Deze week gaat ‘Slimme Reis!’ van start, een campagne voor een mobiliteitsdienst die forenzen op de A2 tussen Weert en Eindhoven beloont als ze vaker de auto laten staan. Door over te stappen op de fiets of het OV, vaker thuis te werken of na 19.00 uur te reizen. Doel van campagne is om de doorstroming op en rond de A2 tussen Weert en Eindhoven te verbeteren en loopt nog tot en met 2020.
Deelnemers aan Slimme Reis! krijgen via een app persoonlijk reisadvies gebaseerd op realtime-informatie. Tegelijkertijd kunnen deelnemers door de A2 overdag te mijden sparen voor cadeaus zoals fietsaccessoires of P+R-tegoed. Wie wil meedoen aan Slimme Reis! kan de gratis app TimesUpp downloaden (https://timesupp.com/nl/) en zich registreren voor het project. De app is een digitale reisassistent die gebruikers inzicht geeft in de beste route van A naar B, rekening houdend met snelheid, kosten en duurzaamheid.
No Regret
Christophe van der Maat, gedeputeerde voor mobiliteit en voorzitter van de SmartwayZL.NL-programmaraad, is opgetogen over het initiatief: “Met deze dienst gaan we niet alle files op de A2 oplossen. Maar we willen de A2 hiermee wel meer lucht geven. Met Slimme Reis! willen we forenzen die gewend zijn om met de auto te reizen verleiden om een andere, slimmere keuze te maken. Telkens als je ervoor kiest om een keertje thuis te werken of de fiets te pakken, draag je bij aan minder files.” De campagne maakt onderdeel uit van een No Regret-maatregelenpakket om de doorstroming en de verkeersveiligheid op dit deel van de A2 te verbeteren en het sluipverkeer te verminderen.
SmartwayZ.NL
De campagne Slimme Reis! is een initiatief van SmartwayZ.NL, het programma waarin diverse overheden, bedrijven en kennisinstellingen samenwerken om de bereikbaarheid van Zuid-Nederland te verbeteren. Provincie Noord-Brabant, provincie Limburg, Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, gemeenten in Brabant en Limburg en maatschappelijke en belangenorganisaties en markt- en kennispartijen hebben de handen ineengeslagen. Dit programma bestaat uit acht samenhangende deelopgaven. Variërend van het ontwikkelen en invoeren van ITS/smart mobility oplossingen, tot het fysiek verbreden van snelwegen en het aanpakken van vervoersknooppunten. Deze gezamenlijke en integrale aanpak moet leiden tot het vlotste, veiligste, meest robuuste en slimste mobiliteitsnetwerk van Nederland. Het programma heeft een looptijd tot 2026.
iets zegt mij dat dit niet gaat werken
Lijkt mij ook vrij duidelijk. Er zullen weinig werkgevers zijn die gaan zeggen dat hun medewerkers buiten spitstijd moeten gaan rijden. Zeker vertegenwoordigers, adviseurs en kantoormensen krijgen dan problemen. Overigens, als je b.v. naar de openingstijden van de overheid (zoals gemeente) kijkt dan kunnen ze van die werknemers ook niet verwachten dat ze na 19.00 uur gaan rijden. Maar is ongetwijfeld iemand die aan dit briljante plan geld heeft verdiend.
Laten we het eens proberen.
Alle beetjes helpen. ?
En, als het niet werkt krijgen wij, de “Limboos”, kraaltjes en spiegeltjes…?
Dat is goedkoper dan een 3e rijstrook.
Als het bij de hollänjers een probleem was hadden ze de al jaren bekende oplossing al uitgevoerd.
Inderdaad Frans.
Het slechte nieuws is dat je nu wel bent gezakt voor het ambtenaren examen.