In november 2014 is er landelijke ophef ontstaan nadat een jager wilde zwijnen dood schoot die eerder uit de Zuid-Willemsvaart in Weert werden gered.
Omdat er bleek dat deze verdrinkingen geen op zichzelf staand geval waren, heeft de Partij voor de Dieren op 3 november 2017 op provinciaal niveau een breed gesteunde motie ingediend. “Deze motie is uiteindelijk afgedaan met de vermelding dat tijdens een werkbezoek in het Kempen-Broek speciale aandacht is besteed aan de verdrinkingen”, aldus de partij.
Hoewel de Partij voor de Dieren bij dit werkbezoek aanwezig was, is hen de speciale aandacht voor de oplossing van verdrinkingen van wilde zwijnen niet opgevallen. Wel dat er weerstand was bij de LLTB om het verdrinken van wilde zwijnen tegen te gaan en dat er niet gekozen is voor een ecoduct. Ook werd er gesproken over otter en bever, zo stelt de partij in haar brief aan het College van Gedeputeerde Staten.
De Partij voor de Dieren heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten. Daarin vragen ze o.a. er gekozen is voor een natte passage in plaats van een ecoduct, of de lokale of landelijke groene belangenorganisaties zijn betrokken bij het kiezen van een oplossing en of de financiële berekeningen effect hebben gehad bij de keuze.
pure geldverspilling.
De wilde zwijnen horen hier sowieso niet thuis., Hier geldt de nuloptie terwijl je ze bijna dagelijks op de Bocholterweg ziet lopen. en dat geld kunnen ze beter voor zorg, onderwijs etc gebruiken.
tjonge jonge toch,terwijl ze hier in weert zich druk maken om een ecoduct gaan ze in frankrijk 500 tot 600 wilde zwijnen afschieten in duitsland kregen jagers 4 jaar geleden al opdracht om elk wild zwijn af te schieten die ze tegenkomen.
Laat beestjes en mensen allebei het kanaal oversteken!
Op plekken, met name in het dal waar de Tungelroyse Beek ontspringt (het stuk kanaal tussen de Laurabossen en de zinkfabriek) worden volgens Rijkswaterstaat meer openingen in de damwanden gemaakt. Gaat gebeuren. Groot wild kan en is het gewend om een stuk te zwemmen.
En door een ecoduct dat ook een fietsverbinding is, ergens in de buurt van het Blauwe Meer komt er een hele mooie fietsroute ten westen van Weert bij en vinden ook landdieren hun weg tussen de twee grote Weerter bosgebieden.
Maar wel vreemd dat er na overgrote instemming van de Provinciale Staten en de Gemeenteraad toch weer een jaar voorbij gaat zonder plannen…
De Laurabossen, Weerterbergen en Budelerbergen behoren tot het grensoverschrijdende natuurpark ‘Kempenbroek’, wat 4x groter is dan de Veluwe en zich uitstrekt van de Brabantse Peel en de Leenderheide, via de Belgische Kempen tot aan Maastricht. Alleen de door mensenhanden gegraven Zuid-Willemsvaart is meerdere malen een groot obstakel voor het wild. Ook ten zuiden van het Belgische Bree naar Maastricht.
Op de doorkruisende autosnelwegen (A2, inclusief spoorverbinding en E314) zijn al jaren geleden ecoducten gekomen, ook voor de veiligheid van het verkeer.
In een reactie bij de reportage van WdG op 3 november 2017 (zie link bij @zomaar), heb ik al aan u uitgelegd dat een varken (wild of tam) door zijn lichaamsbouw bijna niet kan zwemmen. Een ree of hert heeft een lange omhoog staande nek. Een varken heeft een recht vooruit staand hoofd met zijn bek van onder, waardoor het varken, ook door zijn zwaarder gewicht, direct “volloopt”. Doordat een varken zijn hoofd bij te water raken, naar boven houdt, gaat zijn bek ook nog eens automatisch open staan.
De paniek bij wilde dieren, die ontstaat als ze niet direct uit het water kunnen komen, zorgt dat ze nog eerder en sneller verdrinken.
