De gemeente Weert zoekt kunstenaars die de voormalige loskraan van het Landbouwbelang op een kunstzinnige manier zichtbaar maken aan de Werthaboulevard. Daarvoor schrijft de gemeente een prijsvraag uit.
Het industrieel kunstwerk moet worden opgebouwd uit de delen van de loskraan. Iedere kunstenaar die creatieve ideeën heeft en kan aantonen dat hij of zij deze klus kan klaren, wordt uitgedaagd zich aan te melden.
Tot eind 2004 heeft aan de Industriekade een (uitgebreid) bedrijfscomplex gestaan: het Landbouwbelang. Dit bedrijf was gericht op de handel, opslag, bewerking en verwerking van vooral agrarische producten. Het Landbouwbelang was van uitermate groot belang voor de ontwikkeling van de agrarische sector in Limburg.
Gedemonteerd
Het Landbouwbelang was voorzien van een loskraan met brug over het kanaal. Bij de sloop van het Landbouwbelang is deze kraan in delen gedemonteerd en opgenomen in het Register voor Cultureel Erfgoed. Daarmee werd dit onderdeel veilig gesteld voor behoud.
Niet terugplaatsen
Aanvankelijk was het de bedoeling de monumentale kraan weer terug te plaatsen en in te passen in de nieuwbouwplannen voor dit gebied. Rijkswaterstaat heeft echter bezwaar gemaakt tegen terugplaatsing. Zij vindt het onwenselijk dat de laad- en loskraan boven het water uitkraagt omdat zo’n kraan extreem veel radarhinder geeft voor schepen door valse echo’s. Omdat daardoor de veiligheid van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht, is het terugplaatsen voor Rijkswaterstaat onbespreekbaar.
Kunstwerk
Om de kraan toch als industrieel erfgoed te bewaren, heeft het college van B&W besloten tot herbestemming van de kraan in de vorm van een kunstwerk. Het is de bedoeling dat het kunstwerk een plek krijgt in het nieuwe parkje aan de Werthaboulevard naast Ceres.
Meedoen?
Kunstenaars die ervaring hebben met kunstwerken van staal kunnen meedoen. Er vindt een voorselectie plaats van de aanmeldingen op basis van visie, ervaring in realisatie, referenties en cv. Daarbij is het van belang dat de kunstenaar zich artistiek heeft bewezen.
Selectie
Uit de aanmeldingen worden op basis van visie, referentie en ervaring maximaal vier kunstenaars geselecteerd die worden uitgenodigd een (schets)ontwerp te maken met een globale kostenraming. Deze ontvangen hiervoor een vergoeding van € 2.500,-. De uiteindelijke winnaar krijgt budget om het idee ook daadwerkelijk uit te voeren.
Aanmelden
Meer informatie over eisen, voorselectie en procedure kan worden opgevraagd bij mw. M. Bessems, [email protected]. Aanmelden kan tot en met 24 mei 2019 12.00 uur.
Heren dames. De Weerter politiek leest WdG niet. Nochtans niet volgens mijn indruk. Laat een onafhankelijk corrosieexpert dit inventariseren. Op basis vd foto’s denkt ik dat dit een ideaal project is voor Cuijpers Services BV. Niet dat ik daar enige bintenis mee heb. Maar als zij t niet aankunnen zijn er nog wat ijzerhandelaren die ik ken in de buurt van t spoor.
Van geen enkel bedrijf dat er niet meer is, en van enige portantie, is in Weert een “reliqui” bewaard, en een openbaar kunstwerk van gemaakt.
Niet van Waltje Gruythyuizen, niet van ,t Zweegelkusfabriek, niet van de Hima, niet van de Tricotaagze, niet van de Philips, niet van de bouwbedrijven de Wilma , de Monte en Weegels,niet van het Voel Heume, niet van De Scheepswerf,niet van t Bosculefabriek…. En niet van nog vele andere……
Waarom van het Lanbouwbelang wel?
Die kraan moet gewoon in volledige staat teruggeplaatst worden op een andere locatie en niet in de vorm van een kunstwerk. Dat is wat ons beloofd is en dat moet de politiek dan maar nakomen, als de kosten de pan uitrijzen (wat het al aardig doet gezien opslagkosten) dienen betrokkene hier verantwoordelijkheid voor te nemen maar betekend niet dat een belofte met de weerter bevolking gebroken mag worden!
Daarmee werd dit onderdeel veilig gesteld voor behoud.
Deze zin brengt me aan het lachen, de wijze van opslag heeft enorm veel roestschade veroorzaakt.
Het gritstralen en opnieuw verven gaat al een vermogen kosten, voor deze hoop ijzer ondeskundig opgeslagen buiten op een veld in contact met moeder aarde, daardoor tot schroot verworden voormalige kraan.
Waste money, mooie naam voor dit monument.
Oud ijzer, naar de sloop ermee, en recycle