De gemeente Weert besteedt extra aandacht aan het juist aanbieden van afval. Reden hiervoor is de toenemende hoeveelheid afval die verkeerd of op verkeerde locaties wordt aangeboden en de bijbehorende verwijderingskosten. De gemeente wil een eind maken aan de illegale dumpingen in het buitengebied, het bijplaatsen van grof huisvuil bij de afvalcontainers en het verkeerd aanbieden van afval op de milieustraat.
In het buitengebied gedumpt afval
Afval dat op straat wordt gedumpt, zorgt voor een rommelig straatbeeld. Daarnaast trekt het de dumping van nieuw afval aan. Het opruimen van grof huisvuil, in het buitengebied of bij de containers, is een flinke kostenpost voor de gemeente Weert. Deze kosten worden uiteindelijk betaald door alle inwoners van Weert. De gemeente Weert wil dit onwenselijke gedrag daarom ombuigen.
Pilot camerabewaking
Bij het afvalinzamelstation in Stramproy wordt camerabewaking geplaatst. Bij dit inzamelstation wordt onder andere groenafval gedumpt. De camerabewaking wordt ingezet om na te gaan waar het afval vandaan komt. Afhankelijk van de resultaten worden bij andere inzamelpunten, of bij andere locaties waar vaak afval wordt gedumpt, ook camera’s geplaatst.
Controle milieustraat
Een andere concrete actie is zichtbaar bij de milieustraat. Hier is twee weken intensief gecontroleerd op het juist aanbieden van afval in combinatie met de juiste Weerterlandpas. In de komende periode wordt er steekproefsgewijs verder gecontroleerd.
Afval aanbieden in Weert
Informatie over de manier waarop in Weert afval kan worden aangeboden is te vinden op www.weert.nl en dan te kiezen voor ‘milieustraat’ of ‘afval’. Je leest hier ook of er kosten verbonden zijn aan het afgeven van afval of dat dat gratis kan.
Een bezoek aan de milieustraat kan alleen met jouw persoonlijke Weerterlandpas. Ieder huishouden mag per jaar 6 m3 afval gratis wegbrengen. Het illegaal dumpen van afval of het onjuist aanbieden van afval wordt beboet met bedragen tussen € 90 en € 370.
Jeroen, wat je nu zegt komt dichter bij de kern van de zaak. De ellende die deze man heeft aangericht in Maasbracht 2 locaties, Helmond, Groningen, Sterksel, Weert 2 locaties komt wat de schade betreft steeds weer op rekening van de belastingbetaler in z’n algemeenheid en/of het individu zoals je onlangs in de Limburger hebt kunnen lezen. Steeds weer blijkt dat controle en handhaving er in het geheel niet waren, ernstig tekort schoten wat controle-deskundigheid betreft dan wel achter het net visten.
Als er dagelijks gecontroleerd kan worden op foutparkeren dan kunnen ook de risicovolle ondernemingen frequent bezocht worden om er een deskundigencontrole op los te laten. Daar is het te verdienen als het over de effectiviteit gaat. Om vervolgens te lezen dat de 85-jarige verhuurder van het onroerend goed te Maasbracht van i.c. de Provincie de opruimrekening gepresenteerd krijgt als “mede-dader” dan waan je je in een of andere bananenrepubliek maar niet in de rechtstaat Nederland. Oorzaak en gevolg liggen steeds in elkaars verlengde wat inhoud dat de last dient komen te liggen bij degene die de hem exclusief toevertrouwde wettelijke taken niet naar behoren heeft uitgevoerd er ook de lasten van dient te dragen. Het gaat veel te vaak ernstig fout op de vele gebieden waar de controle- en handhavingsfunctie in handen van de overheid ligt.
Beste Jeroen, de Gemeente is vergunningverlener (ondanks alle protesten vooraf van omwonenden) en handhaver. Dat laatste houdt de exclusieve verantwoordelijkheid in de vinger aan de pols te houden en daarmee de belastingbetaler te beschermen tegen milieucriminelen. Desnoods op gezette tijden er dagelijks even met de auto langs rijden (net als de parkeerwachten elke dag doen) om te kijken of alles comme il faut is en klaar. Als deskundige kan ik iedereen die het wil horen in detail instrueren waarbij ook de voorgeschreven stoffenadministratie even bekeken kan worden. Kennelijk ontbreekt het de Gemeente ook hier weer eens aan gemotiveerd deskundig personeel met alle gevolgen van dien.Er is geen enkel argument wat de gebeurtenissen kan goedpraten.
Je hebt er duidelijk kijk op. Dank voor de info! Ik kom zelf overigens uit de chemische sector dus ben ook bekend met stoffenopslag en -administratie en alle eisen die daarbij horen.
Er is denk ik uiteindelijk nooit een argument dat iets goed kan praten. Achteraf had het altijd alles beter gekund.
Ik mag aannemen dat de gemeente kundig personeel in dienst heeft. Personeel dat toezicht moet houden zal net zoals overal aan functie-eisen moeten voldoen. Ik denk dat het eerder in een een tekort aan personeel dan wel capaciteit gezocht moet worden.
Er is veel bezuinigd op het ambtelijk apparaat de laatste jaren. Dat is namelijk een populaire bezuinigingsmaatregel. En niemand hoeft grote ronden in de omgeving te maken om bijval te vinden voor een stelling dat er teveel ambtenaren zijn schat ik zo in. Bezuinigingen hebben ook hier een keerzijde.
Tot slot, Het is overigens wat mij betreft ook zeer zeker aan de gemeenteraad om erop toe te zien dat het zo ver als aan de Moeselpeelweg nooit meer ergens komt.
Op de Moeselpeelweg kon de Gemeente handhaven maar dat was ondanks alle voorkennis teveel gevraagd. Dit gedogen kost de Weerter gemeenschap honderdduizenden euro’s. Niemand die er kennelijk mee in zijn maag zit van onze bestuurders.
Mij dunkt dat daar opgetreden en gehandhaafd is! Als een ‘ondernemer’ lees gifmenger daar steeds weer op nieuwe manieren en met nieuwe trucjes de regels aan zijn laars lapt loop je altijd achter de feiten aan. De bende is nu opgeruimd en dat heeft u en mij inderdaad veel geld gekost. Je kunt je frustratie daarover beter richten op de veroorzaker ervan.
Je spreekt jezelf tegen Jeroen. Als je als gemeente achter de feiten aanloopt betreffende controleren en handhaven, dan heb je dus niet voldoende (of niet op de juiste manier) gecontroleerd en/of gehandhaafd…
Zou eens tijd worden.
Op boshoven is het net een grof vuil stort
Bij de glas bakken.
Ja dat is overal ook op fatima