Vrijdag 27 november jl. gaf ook het onderwijs groen licht: de doorstart van Techniekatelier Spark Tech Lab is een feit! Keyport programmamanager Ton Hagelstein, Jack Peeters (Spark Tech Lab) en Ruud Koppens (o.a. bestuurslid Stichting Bosit en voorzitter van het MakeTech Platform) maakten een plan de campagne. De gemeente Weert, Jo Bergmans stichting, Stichting Bosit en Provisus haakten aan. Vanaf januari 2021 zijn scholen welkom in de KoaLa/Het Kwadrant lokalen van HQ Weert op het voormalig Kazerneterrein in Weert.
Directe deelname en participatie van het onderwijs werd als een absolute must gezien om een doorstart tot een succes te maken. Dat is nu bevestigd. Jack Peeters is opgelucht. Het techniekatelier dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking laat komen met wetenschap en techniek is immers van onverminderd belang. “Zes jaar geleden zijn we gestart. Het eerste jaar ontvingen we 2.000 kinderen, op het laatst waren dat er 7.000 per jaar. Spark Tech Lab heeft zichzelf bewezen. We werden steeds meer een begrip.”
Spark Tech Lab ontwikkelt onderwijsprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs. “En we organiseren projecten met bedrijven zoals TalTechniek, Rijvers en ETF Ride Systems” vult Peeters aan. “We hadden nét allemaal nieuwe materialen in huis. Klaar om een programmeerlokaal in te richten, waar we ook de leerkrachten kunnen opleiden. Dit jaar gaan we knallen! En toen kwam corona.”
Spark Tech Lab moest haar deuren sluiten. Maar creativiteit kent geen grenzen en Jack bedacht de sciencebox, een thuis-kit waar kinderen zelf mee aan de slag konden gaan. Dat werd een groot succes. Toen het techniekatelier na de zomer haar reguliere activiteiten weer wilde opstarten, maakte Stichting Museumplein Limburg – waar Spark Tech Lab onder valt – bekend dat ze uit bezuinigingsoverwegingen genoodzaakt was het techniekatelier per 1 januari 2021 te sluiten.
In de afgelopen maanden is er veel gebeurd. Jack: “Nu naast de basisscholen ook Het Kwadrant namens het Voortgezet Onderwijs ‘ja’ heeft gezegd, kunnen we door. De twee technieklokalen en de programmeerruimte richten we in december in. Het komend jaar gaan we in samenspraak met STEAM Limburg en Sterk Techniek Onderwijs door met het ontwikkelen van nieuwe programma’s. En we onderzoeken de optie voor een tweede Techniekatelier in de omgeving Roermond.”
“Om de toekomst zeker te stellen wordt het Spark Tech Lab niet meer ondergebracht bij één partij,” vertelt Ruud Koppens, “maar richten we een aparte stichting op, waarin zowel overheid, onderwijs als bedrijfsleven deelnemen. In 2021 werken we aan een meerjarenplan waarbij we ook nadrukkelijk kijken naar betrokkenheid van andere partijen, zoals de provincie Limburg. Uiteindelijk is Spark Tech Lab immers geen lokaal initiatief, maar de basis voor een compleet plan voor Midden- en Noord Limburg.”
Doel van het Spark Tech Lab is om zoveel mogelijk kinderen te laten kiezen voor een opleiding in de technische sector. Peeters: “Het vakmanschap ligt bij het onderwijs. Spark Tech Lab ontwikkelt innovatieve onderwijsmodules en zorgt voor de route ernaartoe (is 1 woord), náást het curriculum. Wij hebben de materialen, de extra handen en de vakmensen in huis. Hier kunnen de kinderen experimenteren.”