Column – Door de uitbraak van het coronavirus en de daardoor van overheidswege getroffen maatregelen zijn veel organisaties genoodzaakt geweest alle evenementen voor de komende periode te annuleren.
Als een organisatie een dienst – zoals een concert, festival of ander evenement – niet kan leveren, heeft u als consument recht op terugbetaling van het volledige aankoopbedrag, inclusief reserveringskosten, administratiekosten en mogelijk andere kosten die tijdens de aankoop bij u in rekening zijn gebracht.
Om de financiële klap enigszins op te vangen en te voorkomen dat alle reserves tegelijkertijd aan consumenten uitgekeerd dienen te worden, werken veel organisaties met vouchers, waar u als consument voor kan kiezen om de ondernemer zo tegemoet te komen. Hierbij worden echter regelmatig (administratie)kosten op de waarde van de voucher in mindering gebracht. Mag dit zomaar?
Mag dat?
Kort en goed is het antwoord op deze vraag ‘nee’. Een voucher mag niet minder waard zijn dan het aankoopbedrag welke u als consument oorspronkelijk hebt betaald voor de dienst. Een organisatie mag dus géén kosten inhouden op de voucher.
Bovenstaand standpunt is tevens bevestigd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Zij hebben het uitgangspunt geformuleerd dat in het bedrag op de voucher alle betaalde kosten dienen te zitten, waarbij gedacht moet worden aan reserveringskosten en administratiekosten.
Accepteer het niet
Is de aan u aangeboden voucher door een aftrek van bijvoorbeeld administratiekosten minder waard dan het oorspronkelijke aankoopbedrag? Accepteer dit dan dus niet en geef aan de betreffende organisatie aan dat u het niet eens bent met de omstandigheid dat de voucher niet de volledige waarde van het aankoopbedrag dekt.
Aanvullende informatie
Heeft u aanvullende vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel? De advocaten van Aben & Slag Advocaten denken graag met u mee. U kunt hen telefonisch bereiken via het telefoonnummer 0495 536 138.