Vandaag presenteerde NS de gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2 en 3 bij NS Treinmodernisering in Haarlem. De trein is voorzien van een fonkelnieuw jasje en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel 1e als 2e klasse.
De trein gaat deze week de dienstregeling in om reizigers comfortabel naar hun bestemming te brengen. Het is de eerste van 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) die NS de komende twee jaar volledig moderniseert tot een nieuwe trein die voldoet aan de huidige reizigerswensen en techniek. Dit gebeurt op een duurzame manier, 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 mln euro en maakt deel uit van de 3,7 mld euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen voor de reizigers.
Nieuw jasje
Deze gemoderniseerde dubbeldekker is de eerste trein met een volledig nieuwe uitstraling aan de buitenzijde. Dit is in lijn met de nieuwe huisstijl van NS, waarbij de flow is toegepast en het logo een prominentere plek heeft gekregen. Studio Dunbar is de bedenker van het NS-logo en deze nieuwe huisstijl. De toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze zelfde uitstraling.
Onlangs zijn ook de Vectron locomotieven die bijvoorbeeld voor de Nightjet nachttrein worden gebruikt voorzien van de nieuwe uitstraling. Uit het onderzoek naar het ongeval in Hooghalen vorig jaar, kwam ook een aanbeveling over de kleurstelling van treinen. Want ook al voldeed de betreffende sprinter (SNG) qua kleurstelling aan de Europese normen, het contrast met de omgeving kon groter. Daarom zijn de kleuren aan de voorkant van deze trein aangepast. De aanpassing van de kop geldt onder andere ook voor de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) en de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG).
Modernisering
De komende jaren worden deze dubbeldekkers gemoderniseerd om reizigers meer comfort en capaciteit te bieden. Zo komen er naast het nieuwe klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten in 1e en 2e klasse ook loveseats op de balkons en ‘stits’: meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Zo wordt het balkon ook een aangename plek. De trein wordt daarnaast voorzien van camera’s in de trein en een frontcamera zoals bij alle nieuwe treinen gebruikelijk is. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten. Na de grondige make-over kan deze dubbeldekker, die al achttien jaar dienst doet, zeker nog eens achttien jaar mee. Eind 2023 zijn alle dubbeldekkers van deze serie gemoderniseerd.
Wat mooi , en nu de blaadjes op de rails nog .
Dae slumme oppe twieedje foto heet een kin-kapje! Woee zeen die te krieege? Det lieektj mich vul hendjiger um te oame! Of zooj hae zien ongerkin wille bedekke?
kopie van nu punt nl
copy-paste nu.nl