Centrummanagement Weert presenteert in het voorjaar de campagne Dichter bij Weert. De afgelopen maand werd een dichtwedstrijd georganiseerd, waarvan een selectie van de inzendingen uiteindelijk prijkt op winkelruiten in de Weerter binnenstad. De organisatie maakte onlangs de door de jury gekozen winnaars bekend en vanaf 17 april zijn de resultaten te bezichtigen.
Met de wedstrijd Dichter bij Weert organiseert Centrummanagement Weert een campagne waarbij lokale dichtkunst een plekje krijgt in de binnenstad. Zowel liefhebbers van dichtkunst als winkelend publiek genieten zo van een ludiek aangekleed winkelcentrum. Ruim 140 gedichten werden ingezonden naar aanleiding van de oproep van Centrummanagement.
Selectie op winkelruiten
De inzendingen zijn beoordeeld door een vakkundige en onafhankelijke jury, bestaande uit Riya Geboers (bibliothecaris en voormalig medewerker Bibliocenter), Tineke Prins (schrijfster van poëzie en oud-docent drama bij RICK) en Frans Adriaens (dialectschrijver van humoristische verhalen en gedichten). Aan hen de taak om uit de inzendingen een selectie te maken die past bij het aantal beschikbaar gevonden panden. In totaal zijn 33 locaties in de Weerter binnenstad voorzien van een gedicht op de etalageruit.
Met de diversiteit aan inzendingen bleek het haast onmogelijk om een winnaar te kiezen. Sommige gedichten ontroerden, anderen blonken uit met verrassende humor. De jongste inzender was maar liefst 9 jaar oud en het gedicht dat de langste (digitale) reis naar Weert maakte legde ruim 170 kilometer af. Uiteindelijk heeft de jury ervoor gekozen niet drie, maar vier ‘winnaars’ bekend te maken.
De makers, Paul Heuts, Johan Saanen, Henk Simons en Eva Truyen, ontvangen een aanmoedigende prijs van Centrummanagement. Natuurlijk is de mooiste beloning dat hun gedicht, als onderdeel van de selectie van 33 gedichten, levensgroot op de Weerter winkelruiten wordt gepubliceerd.
Binnenstadwandeling
Ondanks dat winkels en horeca nog niet volledig geopend zijn nodigt Centrummanagement liefhebbers uit om de binnenstad te bezoeken. Met Dichter bij Weert als binnenstadwandeling wordt een passend alternatief voor centrumevenementen geboden waarbij samenkomst niet noodzakelijk aan de orde is. Dichter bij Weert is van tijdelijke aard, gedichten zullen tot en met 24 mei (Tweede Pinksterdag) op de ruiten prijken. Op www.dichterbijweert.nl wordt een gratis te downloaden plattegrond met meer informatie aangeboden.
Dichter bij Weert, naar het idee van Ambiance Events, wordt gepresenteerd door Centrummanagement Weert en ondersteund door BIZ Ondernemers, het ondernemerscollectief van de binnenstad. RICK en Bibliocenter bieden creatieve ondersteuning. Logo en huisstijl werden ontworpen door Inge Korten.