(Foto’s/video) De brandweer is in de nacht van zaterdag op zondag rond 0.20 uur gealarmeerd voor een buitenbrand op de Kempenweg (N564) in Weert.
Ter plaatse stond een schakelkast van de trajectcontrole in brand. Het betrof de schakelkast bij de camera’s net voor de afslag bij Budel-Dorplein. Voorbijgangers uit België merkten de brand op en alarmeerden de hulpdiensten. De brandweer kwam met een tankautospuit ter plaatse om het vuur te doven.
Bij de brandhaard werden smeulende bandenresten aangetroffen. Vermoedelijk heeft de brandstichter een autoband om de schakelkast heen gehangen en deze moedwillig in brand gestoken. Blijkbaar was er iemand niet zo’n fan van de trajectcontrole die overigens nog geactiveerd moet worden. De schakelkast raakte ook van binnen zwaar beschadigd.
Het Openbaar Ministerie is momenteel bezig met een gefaseerde uitrol van de trajectcontrole op N-wegen in Nederland. Ook de trajectcontrole op de Kempenweg in Weert zou later dit jaar geactiveerd worden.
Het Openbaar Ministerie wil met de trajectcontrole de verkeersveiligheid op de provinciale wegen te vergroten. Omdat 20% van de dodelijke slachtoffers valt op provinciale wegen, is het handhaven op snelheid als bijdrage aan het vergroten van de verkeersveiligheid één van de verkeersprioriteiten van het OM, maar daar blijkt niet iedereen het mee eens te zijn.
Video via Youtube
[nggallery id=’9071′]
Terecht, die controle. Als je vanaf het industriegebied en Weerterbergen linksaf richting Weert wilt, moet je zeer goed uitkijken voor langsvliegende piloten, die denken dat ze Max Verstappen zijn,
Ten eerste 20% van de dodelijke verkeersslachtoffers valt op provinciale wegen. Neem dit aan voor waar maar het getal zegt pas iets als je er bij zet hoeveel procent van de ongevallen op de provinciale wegen gebeuren. Als dat ook 20% zou zijn is er dus geen verschil.
Te tweede (en dat zal wel aan mij liggen dat ik zo slecht over de overheid denk) is volgens mij gewoon het plan meer binnen te krijgen aan boetes innen.
Overigens, voor de duidelijkheid, ik heb die kast niet in brand gestoken.
Ligt aan jou
Mee eens; de 20% is bedoeld om aan te geven dat er veel doden vallen op deze wegen; ongeveer 140 per jaar. En als de reden vaak is dat er te hard gereden wordt is een trajectcontrole een goed middel. Een losse flitspaal zorgt voor even afremmen en dan weer vol gas. Iedereen die vaker op deze weg komt weet dat veel (vnl jonge Belgische) wanna be coureurs daar veel te hard gaan. Aanpakken die hap. En zoals Maaike zei, je bedient zelf de gaspedaal. Niet zeuren bij een bon dus. Als ik mezelf op m’n vingers sla met een hamer ga ik toch ook de hamer niet de schuld geven…
20% blijft 20% of er nu 10 ongelukken gebeuren of 1000
Moet ik je nu echt leren om statistische cijfers te interpreteren?
Moet ik je nu echt leren om statistische cijfers te interpreteren?
Ja, leer het mij maar