Sinds enkele jaren is de provinciale weg N275 Weert in de richting van Nederweert, vanaf de Ringbaan-Oost gesloten voor landbouwverkeer, met als gevolg dat agrariërs gebruik maken van de Molenakkerdreef en Helmondseweg als verbindingswegen tussen Weert en Nederweert. Daar gaat nu verandering in komen, zo melden de SP en Weert Lokaal.
Het zeer frequent gebruik van de Molenakkerdreef door landbouwverkeer, met name in de maanden dat er gezaaid en geoogst wordt, zorgt voor verkeersonveilige situaties voor o.a fietsers en voetgangers en veroorzaakt veel geluidsoverlast bij bewoners van de Achtkantmolen en Buitenwiek.
In augustus 2016 heeft een bewoner van de Achtkantmolen hierover een brandbrief gestuurd naar de gemeenteraad. De SP heeft samen met Weert Lokaal de klacht opgepakt en de afgelopen jaren zijn er diverse gesprekken geweest met bewoners, Cumela, LLTB, Parkmanagement Weert en de Provincie Limburg om te komen tot een gezamenlijk gedragen oplossing voor alternatieve routes voor het landbouwverkeer.
Tijdens het laatste overleg in april dit jaar is er eindelijk een knoop doorgehakt. Deze maand is het het verkeersbesluit genomen dat landbouwverkeer niet langer gebruik mag maken van deze route van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 19.00 uur. Tijdens deze tijden is er namelijk een alternatieve route beschikbaar. Het landbouwverkeer kan dan namelijk gebruik maken van de Edisonlaan en Marconilaan op het bedrijventerrein Kampershoek als verbindingswegen tussen Weert en Nederweert.
Weert Lokaal-lid en initiatiefnemer Michel Collignon: ”In 2016 de eerste stap genomen om over dit probleem in gesprek te komen met Gemeente Weert. Gelukkig hebben zij deze kwestie serieus opgepakt en samen met ons en diverse andere betrokken partijen voor dit vraagstuk tot een oplossing te komen.”
SP raadslid Karin Duijsters:” Gelukkig is er nu eindelijk een alternatief gevonden waar alle partijen mee kunnen leven. Voor ons niet helemaal optimaal want wij hadden het liefst gezien dat de Molenakkerdreef definitief gesloten zou worden voor landbouwverkeer. Echter het eerste begin is gemaakt.”
Door wisselingen in de ambtelijke organisatie en de vele gesprekspartners die bij dit onderwerp zijn betrokken heeft deze oplossing zo lang op zich laten wachten.