Voor degene die zich niet willen verdiepen in dit onderwerp wat uitleg.
Door de inzet van de partij voor de dieren is er een einde gekomen aan de oude regeling valwild 2017 Deze is dusdanig aangepast dat geredde zwijnen uit het kanaal op enige afstand vrijgelaten mogen worden, mits ze nog gezond zijn na de redding.
De brandweer hoeft daardoor nooit meer mee te maken wat in het verleden is gebeurd: het afschieten in het bijzijn van de redders van geredde zwijnen. Het zwijn leeft ten oosten ten westen en ten noorden en zuiden van het kanaal het kanaal daarom als barrière willen houden ( het cda standpunt) mist elk doel. Er verzuipen daardoor talloze andere dieren.
De partij voor de dieren is geen voorstander van het toeristen ecoduct.
Het zou namelijk gaan om een fiets en eco verbinding. Het aantal fauna uittreed plaatsen ( fup) is veel te weinig met veel te grote tussenstukken van meer dan 200 meter, het is ook het goedkoopste om deze te vermeerderen in plaats van een ecotoeristen duct.
Kennelijk mist deze partij elk idee omtrent de geweldige kostenpost die een ecoduct met zich mee brengt. Daar kunnen heel veel veel nuttiger tekorten mee gedekt worden. Overigens geeft een degelijk object geen enkele zekerheid dat er dan geen dieren meer in het water terecht komen. Volkomen doorgeslagen idee als je het mij vraagt.
Ik begrijp uit uw reactie dat u zonder zich te verdiepen hier aan het schreeuwen bent.
Het zou u sieren zich te informeren alvorens te schreeuwen.
https://www.weertdegekste.nl/2017/11/provincie-op-zoek-naar-oplossingen-onveilige-zuid-willemsvaart/
Leg uit, ik dacht dat ik duidelijker was dan uw kwalificatie rechtvaardigt.
Duidelijk, u kiest voor de makkelijke weg uzelf verdiepen is waarschijnlijk te vermoeiend. Ik had er nog wel een link bijgeplakt om het voor u wat makkelijker te maken. Onzin schreeuwen met uw uitspraken is in ieder geval dom.
Helaas gaat exploderen u het beste af; ik blijf dus bij mijn standpunt. Veel ecoducten zijn schandelijke belastinggeldverkwisting. Verdere discussie op argumenten met u is zinloos. Jammer.
He simpele, de plannen voor dat ecoduct waren er al voordat de partij van de dieren bestond.
Dat doet aan mijn kritiek niets af; u “omarmt” dit heilloze geldverkwistende plan kennelijk wel!
Je hebt helemaal gelijk, Zzo’n ecoduct is geen oplossing, en hoe wil men dat praktisch realiseren, langs het hele kanaal hekken en wild roosters plaatsen? Bovendien valt het aantal dieren dat de overkant niet haalt reuze mee.
Langs meer dan 80% van de Nederlandse autosnelwegen en zelfs over grote lengtes langs autowegen, staat hekwerk, om wild van de rijbanen te houden. Aan de binnenkant (autosnelwegkant) zijn dan zelfs om de km een berg van stenen en/of zand gemaakt tegen deze afrastering, om het wild wat toch binnen de afrastering (is) geraakt, er overheen te kunnen laten springen. Rij maar eens over de A2 tussen Weert/Nederweert en Kelpen-Oler als voorbeeld.
Waarom zou dat langs de Kempenweg en de Lozerweg niet kunnen? En een paar wild roosters voor op de Lozerweg te komen. Zoveel (zwaar)verkeer komt daar niet meer, nu het straalbedrijf daar verdwenen is.
Langs de Kempenweg (fietspadkant) vind ik hekwerk om wild tegen te houden, sowieso geen overbodige luxe.
In de Waalse Ardennen heb ik op de E25 ooit een wild varken voor de vrachtwagen gehad. De schade liep in de duizenden Euro’s, terwijl mijn snelheid bergop maximaal 50 kmh was.
Met 80 kmh op de Kempenweg plots een ree of wild varken voor je auto krijgen, wil je echt niet mee maken.