Volgens het nog vast te stellen mobiliteitsplan 2030 worden lopen en fietsen in de toekomst de meest voor de hand liggende vervoersmiddelen in Weert. Hiervoor zijn veilige en comfortabele loop- en fietsverbindingen tussen de wijken en dorpen en gemeenten om Weert heen nodig.
20 procent van het totale energieverbruik van Weert gaat op aan mobiliteit. Door onderzoeken, plannen en bewustwordingscampagnes wil de gemeente Weert meer mensen (vanuit de auto) op de fiets krijgen en elektrische vervoerbewegingen bevorderen voor energiezuinige dan wel energie neutrale mobiliteit.
Waar denken ze aan?
In het mobiliteitsplan wordt een aantal denkrichtingen beschreven. Zo zou op een groot aantal wegen binnen de bebouwde kom van Weert de snelheid teruggaan van 50 naar 30 km/u. Op een aantal wegen in het buitengebied van 80 naar 60 km/u verlaagd. Verder wordt gedacht aan het gefaseerd weren van voertuigen met fossiele brandstof in de bebouwde kommen.
Onderzocht wordt de haalbaarheid van smarthubs bij de afrit Weert Noord, de afrit Kelpen-Oler en langs de Ringbaan-Noord en het ophalen van pakketjes bij pick-up points. Samen met de regio wil Weert een snelle hoofdfietsroute tussen Weert en Eindhoven langs de A2 realiseren.
Voor het stadscentrum wordt gedacht aan een bewaakte fietsenstalling op parkeerterrein Oud Gasthuisplein bij het voormalige stadhuis. Ook is er aandacht voor veilige schoolomgevingen en in het bijzonder de oversteekplaats bij het College.
Het mobiliteitsplan gaat uit van nu (2021-2023), later (binnen 5 jaar) en straks (binnen 10 jaar). Bij het nu hoort ook de aanpak van de Johan Willem Frisolaan.
Draait het om mobiliteit of duurzaamheid?
In de commissievergadering van 1 april j.l. ging het vooral om de discussie of het voorliggende plan draait om mobiliteit of duurzaamheid en wat wordt er nu precies wordt vastgesteld.
Wethouder Martijn van den Heuvel gaf aan dat niemand weet hoe de toekomst eruit zal zien. “Het plan bevat toekomstige denkrichtingen. Wat we vaststellen zijn de investeringen voor onderzoek, plannen en campagnes voor de komende 2,5 jaar.”
Reacties politieke partijen
Weert Lokaal en D66 zijn positief over het plan. DUS Weert, PvdA en het CDA hebben hun bedenkingen. Terwijl de VVD ronduit geschrokken is van het plan. “We hadden een concreet plan verwacht. Geen luchtfietserij. Wij zijn de vroem-vroem-vroem partij en vinden dat Weert goed bereikbaar moet zijn. Dat kan ook met elektrische auto’s. Verlaag niet de snelheden, maar pak de knelpunten aan”, aldus Joost Wiezer.
Peter Weekers (DUS Weert) miste de stem van de ouderen bij de totstandkoming van het plan. Wat zijn hun mobiliteitswensen? En waarom gaat het grootste gedeelte van beschikbare budget van 400.000 euro naar onderzoek en slechts een klein deel naar de uitvoering?”
PvdA noemde het een selectief plan. “Mensen met een smalle beurs rijden vaak langer in oude en dus auto’s met fossiele brandstof. Bij het weren van auto’s met fossiele brandstof wordt deze groep het zwaarst getroffen.”
Het CDA heeft moeite met de stelligheden die in het rapport staan en de grote rol die duurzaamheid erin speelt. “Het gaat erom dat we de burgers dienen en niet pesten”, zegt Peter Mols In zijn beantwoording benadrukte wethouder Martijn van den Heuvel dat mobiliteit niet los is te koppelen van duurzaamheid en andersom. Verder komt er een generatie aan die anders omgaat met mobiliteit. Wat we nu vaststellen zijn de plannen voor de komende tweeënhalf jaar.”
Het mobiliteitsplan 2030 is een bespreekstuk voor de gemeenteraadsvergadering van 14 april.
Een bijdrage van Arjanne van Voorst
Gewoon binnen de gehele bebouwde kom een parkeervergunning stelsel invoeren om het aantal auto’s terug te dringen. Geef ieder huishouden een gratis/goedkope parkeervergunning voor 1 auto en een 2e auto flink duurder maken. Vroeger hadden gezinnen ook maar 1 auto. Sinds het thuiswerken in coronatijd zijn auto’s veel minder nodig, dus 1 auto per gezin is genoeg.
