Toename meldingen over vrachtverkeer op Kazernelaan

Algemeen Politiek Weert 2 reacties 3 min. leestijd

Bij de gemeente Weert is het aantal meldingen ten aanzien van vrachtverkeer op de Kazernelaan toegenomen. Dat blijkt uit een antwoordbrief op vragen van DUS Weert.

DUS Weert had de vraag gesteld of de gemeente op de hoogte was van de toename van het vrachtverkeer op de Kazernelaan en de vraag of er nog wel eens wordt gecontroleerd. Vrachtverkeer op de Kazernelaan is niet toegestaan mits het bestemmingsverkeer betreft.

Tellingen voorgaande jaren

Deze meldingen over het vrachtverkeer hebben voornamelijk betrekking op het wegdeel tussen de Ringbaan en de Nelissenhofweg. De gemeente kan dit wegvak niet met cijfers onderbouwen. Wel is het zo dat ze in 2018, 2019 en 2020 verkeerstellingen hebben uitgevoerd op de Kazernelaan tussen de Nelissenhofweg en de sluis. Uit deze tellingen blijkt geen toename van het aandeel vrachtverkeer.

Onderstaand een overzicht van die tellingen waarbij onderscheidt gemaakt wordt tussen middelzwaar verkeer en zwaar verkeer. Onder middelzwaar verkeer vallen o.a. bussen, tractoren, bakwagens, vuilnisauto’s. Onder zwaar verkeer vallen: tractoren en trekkers met opleggers en dubbele vrachtwagen combinaties. De cijfers in 2020 zijn beduidend lager dan de jaren daarvoor. Dit is volgens de gemeente Weert te wijten aan de effecten van de coronapandemie.

In 2021 zijn echter nog geen tellingen uitgevoerd.

  • In 2018 reden op een gemiddelde werkdag circa 6.000 motorvoertuigen per etmaal. Hiervan waren 192 voertuigen (3,2%) middelzwaar en 102 (1,7%) voertuigen zwaar verkeer.
  • In 2019 waren dit 6.357 motorvoertuigen per etmaal met een verdeling van 165
    (2,6%) middelzwaar verkeer en 76 (1,2%) zwaar verkeer.
  • In 2020 was dit 5.063 motorvoertuigen per etmaal en de verdeling: 167 (3,3%) middelzwaar en 81 (1,6%) zwaar.

Ook de lijndienst (Bravo) maakt circa 46 bewegingen per werkdag. De lijnbus wordt in de tellingen toegerekend aan het middelzwaar verkeer.

Metingen snelheid voorgaande jaren

Tijdens de eerder genoemde tellingen is eveneens de snelheid gemeten. Hierbij werde V85-regel gehanteerd. Om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weginrichting en de omgeving wordt deze regel gehanteerd.

Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet en door 15% wel wordt overschreden. Dit wordt gedaan om “extremen” uit de meting te halen. Er zijn altijd weggebruikers die ondanks de weginrichting te hard (willen) rijden. Deze weggebruikers geven geen reëel beeld van de daadwerkelijke verkeerssituatie.

De V85- regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig ervaart. Zodra de V85 de maximumsnelheid benadert (of er iets boven ligt tot maximaal 15 km/u) kan worden aangenomen dat de betreffende weg goed ingericht is en dat geen aanvullende verkeerskundige maatregelen noodzakelijk zijn.

  • 2018: 64 km/u
  • 2019: 60 km/u
  • 2020: 64 km/u

Om vast te stellen dat het vrachtverkeer dit jaar daadwerkelijk is toegenomen zal de gemeente Weert opnieuw metingen moeten verrichten.

Deel dit bericht
2 reacties