Toverwoord voor 50 jaar VT Mode

Algemeen Spotlight Uitgelicht Weert 11 reacties 5 min. leestijd
Foto door: Arjanne van Voorst

VT Mode is al vijftig jaar een begrip in Weert. De kledingzaak die Bert van Lierop en zijn vrouw Toosje Wulms in 1970 begon, wordt anno 2020 gerund door hun zoon Eric, dochter Lilian en de kleinkinderen Dennis en Tommy. Het geheim van dit familiebedrijf?

Iets extra’s doen

“We staan voor vernieuwen en verrassen. We willen dat de klant wordt verrast door de bijzondere samenstelling van de collectie, de presentatie en de gastvrijheid van onze mode adviseurs. Klanten zijn bij ons geen nummer. We zijn super servicegericht en proberen steeds iets extra’s te doen. Denk aan het uitdelen van Bockbier of een barbecue voor de winkel. Het gaat erom dat de klant met een nog beter gevoel naar buiten gaat,” zegt Dennis.

Fans

VT Mode heeft een trouwe klantenkring, die van generatie op generatie overgaat. “Laatst was er een oma met haar kleinkinderen in de winkel. Vertelt de oma: “Hier heb ik mijn eerste spijkerbroek gekocht. Mooi toch. VT Mode was de eerste kledingzaak in Weert die jeans verkocht. Het was de tijd van de merken Loïs, Levis en Wrangler. Iedereen wilde een 501 van Levis,” vertelt Lilian.

Vernieuwen

Wat als een rode draad door de vijftig jaar VT Mode loopt, is het blijven vernieuwen. In 1969 kochten Bert en Toos het pand Muntpromenade 10 en in maart 1970 ging de winkel met 70 m2 open. Eric en Lilian hielpen van kinds af aan mee. Nadat hun vader een hartinfarct krijgt, werken Eric en Lilian fulltime in de winkel. “Het was een heel andere tijd. Mensen kwamen naar de winkel voor een broek of overhemd en gingen daarmee naar huis. Er was nog geen internet en funshoppen bestond nog niet. Ieder jaar werd er wel iets in de winkel vernieuwd of verbouwd. De panden Muntpromenade 12 en 14 werden erbij betrokken waardoor het winkeloppervlakte groeide naar ca. 800 m2. In 2009 deed Dennis zijn intrede, en vijf jaar geleden Tommy. Tommy heeft een ICT achtergrond en ontwikkelde de webshop. “De webshop is onze digitale etalage,” vertelt hij. “Vaak wordt gedacht dat mensen eerst in de winkel kijken om het daarna op internet te kopen. Maar dat is niet zo. Het is eerder andersom.”

Familiebedrijf

Alle vier zijn ze het erover eens dat het te maken heeft met vertrouwen, korte lijntjes en de drive om er iets moois van te maken. Als voorbeeld van korte lijntjes, noemt Eric een mailing naar de klanten. “We bespreken net met elkaar dat we nu onze Belgische klanten missen. Spontaan borrelt het idee van een mailing naar boven. Dat hoeven we niet bureaucratisch met het management te bespreken. Nee, als we iets met z’n allen willen, dan is dat een half uurtje later al geregeld,” zegt Eric.

De kracht van het viertal is goed te zien tijdens het maken van de foto. In het begin lijkt het een warboel, maar in no-time zie je iets creatiefs ontstaan. “We trekken allemaal iets van jeans aan,” zegt Eric. Lilian vult aan: “We gaan voor de kast met spijkerbroeken staan, want daar is het mee begonnen. Ondertussen halen Dennis en Tommy een trap en hups ineens heeft iedereen zijn plek in het tableau vivant gevonden.

Iets goeds uit coronatijdperk

Door het coronavirus ging er een streep door de feestelijke viering van het vijftigjarig jubileum op 19 maart 2020. “Maar wat in het vat zit, verzuurt niet,” lacht Dennis. Na de eerste schrik volgden al snel de relativering en creativiteit om binnen de richtlijnen van het RIVM de winkel toch weer open te doen. Ondertussen heeft VT Mode langzaam de weg omhoog gevonden en gaan ze voor het 100-jarig jubileum!

__
Een bijdrage van Arjanne van Voorst

Deel dit bericht
11 reacties