Pietertje, ik bepaal zelf of ik 1,2,3 of 4 auto’s aanschaf. Vroeger was alles beter, ja ja! Wat denk je dat een paard met wagen uitstoot 😉
Alweer geld uitgeven om te Doemdenken zoals altijd, maar eens fatsoenlijk investeren met ons belastinggeld is er niet bij.
@Gemeente wil ……..
Zorg nou eens eerst dat jullie die afgedankte rotte ” vissteigers ” eerst verwijderen en nieuwe vissteigers maken zodat ze minder validen mensen ook weer eens kunnen gaan vissen!
Ipv met nieuwe ideeën te komen!
Ook onze politici zijn besmet met het “Greta Thunberg virus”, Dat blijkt wel weer als je met zulk soort plannen komt gevoed door Groen Links en D66. De bevolking van Weert gaat vergrijzen; een wetmatigheid. Vergrijzing betekend automatisch mindere mobiliteit. Je bent blij als de noodzakelijke boodschappen straks bij je thuis worden bezorgd. Hoe zo ophalen aan de rand van de gemeente? Daar kan het grootste deel van de bevolking helemaal niet meer komen.
Bedenk eer je zulk soort onzin rondtoetert.
Zorg maar eens voor een veilige oversteek vanuit Tungelroy, zodat het voor iedereen veilig is om naar Weert te fietsen!
Dit is bijvoorbeeld ook zo’n zaak die men van het belastinggeld beter kan realiseren dan die geplande onzin.
En naar China rijzen naar je partner gemeente. De grootste vervuilers van de aardbol. Wat gaat daar aan gebeuren…..
Er wordt al een tijd niet meer naar China gevlogen, dat is gelukkig voorbij. Ook de skybox bij PSV is weg. Dat was pas echt luchtfietserij!
Wellicht kan de gemeente ook iets doen aan de snelheden op de ringbaan + motoren die hem eens lekker open trekken onder een tunnel. Niet voor het milieu maar voor overlast.
Al moet ik eerst nog maar eens zien of de gemeente überhaupt iets waar gaat maken in deze kwetste. Verwachtingen zijn laag.
Germ!! Huilie Huilie omdat de motor vroem vroem doet, wellicht heb je ook een hobby waar andere last van ondervinden. Mensen die in stad wonen moeten wel de kermis 5 dagen gedogen, anders moeten ze maar verhuizen, maar woon je naast de ringbaan dan moet alles stil zijn
Dat zeg ik niet. Misschien nog eens lezen wat ik schrijf. Is soms moeilijk voor je, dat weet ik. Al knap dat je kunt schrijven, je gaat vooruit.
Hem onder de tunnel open trekken heeft niets met een hobby te maken.
5 dagen kermis? Of 7 maanden die mafketels? Waar heb ik het over alles stil?
Heb het ff terug gelezen, maar idd wat ben jij een zeikerd, nou ga maar huilie huilie doen,naast het viaduct
Wat ben jij een zielig persoon.
goede maatregel tegen de corona:
heel Weert gaat dus in quarantaine/isolatie
Tja, iedereen weet dat GroenLinks een clubje milieufundamentalisten is met misschien sympathieke maar onrealistische plannen. Daarom zijn ze afgestraft tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen en is GroenLinks nog altijd veroordeeld tot de oppositiebankjes een hebben ze 0 zetels in de Weerter gemeentenraad,
Maar Weert heeft een wolf in schaapskleren binnen gehaald, de wonderboy van de Wilhelminasingel, Geert Gabriëls. Verscheen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op de lijst voor de lokale partij Weert Lokaal. Maar tijdens de laatste landelijke verkiezingen kwam zijn ware aard boven en doemde zijn naam op op de lijst van GroenLink. Wat bleek de lokale politicus en wethouder van Weert is een GroenLinkser, een milieufundamentalist.
En waar het op landelijk niveau niet lukt, omdat daar nog mensen zitten die zien dat de plannen van Klaver en zijn vriendjes niet reëel zijn. Laat het gemeentebestuur in Weert zijn oren volledig hangen naar de wensen van de wonderboy.
Mensen, fundamentalisme is niet goed en maakt veel kapot.
RED WEERT, STOP GEERT.
Als ik dit geweten had dan had hij mijn stem zeker niet gekregen. Schorsen die man vanwege onrechtmatig verkregen stemmen.
