In het tweede tertaal (mei t/m augustus) van 2019 zijn in Nederland 2.974.497 verkeersovertredingen geconstateerd. Dat is minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen werden 3.230.893 verkeersboetes opgelegd onder meer voor te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen.
In de regio Weert zijn de flitspalen die een belangrijke bijdrage leveren aan de geregistreerde verkeersovertredingen. De meest actieve flitspaal in de regio staat op de N280 tussen Roermond en Weert. De paal bij Baexem registreerde tussen mei en september 11.089 snelheidsovertredingen, dat zijn er zo’n 90 per dag.
In Weert staat de meest actieve flitspaal op de Ringbaan-Noord bij de kruising Laar. De paal aan de zijde Molenakker registreerde 3688 overtredingen en de paal aan de zijde Laar 1801 overtredingen. Beide palen controleren op snelheid en rood licht en zijn goed voor zo’n 45 flitsfoto’s per dag. De flitspaal in Stramproy was voorheen altijd de meest actieve flitspaal, maar deze paal is minder actief geworden. Desondanks heeft deze paal de afgelopen periode 2915 overtredingen vastgelegd, bijna elk uur één.
De flitspalen op de Ringbaan Noord bij Laar en op de kruising Ringbaan Noord/Vrakkerstraat zijn erg VERNEUKERATIEVE flitspalen.!!! door de zogenaamde dynamische verkeerslichten ter plaatse.
Niet dat ikzelf ooit geflitst ben….maar de verkeerslichten daar zijn niet betrouwbaar wat betreft de tijd dat deze op groen staan.
Iedere keer als er op die kruising iemand van links of rechts “aantikt” is de tijd dat het groene verkeerslicht nog brandt zeer variabel. Soms krijg je direct oranje als je verwacht dat het groene licht nog een aantal seconde brandt.
Ik denk dat vele mensen die daar dagelijks komen dat herkennen en soms door even niet op letten een boete op de mat krijgen.
Niet voor niks staan aan beide zijden van het wegdek op de Ringbaan flinke remsporen door die vervelend werkende verkeerslichten.
De verkeersdeelnemer zou ook moeten weten..
a) op welke snelheid staat zo een flitspaal afgesteld en
b ) wat is de snelheidscorrectie bij 50 , 70 en 80 km /u
a:) 70+ … Je krijgt tot 4KM (na correctie) geen boete, maar je wordt wel geflitst..
b:) Als de gemeten snelheid(na correctie) minder is dan 100 dan is de correctie 3km..
De palen staan er voor de veiligheid van de verkeersdeelnemers.
En voor de veiligheid van de omgeving
En voor de overlast van hardrijders voor de omgeving tegen te gaan
Ja ziet soms remsporen, veelal van hardrijders die ineens een paal zien en met een noodstop een boete proberen te voorkomen.
Het beste wat je kunt doen is je aan de snelheid houden , dan krijg je geen prent voor te hard rijden en bezorg je geen overlast aan de omgeving.
Indien je niet te hard rijdt heb je ook meer tijd om te remmen voor een oranje licht.
Heeft u ooit de cursus “het Nieuwe Rijden” gedaan?
Ik wel, met een vrachtwagen zelfs, voor mijn Code 95.
Wat een verademing, om veel relaxter aan het verkeer deel te nemen.
Lekker vangen weer!
Daar staan ze voor…