Weert werkt samen met veertien gemeenten in Noord-Limburg, de provincie en het waterschap aan een Regionale Energiestrategie (RES): een voorstel voor het opwekken van zonne- en windenergie. In het voorstel staat hoe Weert en de andere gemeenten een bijdrage willen leveren aan de landelijke klimaatdoelen en hoe we alle elektriciteit die we nodig hebben duurzaam kunnen opwekken.
De gemeenteraad heeft RES 1.0 vastgesteld, daarna volgen nog afspraken over uitvoering en gaan de gemeenten samen op weg naar de RES 2.0. Zo is het mogelijk jaarlijks bij te sturen.
In de RES wordt naast opwek ook over energiebesparing en de warmtetransitie gesproken. Samenwerking op regionaal niveau biedt schaalvoordelen en is vooral van belang voor kennisdeling en afstemming (bijvoorbeeld op het gebied van de schaarse netcapaciteit).
RES 1.0
In RES 1.0 staan de meest gunstige plekken voor zonne- en windenergie in Noord-Limburg. Onze regio biedt het Rijk aan om in 2030 1,2 terrawattuur duurzame elektriciteit op te wekken. Ter vergelijking: één terawattuur staat gelijk aan een miljard kilowattuur (KWh) en een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar ongeveer 3.000 KWh. Daarnaast is er aandacht voor sociale duurzaamheid, 50% lokaal eigendom bij grootschalige zon- en windprojecten is als streven in het plan opgenomen. De Weerter bijdrage voor RES 1.0 is gebaseerd op de Routekaart Energietransitie die al eerder door de raad is vastgesteld.
Meedelen in opbrengsten
Weert heeft er samen met andere gemeenten op aangedrongen dat er binnen de energietransitie veel aandacht is voor communicatie en bewustwording in het complexe proces van de energietransitie. Verder willen de gezamenlijke gemeenten dat lokale bewoners en bedrijven kunnen meedelen in de opbrengsten en zeggenschap krijgen. In Weert gebeurt dat bijvoorbeeld via de coöperatie Weert Energie.
Besluit
De gemeenteraad van Weert heeft op 2 juni ingestemd met het voorstel voor RES 1.0 van het college van burgemeesters en wethouders. Na besluitvorming in alle gemeenteraden van de regio, wordt de RES op donderdag 1 juli voorgelegd bij het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (NP RES).
RES 2.0
De RES 1.0 is de eerste grote stap in de uitwerking van de regionale ambities. Iedere twee jaar wordt de RES herzien en aangevuld met nieuwe inzichten, technologieën en projecten. In 2023 volgt de RES 2.0. Ze gaan daarvoor weer in gesprek met organisaties, bewoners en bedrijven.
Voor meer informatie zie: www.weert.nl/res
Hoe komt dit probleem op het bordje van de gemeente? Wederom een bezuiniging van de landelijke overheid?
Als je mensen wil motiveren om zonnepanelen aan te passen moet je bijvoorbeeld het salderen niet afschaffen.
Huishoudens met zonnepanelen mogen de opgewekte zonnestroom tot 2023 volledig verrekenen met het eigen verbruik. Tussen 2023 en 2031 bouwt de overheid de succesvolle maar controversiële salderingsregeling geleidelijk af.
https://www.wattisduurzaam.nl/18723/energie-beleid/tot-2023-salderen-met-zonnepanelen-geen-onverdeeld-genoegen/
Jonges jonges waat un gezeiver. Kaag van Dej66 heef toch gezagtj det we van ut gaas aaf motte anges gaon we allemaol doot. Gej motj ouch loestere noij det sleum vroummes.
Mer wat di-j Kaag van Deej66 misgien nog neet wis: aug zônger gaas gaon we allemaol doeêd.
Gelukkig ben ik niet slim genoeg.
Tis wat met de energie plannen. Ze pinnen zich vast op streefdata , vervolgens nemen ze (te) grote stappen.en daarna een doorlopend struikelen
over zichzelf door onwetendheid, voorbarige beslissingen, ondoordachte plannen en onkunde.
Met andere woorden, luchtfietserij 😉
In iedere RES dienen de doelen voor 2030 gehaald te worden. In Midden Limburg gaat dat door alle ontwikkelingen in onze regio waarschijnlijk al ruim voor die tijd lukken. Luchtfietserij?
JA Luchtfietserij. Het is niet een kwestie om op jaarbasis 1,2 terra watt op te wekken maar 365/24/7 een energiebalans te hebben tussen vraag en aanbod en dat is natuurlijk totaal niet het geval. In de zomer het net vol pompen met zonne-energie en dan denken dat die in de winter uit het ‘niets’ weer aan je terug geleverd wordt is natuurlijk een fabeltje wat geen stand kan houden.
