Op het smalle bruggetje van de Kempenweg (N564) ter hoogte van de containerhaven is al heel wat blik beschadigd geraakt bij ongevallen. De brug is nu voorzien van verkeerslichten.
De afgelopen weken stond er tijdelijke verkeerslichten ter hoogte van de brug. Dit was vanwege de aanleg van de bekabeling. Die bekabeling was dus bestemd voor de permanente verkeerslichten die vanaf vandaag in werking treden.
Vanaf 15.00 / 16.00 uur vandaag is de weg tussen de Havenweg en Belgische grens weer vrij voor het verkeer (nu met eventuele tussenstop op de brug).
Onverwachte afsluiting
De werkzaamheden waren overigens niet aangekondigd, dus de afzetting kwam voor velen als een vervelende verrassing. De provinciale weg is zelf een aantal keren afgesloten geweest.
Voor de werkzaamheden waren overigens aanvankelijk 5 weken gepland, zo blijkt uit navraag vandaag. Echter verliepen de werkzaamheden zo voorspoedig dat de wegafzetting twee weken eerder kon worden verwijderd.
Ongevallen voorkomen
Om nog meer ongevallen te voorkomen is in opdracht van de provincie Limburg een verkeerslichtinstallatie geplaatst. Dit moet voorkomen dat twee voertuigen naast elkaar de brug passeren en er een ongeval ontstaat. Het fietsverkeer over de brug hoeft overigens niet te stoppen voor het rode verkeerslicht.
In de weg zijn detectielussen aangebracht. Dus in de installatie zit geen timer, zoals bij de tijdelijke verkeerslichten, maar de voertuigen worden gedetecteerd zodat het verkeerslicht sneller op groen kan springen.
Trajectcontrole
Even verderop staan ook al enige tijd camera’s voor een trajectcontrole. Deze installatie werd al in januari 2019 geplaatst, maar is nog altijd niet in werking getreden. Dit kwam o.a. ook nadat de installatie in maart van dit jaar in brand werd gestoken. De inwerkingtreding van de trajectcontrole moet nog door het Openbaar Ministerie officieel worden aangekondigd.
Waarschijnlijk wachten op het volgende ongeluk. Als je van België komt, sta je na een onoverzichtelijk bocht stil voor het stoplicht. Er hoeft maar een chauffeur te zijn die door slechtweersomstandigheden het waarschuwingsbord niet ziet en op normaal tempo doorrijdt…. denk dat de zandpad langs de Laurabossen een beter alternatief is
Voelt een beetje als een probleem proberen te omzeilen in plaats van het oplossen.
Misschien zouden spiegels om door de onoverzichtelijke bocht te kunnen kijken ook al een goede verbetering zijn geweest. Het gevaar zit er nu in dat de “jakkeraars” gaan denken dat ze kunnen doorjakkeren omdat het licht aan de andere kant wel op rood springt.