(Foto’s) Donderdag vond de eerste rit plaats van ANWB AutoMaatje in Weert. Dit heugelijke moment werd gevierd bij BeekCwartier.
Veel mensen zijn moeilijk ter been of komen door gebrek aan vervoer het huis niet uit. Daarom rijden vanaf vandaag de (vrijwillige) automaatjes met hun eigen auto om minder mobiele buurtgenoten naar het ziekenhuis, vrienden of een andere locatie te brengen.
ANWB AutoMaatje is dan ook sociaal vervoer, elke rit is een verhaal. De gesprekken onderweg zijn minstens zo waardevol als het familiebezoek of avondje uit. En dat geldt voor beide partijen. De deelnemer betaalt de vrijwilliger voor de gereden kilometers (30 cent per km).
Groep enthousiaste vrijwilligers
Het initiatief om AutoMaatje in Weert in te voeren komt van een aantal enthousiaste inwoners uit Weert die hierover lazen in het tijdschrift van de ANWB. Punt Welzijn is samen met deze groep gaan onderzoeken of er voldoende draagvlak is in Weert en ondersteunt het project sinds medio juni 2019. AutoMaatje Weert is een samenwerking tussen deze enthousiaste club vrijwilligers, ANWB, de gemeente Weert en Punt Welzijn.
Wil je gebruik maken van een AutoMaatje?
Als inwoner van Weert kun je je aanmelden voor een gesprek waarbij je uitleg krijgt over de vervoersservice. Vanaf 20 januari kun je hiervoor bellen op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur, telefoon 0495-697900.
Vrijwillig AutoMaatje of vrijwillig telefoniste van het project worden? Neem dan contact op met Elsa van den Goor via [email protected].
[nggallery id=’8888′]
Hypocriet, om hier zgn vrijwilligers tegen ruime onkosten vergoeding in te zetten,
En te vertellen dat de fooitjes en de broodjes en koffie niet te worden hoeven opgegeven.
Het zijn verkapte inkomsten en is belasting ontduiking ANWB.
Verder lekker stoer om mijn commentaar overal te blokken.
Prima alternatief tav. taxi
Dit verdringt echte banen.
Via de WMO hebben vele ouderen recht op vervoer. In mijn regio is de eigen bijdrage hiervoor 15 cent per kilometer.
Wij hebben om dit werk te mogen doen ons taxi diploma moeten halen, een VOG moeten verkrijgen , medische keuring iedere 5 jaar en diverse extra cursussen via de werkgever zoals reanimeren en de herkenning en omgang met diverse ziekten en beperkingen
De ANBW en hun vrijwilligers zitten aan ons brood.
Angelique
Je hebt helemaal gelijk als dit vervoer het ziekenhuisvervoer zou vervangen.
Er staat ook bij dat het om sociaal vervoer gaat.
Ik weet niet of dat ook via jullie met 15 cent eigen bijdrage lukt
Ja, mijn passagiers reizen oa naar familie kaartclubs, het zwembad , restaurants, het ziekenhuis , de vrijdagse dansavond, zaterdag naar de supermart of de kapper en vele zaken meer.
Die 15 cent per boekkilometer is een eigen bijdrage.
Het biedt werk aan mij en mijn collega’s
Mijn loon 11,43 bruto per uur of dat nu door de week is of in het weekend. Onze CAO kent daarvoor geen toeslagen meer.
We rijden vanaf 06.00 tot 24.00
En 0.30 indien je aansluitend met de trein zou moeten
Op deze manier wordt er minder in de staats kas gegraaid!!
Taxi ritjes via wmo is dure werkverschaffing l.
Nee dan liever meer taxi chauffeurs in de nabije toekomst in de uitkering. Dat is wat zeg
Je zal toch wel meer kunnen dan auto rijden! ( gewoon omscholen )
Dit is werkverdringing, broodroof. Mensen kunnen bij de gemeente een TAXI pas aanvragen WMO. Ben je een oudere dan is de kans zeer groot dat je van onze taxi gebruik mag gaan maken. En u zorgt er dan voor dat ik en mijn collega’s een betaalde baan hebben.
De reden dat Uber achtige bedrijven het goed doen is de prijs: Men hoeft niet perse in een mercedes of BMW vervoerd te worden [wat vaak terug te zien is in de ritprijs). Een relatief schone Prius voldoet vaak al.
Overal zijn de taxichauffeurs hier ontevreden om, en niet geheel onbegrijpelijk. Maar je kan je maatpak ook in de kast hangen, er een jogginsbroek uithalen om vervolgens zelf mensen gaan vervoeren in een relatief schone Prius…
Net als online winkelen (en daarmee de leegstand in de binnenstad, niet enkel van Weert) is dit iets dat gewoon aan het gebeuren is. Er komt een punt waar het handiger is om je er naar te voegen en de (relatief kansarme) strijd opgeeft.
Onder aan de streep blijft het ‘maar’ een beroep, en dus een inkomstenbron. Meer niet.