Liefst acht omwonenden van de Kesselstraat en de Helmondseweg maakten gebruik van het spreekrecht tijdens de commissievergadering op 14 oktober in stadhuis Weert. Aan het eind van het betoog overhandigde Marlon Marijnissen 277 handtekeningen tegen de komst van tijdelijke sociale huurwoningen aan de Kesselstraat aan wethouder Wendy van Eijk. Even later deed Arjan Baten hetzelfde. Hij overhandigden 77 handtekeningen van de direct omwonenden aan de Helmondseweg in Weert.
Tijdelijke sociale huurwoningen
Op de locatie Kesselstraat gaat het om elf tijdelijke sociale huurwoningen voor tweeoudergezinnen en aan de Helmondseweg om tien woningen. Op beide locaties spelen andere aspecten. Meerdere gemeenteraadsleden noemden de Kesselstraat een postzegellocatie, vanwege de beperkte ruimte. “Met het vol zetten van het grasveld, verdwijnt er groen uit de wijk. Dan haal je groen uit de naam Groenewoud en houd je ‘woud’ over”, aldus Liszbeth Steinbach (D66).
Groenewoud
De wijk Groenewoud is eind jaren vijftig gebouwd. Aan de inrichting is sindsdien weinig gedaan. Pas in 2026 staat de vervanging van het riool gepland. “Het wateroverlast, riolering, parkeerproblemen spelen al langer in de wijk. Kan daar niet, los van de tijdelijke woningen, een oplossing voor komen”, vraagt Thomas van Gemert (VVD).
Uitbreiding woonwagenkamp
Op de locatie Helmondseweg gaat het om mogelijk vervuilde grond, de geluidscirkel, waterkering en het woonwagenkamp. Namens de woonwagenbewoners vertelde mevrouw Raaijmakers dat ze al vanaf 2013 bezig zijn met de uitbreiding van het kamp. Het gaat om zo’n vier tot vijf wagens met of zonder wielen op een deel van het gebied waar nu de tijdelijke woningen zijn gepland. Ze wachten nog steeds op reactie van de gemeente. Een mooie bijkomstigheid is dat voor deze uitbreiding draagvlak is onder de omwonenden.
Community
Conny Beenders (DUS Weert) kwam met het voorstel om een soort grootschalig plan te maken, waar alle tijdelijke woningen bij elkaar staan. “Een soort community zoals ze dat in Helmond en Eindhoven willen doen. Niet alleen losse woningen, maar ook stapelbouw. “Op de Suffolkweg zou zo’n kleine community kunnen worden gebouwd.”
Ruimere kaders
Vele andere locaties passeerden de revue, zoals de Schuttebeemd en de Sportlaan. “Bij de Sportlaan staan vier plusjes en een minnetje. Moeten we niet anders, ruimer naar de kaders kijken. Bijvoorbeeld ook de industrieterreinen en het buitengebied meenemen”, merkt Pierre Sijben (CDA) op. “Wellicht kan het criterium belang omwonenden meegenomen worden in het locatie-onderzoek?”
Harde reacties
Wethouder Wendy van Eijk merkte op dat welke locatie je ook noemt, er altijd verzet zal zijn. Vanuit de gemeente zijn de plannen zorgvuldig met de omwonenden gecommuniceerd. Tijdens de informatieavonden en de mogelijkheid om via de site opmerkingen te plaatsen. “De harde reacties die binnenkwamen, hebben me geraakt”, zegt een geëmotioneerde Wendy van Eijk.“ De maatschappij is aan het verharden.”
Slotwoord
Vervolgens geeft ze aan dat we alle zeilen bij moeten zetten. “Met de bouw van 50 tot 70 tijdelijke sociale huurwoningen lossen we dat niet op. Maar we hebben ze wel keihard nodig.” Wat de woonwagens betreft, er zijn gesprekken gaande vanuit de gemeente met de woonwagenbewoners. “Maar het duurt zeker nog tweeënhalf jaar voor ze er staan als er geen bezwaren zijn.” De zorgen over de waterleidingen, riool en parkeerproblemen neemt ze mee naar haar collega wethouder Martijn van den Heuvel. Mocht verder uit nader onderzoek blijken dat de grond op de Helmondseweg is vervuild dan zal dat meegenomen worden in de vervolgstappen.
Volgens Wendy van Eijk is het mogelijk om de uitbreiding van het woonwagenkamp samen met de tijdelijke woningen te realiseren. “Ze zitten elkaar niet in de weg.”
Tot slot riep ze de leden van de gemeenteraad op hun verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenteraadsvergadering van 4 november.
Een bijdrage van Arjanne van Voorst.
Laarveld fase 4 waar de gemeente het grootste deel van de grond in het bezit heeft….en waar de eerste 10 jaar nog niet gebouwd gaat worden is plaats genoeg….en direct beschikbaar !!
Daar ligt nog geen 1 meter infra in de grond, ga jij vast graven, doe dan ook alvast het riool. Dan kun je er gelijk in.
Hele goede Wendy, het kan allebei. 2 groepen blij voor de Helmondseweg. Nu nog die raad zover krijgen, dat ze met hen hart voor huisvesting kiezen. Ook de Kesselstraat houdt nog genoeg groen over. Nimby`s .De maatschappij is niet aan het verharden maar is al kei hard. De huisvestingsplicht die er ligt zal vele koppen tegen een muur laten lopen, helaas nodig. Maatschappelijk belang is huisvesting, dat gaat absoluut boven persoonlijk belang. Maar stop het opkopen door beleggers van Weertse woningen om er daarna gastarbeiders in te huisvesten, deze woningen gaan daardoor van de Weertse woningvoorraad af.
Het valt mij wel op dat jij nogal het grootste woord hebt over dit. Op verschillende artikelen. Over 2 groepen blij. Dit past niet samen. Uitbreiding woonwagen en de tijdelijke woningen. Iedereen heeft recht op een dak boven zen hoofd. Maar de gemeente loopt wel 1 groep heel hard voorbij. En dat zijn de woonwagen bewoners. 5 wagens en 10 tijdelijke woningen die er overigens ook blijven staan past niet. De gemeente moet keuzes gaan maken. Het zijn ook niet alleen de huisbewoners en woonwagen bewoners die er niet blij mee zijn. Wetron zelfde. Waterschap zelfde.
Het grootste woord nou nou, gewoon recht voor zijn raap, meer niet. 5 wagens uitbreiden met 2 dat is een uitbreiding van 40%, als Wetron daar zoveel herrie gaat maken heeft alles aan het kanaal daar op die plek er last van, ook de woonwagentjes (huisjes) nu, gaat niet gebeuren dus. Die overstort van de ZW gaat nooit die sloot laten overlopen. Al die argumenten,waarom zouden jullie het nou echt niet willen, zonder al die erbij verzonnen flauwekul. Het klopt dat landelijk de woonwagenbewoners voorbij gelopen zijn met het krimpbeleid, maar daar zijn ze op teruggefloten, ook dat was een rijksopdracht, net zoals versnelt huisvesten nu. Kom niet aan met we kunnen niet samen vanwege verwachte overlast want er zijn inmiddels voorbeelden genoeg zonder overlast, maar ook daar was het verzet gigantisch. Dan heb ik het over Keent.