Wethouder Tessa Geelen benadrukte woensdag tijdens de Weerter gemeenteraadsvergadering dat er draagvlak is voor de nieuwe citymarketingstrategie. “We hebben met veel organisaties gesproken. Ook met het Centrummanagement Weert. Ze ondersteunen allemaal de voorgestelde aanpak. We maken een professionaliseringslag en tuigen een gedegen organisatie op. Geen tandeloze tijger.”
Hiermee kwam ze deels tegemoet aan de motie van D66. Lizbeth Steinbach (D66): “Citymarketing dient vanaf het begin bij alle partijen te landen en omarmd te worden. Daarna kan er een nieuwe organisatie worden opgezet.” Ondanks dat deze motie niet werd aangenomen, nam de wethouder het signaal mee om met de betrokken partijen in gesprek te blijven.
Op aandringen van de VVD bevestigde de wethouder dat het budget voor de evenementen van dit jaar blijft staan. Ook als er door corona minder evenementen kunnen worden gehouden. Ze deed geen toezegging over extra geld vrijmaken om de ondernemers uit de coronacrisis te helpen. Wel zegde de wethouder toe om binnen de aangegeven financiële kaders te blijven. Mocht er tussentijds iets veranderen dan zal ze met een nieuw voorstel naar de gemeenteraad komen.
Voor de meerderheid van de politieke partijen was dat een belangrijke toezegging om in te stemmen met de voorgestelde citymarketingstrategie. Alleen de fracties Duijsters en DUS Weert waren tegen.
Een bijdrage van Arjanne van Voorst
En dan nu de burgers (dus niet alleen de middenstand en hun (gesubsidieerde) organisaties eens vragen of ze dat een zinvolle besteding vinden. Maar dan zal in gedachten het antwoord wel zijn “die snappen er toch niets van”.