82% van de Weertenaren die in 2018 hulp kreeg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is hier tevreden over. Mensen zijn vooral blij met hulp bij het huishouden. 88% van de cliënten was hier positief over. Dat blijkt uit onderzoek onder 395 Weertenaren. Wethouder Paul Sterk: “Het gaat uiteindelijk om de waardering van onze inwoners. Ik ben blij dat we op de goede weg zitten.”
De meeste inwoners van Weert zijn tevreden over de ondersteuning die zij ontvangen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Door de hulp kunnen cliënten beter de dingen doen die zij willen, zich beter redden en is hun kwaliteit van leven groter:
– 82% van de cliënten vindt de kwaliteit van de zorg goed (76% in 2017);
– 80% van de cliënten heeft door de ondersteuning een betere kwaliteit van leven (75% in 2017);
– 83% van de cliënten kan zich met de ondersteuning beter redden (82% in 2017).
Contact met gemeente
Volgens het onderzoek was het voor veel cliënten duidelijk waar zij bij de gemeente met hun hulpvraag terecht konden. 76% van de respondenten was tevreden over de snelheid waarmee zij geholpen werden (65% in 2017). De onderzoeksresultaten tonen aan dat cliënten zich serieus genomen voelen door de medewerker van de gemeente. Er werd samen met hen naar oplossingen gezocht voor hun hulpvraag.
Vervolgacties
De resultaten van het cliëntervaringsonderzoek over het jaar 2018 zijn overwegend positief. Toch wil de gemeente de dienstverlening op een aantal punten verder verbeteren. Zo moet het verslag dat cliënten krijgen van de gemeente worden verbeterd. 34% van de cliënten gaf namelijk aan dat het verslag duidelijker en begrijpelijker geschreven moet worden. Daarnaast blijft de snelheid waarmee cliënten worden geholpen, hoewel deze gestegen is ten opzichte van 2017, een belangrijk aandachtspunt.
Onafhankelijk onderzoek
Het cliëntervaringsonderzoek (CEO) 2018 is voor de gemeenten Leudal, Nederweert en Weert gezamenlijk uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau ZorgfocuZ. Inwoners die in 2018 een individuele Wmo-voorziening hadden, hebben een vragenlijst ontvangen. Er zijn bijvoorbeeld vragen gesteld over hoe men het contact met de gemeente heeft ervaren en of men tevreden is over de maatwerkvoorziening. Een maatwerkvoorziening is bijvoorbeeld een scootmobiel, hulp bij het huishouden of dagbesteding. 395 personen uit Weert hebben meegedaan aan het onderzoek.
Het volledige onderzoek is te raadplegen op de website van de gemeente Weert. Ook worden de resultaten gepubliceerd op de website van www.waarstaatjegemeente.nl.
En nu nog onderzoeken hoe de afgewezen aanvragers er over denken.