Het kabinet heeft op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ingestemd met het wetsvoorstel vrachtwagenheffing.
Met de heffing gaat binnen- en buitenlands vrachtwagenverkeer voor het gebruik van de weg betalen. De inkomsten uit de heffing worden in overleg met de vervoerssector gebruikt voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en voor innovatie en verduurzaming van het vrachtverkeer.
De vrachtwagenheffing zal gaan gelden op alle autosnelwegen en wegen waarop naar verwachting uitwijk van vrachtverkeer zal plaatsvinden, dus ook op de snelweg A2 bij Weert. Voor de vaststelling van de wegen waarvoor de heffing gaat gelden, is gebruik gemaakt van kennis van de wegbeheerders, vertegenwoordigers van de vervoerssector en de regio’s.
Bij het vormgeven van de vrachtwagenheffing zijn de Europese richtlijnen als uitgangspunt genomen. Deze stellen dat de hoogte van de heffing afhankelijk is van de milieukenmerken van een vrachtwagen: hoe schoner, hoe minder er betaald hoeft te worden. Met een gemiddeld tarief van 14,9 cent per kilometer sluit Nederland aan op heffingen in de buurlanden.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
Dan zou ik ook maar eens uitstoot controles gaan uitvoeren op vrachtwagens, milieu maatregelen worden vaak uitgeschakeld / verwijderd omdat dat geld kost (Adblue. roetfilters). Anders blijkt de ‘schone’ vrachtwagen helemaal niet zo schoon…
Alle kosten die gemoeid gaan met transport van goederen, worden doorberekent aan diegene waarvoor de goederen bestemd zijn.
In principe is deze vrachtwagenheffing…een indirecte belasting voor consumenten.
Je probeert weer slum over te komen, wat jij schrijft is gewoon logisch, dat noemen ze economie.
Ben benieuwd hoeveel vrachtverkeer over de ringbaan zal gaan rijden en provinciale wegen zal nemen om goedkoper te rijden.
Er staat duidelijk in het stuk dat sluipwegen ook meegenomen worden in deze vrachtwagenheffing. De Ringbaan om Weert is niet interessant voor het doorgaand vrachtverkeer, wegens tijdsduur.
De N280, van Weert (A2) naar Roermond, Duitse grens, is echter wel zeer interessant voor vrachtverkeer om via Roermond richting Duitsland te rijden ipv via Heerlen en Aken.
Ook in Heerlen de N281, is zeer interessant voor sluipvrachtverkeer.
En ook de Napoleonsweg van Grathem naar Venlo-Blerick, wordt weer interessant voor doorgaand vrachtverkeer.
Deze 3 wegen zullen vrijwel zeker meegenomen worden in deze vrachtwagenheffing.
Goed bezig werd keer tyd