebruik willen maken zich stellen.
Gelukkig wordt het spoor opgeknapt. Je wil niet met een ontspoorde giftrein mensen in het bungalowpark wakker maken.
Geen
idee wat de plannen zijn voor die nu levensgevaarlijk oversteek bij de
Boshoverheide. Eigenlijk hoort er een hekwerk aan beide zijde van het
spoor ter hoogte van de Boshoverheide om dieren op de baan te voorkomen.
Toen men het ecoduct over de A2 realiseerde, was er ook al een plan om een ecoduct over de Zuid-Willemsvaart te maken, maar belande wegens te hoge kosten, in de ijskast. Dit plan wordt nu weer bekeken of het eventueel te realiseren is.
Het IJzeren Rijn traject Weert – Budel-Schoot is nooit in de picture geweest voor een ecoduct, toen niet en nu nog steeds niet, om dat dit traject niet meer in gebruik was of ooit nog gebruikt zou worden.
Met de huidige plannen en voortgang (elektrificatie en dubbel spoor voor personenvervoer EN goederenvervoer, na nu dus blijkt) zou men toch eens moeten nadenken voor een ecoduct met afrastering (anders werkt een ecoduct niet) over en langs het traject Weert – Budel-Schoot.
Er zijn geen plannen om het spoor tussen Weert en Hamont te verdubbelen.
Dat zeg je nu, maar wie kan de Weerter politiek nog vertrouwen in verkiezingstijd ??? ik niet meer.
Na de verkiezingen van 2014 zei de politiek dit:
https://www.weertdegekste.nl/2014/06/gemeente-weert-verleent-geen-steun-aan-komst-asielzoekercentrum/
1,5 jaar later was er een AZC inclusief een school en nu lees ik in de krant dat er een reünie komt voor die school ROT AUB EENS OP de reünie voor onze lagere school hebben we 20 jaar later zelf geregeld ook de drank locatie etc.
Vertrouwen? Lees de kanttekening in de link van 2014 eens. Dat gaf toen al aan op welke losse schroeven alles stond.
Je geeft nu precies twee zaken aan waar de Weerter politiek niet alleen over gaat. Dat het COA voor Weert beslist heeft dat er een AZC kwam heb ik al vaak uitgelegd. In het geval van de spoorlijn heeft de Raad van State ondanks bezwaren van de gemeente en de Provincie al jaren geleden beslist dat er goederentreinen over het spoor tussen Hamont en Weert mogen rijden. ook verdubbeling van het spoor zal geen besluit zijn dat in het stadhuis wordt genomen…
Onzin, de enige die tijdens de raadsvergadering tegen stemde was Joey Engelen , de rest liep achter het COA aan als een stel makke schapen zonder de burgers van Weert te vragen wat hun mening was.
Ik heb lang getwijfeld of en hoe ik zou reageren op uw reactie, zonder u tegen het hoofd te stoten. Om het risico te vermijden dat mijn reactie of account verwijderd wordt, zal ik het beschaafd houden.
Ik heb u altijd het voordeel van de twijfel gegeven, maar moet nu helaas toch constateren dat u ook niet beschikt (zoals vele politici overigens) over enig toekomstvisie.
Klopt wat u zegt dat er geen officiële plannen zijn voor verdubbeling van het traject Weert – Hamont. Maar er waren ook geen plannen voor goederenvervoer op dit traject. De burgers is voorgehouden dat er alleen maar enkele personentreinen zouden rijden tussen Hamont en Weert.
Hoelang wist het gemeentebestuur en raad al van goederenvervoer over dit traject? Of heeft u, meneer Goubet, het ook pas vernomen via WdG.
Ik moet @Hendrik overigens in deze wel gelijk geven, alleen uit hij zich een beetje te grof.
Als de “proef” van maximaal 51 treinen per week (overdag) is gelukt (die is nu eigenlijk al gelukt, al voor er überhaupt een trein rijdt) en voor de veiligheid in grote steden als Eindhoven, Tilburg en Breda, zal het spoor Weert – Hamont, meer gebruikt moeten worden en daardoor als enkel spoor te klein zijn. Omdat het enkel spoor is zullen treinen moeten wachten en dat kost (tijd en) geld, waardoor het traject Weert – Hamont met spoed verdubbeld moet worden (terwijl automobilisten nog steeds in de file staan op de A2).
Eindelijk gaat de spoorlijn weer eens gebruikt worden waarvoor hij bedoeld is!
Elke overgang is al beveiligd en anders is het geen overgang! Al staat er maar een andreaskruis, dan is dit al een minimale beveiliging. Zo’n kruis staat gewoon in de wegenverkeerswet en dus weet je waar je aan toe bent.
Voor geïnteresseerde, Google Trajectnota/MER IJzeren Rijn.
Rapport stamt uit 2001 en is lijvig dus neem de tijd ?
Die PERSONENtrein komt er echt niet!
goed nieuws .
Het stelt mij niet gerust. ” de verwachting is…………”. Antwerpen lost in Hamont en dan verder naar Weert. Hoelang zijn die goederentreinen en bovenal wat vervoeren deze?
Op MLA is te lezen dat het traject Roermond – Weert – Eindhoven te druk is.
Door dit traject te ontlasten wil men een aantal huidige goederentreinen (dus geen extra goederentreinen) tussen DSM en Rotterdam, via het oude IJzeren Rijn traject laten rijden van en naar Rotterdam (???). Ja, u leest het goed, van en naar Rotterdam, via België.
Je kunt de nattigheid al aan voelen dat dit Antwerpen moet zijn, of in de toekomst moet worden. Dus in de toekomst gaan alle goederentreinen van en naar Rotterdam en Antwerpen, vanuit of naar DSM, via de IJzeren Rijn.
Bovendien willen de Belgen en de Duitsers niet mee betalen!
Ben benieuwd. Er kruist een onbeveiligd (en veel door huurders op het bungelowpark en ruiters gebruikt) wandelpad de spoorlijn ongeveer halverwege de urnenvelden ronde. Wordt daar een beveiligde overgang van gemaakt? En is dit gewoon het begin vaan de IJzeren Rijn (zo van laat ze er maar langzaam aan gaan wennen)?
Daar kan je weleens gelijk in krijgen, ze knappen dat spoor niet voor niets helemaal op, nu nog elektrificeren.
ligt dus al vast in het regeerakkoord. maar het zou goed kunnen dat Rutten 3 het einde niet haalt en dan kan dat weer opengebroken worden.