Woensdagavond vergaderde de gemeenteraad over de realisatie van de oversteken tussen Laarveld en Molenakker aan de Ringbaan-Noord. Er werd een amendement ingediend om het voorstel te wijzigen.
Het college van B&W had het voornemen om een fietsbrug aan te leggen en een nieuwe oversteek te realiseren tussen Laarveld en Molenakker bij de kruising Wiekendreef. Ook was het voornemen om de huidige oversteek bij Hushoven / de turbrotonde (zie foto) te sluiten. Dit laatste voornemen was tegen het zere been van bewoners van Hushoven, Laarveld en de gemeenteraad.
Volgens het college van B&W was de huidige oversteek bij de turborotonde onveilig. Er moet twee keer twee rijstroken worden overgestoken. Het verkeer op de Ringbaan-Noord heeft een behoorlijke snelheid. Daarnaast let het verkeer bij het verlaten van de rotonde niet op overstekende fietsers en voetgangers. Dit zorgt regelmatig voor ongevallen of bijna-ongevallen, aldus het college.
Om de veiligheid te waarborgen wilde het college de oversteek bij de turboronde sluiten. Maar daar zijn veel bewoners van Hushoven en Laarveld niet blij mee. Ze maken er gebruik van omdat dit voor bijvoorbeeld de bewoners van Wozoco Hushoven de makkelijkste manier is om over te steken.
Er werd een amendement ingediend door VVD, DUS Weert, CDA, Fractie Duijsters, PvdA. Daarin werd de wijziging opgedragen om de sluiting van de oversteek niet door te voeren. Het amendement werd gesteund door Weert Lokaal en daarmee was er een meerderheid om de oversteek open te houden.
Deze avond werd ook door een meerderheid ingestemd voor de aanleg van de fietsbrug en het realiseren van een oversteek bij de bestaande stoplichten ter hoogte van de Wiekendreef.
Er zijn inderdaad veel oversteek mogelijkheden legaal en olifanten paadjes.
Des te meer mogelijkheden, des te minder behoefte aan een viaduct.
Zeker als er mogelijkheden bij dat viaduct zijn en het viaduct (te) stijl wordt.
Ik voorzie dat het meer een ecoduct gaat worden die zorgvuldig gemeden gaat worden door fietsers
Zal vast niet de bedoeling zijn
En over 5 jaar krijgen we van de ‘gemeente’ te horen: dit hadden wij niet voorzien.
Op korte afstand 4 oversteken voor de bewoners van Laarveld, de 2 bestaande (via oversteek Eindhovenseweg / tunnel en Hushoverweg) en de 2 nieuwe. Dat is dan dus zonder de 2 illegale, die boven langs de tunnel en die vanaf de Hushoverweg. Een prima manier om het geld van de burgers op te maken. En de bewoners van Oda 1? Als je de pech hebt in de hoek te wonen in de buurt van de rotonde dan mag je een kilometer omlopen om bij de ingang van de tunnel te komen of je moet richting stoplichten lopen en dan via het bedrijventerrein. Niet vreemd dat mensen (met name voetgangers) dan een sluiproute hebben boven langs de tunnel en zo naar Ravenburg.
Kijk ook onmiddellijk, naar de illegale oversteekplaats aldaar!!
In het verlengde van de Hushoverweg, 60 meter rechts van de oversteekplaats op de foto, richting centrum, ligt een illegale oversteekplaats over de Ringbaan Noord…die veelvuldig gebruikt worden door fietsers en voetgangers…..Deze illegale oversteekplaats zou allang afgesloten moeten zijn!!!
Deze illegale oversteekplaats, is de laatste jaren alleen afgesloten tijdens BOSPOP.
Zo zijn er meer illegale oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers over de Ringbanen in Weert….die worden pas afgesloten als er iets gebeurd…..
Juist, deze illegale oversteek legaal maken en beveiligen met verkeerslichten was volgens vele bewoners de ideale oplossing geweest.
Juist, deze illegale oversteek legaal maken en beveiligen met verkeerslichten was volgens vele bewoners de ideale oplossing geweest.
is te goedkoop. Ze hebben de oversteek bij de rotonde moeten maken omdat ouderen problemen hadden met de tunnel, nu maken ze dan maar een fietsbrug (ook met een helling) zodat de ouderen nog steeds die, volgens velen dus onveilige, oversteek moeten maken
Een inherent onveilige oversteek openhouden….. Tsja, dan maar wachten op een eerste bewijs dat de oversteek toch niet helemaal veilig blijkt te zijn. Overigens, waarom mag boshoven bij de turborotonde wel een veilige tunnel hebben ?
De bewoners die de oversteek open willen houden zijn dezelfde die te lui zijn om de oversteek te gebruiken, en in plaats daarvan via het ‘olifantenpaadje’ gaan.
Die laatste passage is gelul van de bovenste plank. Ik ben een van de bewoners van Laarveld die gestemd heeft voor het openhouden van de oversteek bij de turborotonde en ik maak geen gebruik van het olifantenpaadje en met mij vele andere wijkbewoners.
Ik vind namelijk dat we te allen tijde een keuze moeten hebben welke oversteek we gebruiken, mede doordat het aantal ontsluitingen van de wijk Laar(veld) al beperkt is wil ik er voor mezelf en de wijk zoveel mogelijk houden. Daarbij komt ook nog eens dat ouderen vanuit het Wozoco met eventueel een scootmobiel niet gemakkelijk de fietsbrug op kunnen als die te stijl blijkt te zijn. Gelukkig heeft de gemeenteraad dat ook ingezien, dat olifantenpaadje mag wat mij betreft direct gesloten worden, daar heb ik geen enkele moeite mee.
Ook je bewering dat de oversteek bij de turborotonde onveilig is, kan ik vanuit mijn eigen ervaring ontkrachten. Dagelijks rijd ik daar als fietser minstens 2 keer over heen en ik merk dat als je zelf een beetje oplet, niet te gehaast bent en ook kijkt naar wat automobilisten doet, dat het een veilige oversteek is. Tegenwoordig wordt er bij een (bijna) ongeval al direct gesproken over onveilig en onoverzichtelijk, maar als men de verkeersregels eens goed zou toepassen en hier en daar rekening met elkaar houdt dat er dan heel veel minder ongelukken zouden gebeuren.
Beperkt??? Jullie krijgen 4 oversteek mogelijkheden. Ik denk niet dat er een andere wijk is die zoveel mogelijkheden krijgt.
Het zijn wel 3 wijken/buurten
Boshoven (5), Leuken (alleen voor auto’s al 3), Groenewoud minstens 5.. ik denk dat het wel meevalt met je bewering.
Boshoven 5??? Bij de verkeerslichten en bij de Gouverneurslaan. En dan, zoals gezegd, als je in de buurt van de rotonde woont, via een omweg naar de tunnel. Die laatste meegerekend zijn dat er 3. Waar zijn die andere 2 dan?
Sander ben het helemaal eens met jouw verhaal, alleen is het jammer dat de raad de vorig jaar door hun zelf goedgekeurde verbeterpunten zoals ook splitsen van de rijbanen vanuit Nederweert nu niet meer wil uitvoeren.