Daar heb ik jullie voor gewaarschuwd
Daar heb ik jullie voor gewaarschuwd
goed zorgen dat de mensen van buiten weert niet meer komen nog meer leeg staand
goed bezig
Begin dan eens met proberen er voor te zorgen dat voor iedere woning (dus ook rijtjeswoningen en appartementen complexen) tenminste 2 laadmogelijkheden (er zijn tegenwoordig al gezinnen waar meer dan 2 wagens voor de deur staan) voor plug-in auto’s zijn. Dat betekent dus ook tenminste 2 gereserveerde parkeerplaatsen per woning.
Dat zie ik anders : thuis (goedkoop) laden of onderweg (duurder) bij laadpalen zal geen invloed hebben op het aantal benodigde parkeerplaatsen. Sterker nog : met de komst van zelfrijdende taxi’s zal het autobezit gaan afnemen en daarmee ook de parkeerbehoefte.
De snelheden verlagen en pakketbezorging aan huis verbieden zijn geen mobiliteitsoplossingen. Het aanpakken van verkeersproblematiek Maaspoort en Maaslandlaan zijn dat wèl.
Als bijna ieder gezin 2 of meer auto’s heeft die allemaal aan een laadpaal moeten die is aangesloten op de elektriciteitsvoorziening van dat gezin dan zullen daarvoor de parkeerplaatsen voor dat gezin moeten worden gereserveerd. En zelfs als je vanuit de gemeente of vanuit een nuts bedrijf de laadpalen regelt zul je de mensen moeten kunnen garanderen dat ze ’s nachts hun auto kunnen opladen. Dat zou dan gerealiseerd moeten zijn in 2030 want dan wil de overheid dat er alleen nog elektrische wagens worden verkocht. En die taxi’s? Mooi voor een SF boek, maar dat zie ik de komende 50 jaar in ieder geval nog niet gebeuren
1 parkeerplaats per woning is genoeg en pak lekker gewoon de elektrische fiets.
Thuiswonende werkende kinderen rijden geen auto meer?
De mogelijkheid om een woning te kopen is al beperkt, ze hebben een auto nodig voor een baan, en een baan betekent een woning
IDD. Man moet auto, vrouw moet auto en als ze de leeftijd hebben de kinderen ook.
Tussen Moet en mogelijk zijn zit een wereld van verschil
Hubert, eerst je rijbewijs halen, dan pas over een auto na gaan denken
@henk eerst denken dan roepen
Ik voel me niet aangesproken dus begrijp je @henk niet?
Daarnaast: de hondebelasting in de gemeente Weert is voor de 2e hond veel duurder dan de 1e hond. Dus ook maar voor parkeervergunningen invoeren.
Top vergelijking tussen hondenbelasting en parkeervergunning…….
Top vergelijking tussen hondenbelasting en parkeervergunning…….
Als iemand elektrisch gaat rijden, is hij in mijn ogen ook zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van een laadpaal (appartementen natuurlijk moeilijk te realiseren). De gemeente/ energiebedrijf verzoeken om deze aan te leggen, gaat in mijn ogen wel erg makkelijk.
Woningen met een eigen oprit kunnen een eigen laadpaal plaatsen. Daarnaast mag een laadkabel niet over de stoep lopen binnen de gemeente Weert. Dus tussenwoningen zijn aangewezen op een openbare laadpaal.
Ik zou graag die gezinnen wlllen zien in Weert die 1 of meerdere oplaadbare vervoersmiddelen voor de deur hebben staan, dus geen fietsen. Wanneer men de kostprijs en onderhoud van deze wagens beziet dan heb ik mijn bedenken wie dit gaat betalen.
Weinig. De meeste plug-in auto’s zijn bedrijfsauto’s die vaak op het bedrijf kunnen worden opgeladen. Maar Den Haag wil dat in 2030 alle nieuw te verkopen auto’s volledig elektrisch zijn.
Begin dan eens met proberen er voor te zorgen dat voor iedere woning (dus ook rijtjeswoningen en appartementen complexen) tenminste 2 laadmogelijkheden (er zijn tegenwoordig al gezinnen waar meer dan 2 wagens voor de deur staan) voor plug-in auto’s zijn. Dat betekent dus ook tenminste 2 gereserveerde parkeerplaatsen per woning.
Te voet naar de stad, groene sokken kopen. De leegstand zal verder oplopen vrees ik
De horeca gaat toch failliet en het online shoppen neemt alleen maar toe. Dus dan kun je deze plannen gewoon uit gaan voeren, in een toch al leeglopende stad.
Maak er afhaalpunten en woningen van zoals het oude arbeidsburo en bankgebouw aan de singel. Is het probleem van woningnood ook gelijk opgelost.
Wij hebben als gezin 1 auto, dus niet te snel zijn met je oordeel. Blijkbaar een commentaar weggehaald zodat deze reactie een beetje in het niets zweeft.