Verder gaat het over ‘verdienen’ maar er valt per saldo niet te ‘verdienen’ al dat verdienen is gebaseerd op gigantische subsidies die de belasting betaler betaald.
Want als er veel te verdienen zou zijn zou zijn zouden er zich al lang massaal investeerders op gestort hebben en zou het allemaal vanzelf gaan. Massieve overheidsbemoeienis doet iets anders vermoeden.
Maar ik laat me graag inhoudelijk overtuigen dat ik fout zit.
Het is inderdaad een kwestie van een goede balans vinden van opwekking, (tijdelijke) opslag en verbruik. Daarbij zullen we in moeten zetten op zowel energiebesparing als slimme sturing en natuurlijk zal het energieaanbod altijd uit een mix van diverse bronnen moeten bestaan. Maar als elektriciteitscentrales op steenkool en aardgas straks verboden zijn en we aan het eind van de energietransitie (2050) volledig zijn overgestapt op onder andere windturbines en zonnepanelen, hoe overleeft Nederland dan een duistere en windstille winterperiode?
https://www.wattisduurzaam.nl/15737/energie-opslaan/doet-u-ook-geen-oog-meer-dicht-sinds-u-weet-van-de-dunkelflaute/
Dus het klopt dat wind en zonneschijn er niet altijd zijn, maar dat dat dus nooit goed kan gaan met onze elektriciteitsvoorziening klopt niet. Het eerste deel van die stelling is een feit natuurlijk. Het is echter te simplistisch om daarmee deze bronnen af te schrijven. Een windmolen op zee kan tegenwoordig als 50 procent van het totaal aantal beschikbare uren per jaar energie leveren. Wind op land slechts 20 procent. Zon en wind vullen elkaar mooi aan. In de zomer schijnt de zon en in de winter waait het. De vraag is dus niet hoe we seizoenen matchen maar hoe we pieken en dalen gaan overbruggen. Dat zal vooral gebeuren met kortetermijnopslag, van een dag tot hooguit een week, tijdens de zogenaamde dunkelflaute. Dat kan met groene waterstof (van hernieuwbare energie) maar ook met accu’s en slimme sturing.
Jammer dat die 70% kostendaling nergens terug te vinden is (en nooit terug te vinden zal zijn) in onze rekeningen.
Tot 2016 moest het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor elk windpark op de Noordzee royaal de buidel trekken. Met flinke subsidies moesten de exploitatietekorten worden goedgemaakt. Het was de tijd dat premier Rutte online schreef dat ‘windmolens niet draaien op wind maar op subsidie’.
Sindsdien is de hoeveelheid benodigde subsidie tot nagenoeg nul gedaald. Twee grote windparken die in 2009 werden gegund, Gemini en Luchterduinen, kosten de overheid nog (maximaal) 18 cent voor elk geproduceerd kilowattuur. In 2016 bleek 5,45 cent al genoeg, daarna kon het zelfs zonder subsidie, en kreeg de overheid zelfs geld toe.
Dat is ook nodig om gedane investeringen (van belastinggeld) terug te verdienen. Daarbij is de explosieve groei van zon en wind (75% in 2030) ook noodzakelijk om klimaatdoelen te halen. De prijs van zon en wind komen ook steeds dichter in de buurt van gas, kolen zijn ze allebei al voorbij. En qua CO2 per kWh scoren ze allebei ook vele malen beter.
De prijs voor zon- en windenergie ligt in 2030 nog tussen de 3 en 6 cent per kWh, berekende Ecofys. Volgens het PBL is de elektriciteitsprijs dan 4,4 cent per kWh. Zon- en windenergie komen in kosten steeds dichter bij elkaar te liggen. In 2023 kost windenergie op zee minder dan vijf cent per kWh; wind op land tussen de 4 en 7 cent; en grootschalige zonnestroom 5 tot 8 cent per kWh. De elektriciteitsprijs is dan 4,2 cent per kWh volgens PBL.
Dat we als consument meer betalen is logisch. Of denk jij dat het pompen naar olie ook bijna 2 euro per liter kost. Shell komt niet zomaar aan miljarden winsten die ze zonder winstbelasting kunnen doorschuiven naar aandeelhouders. Al is de recente rechterlijke uitspraak natuurlijk een klap in het fossiele gezicht.
Een subsidie is volgens mij geen lening, dus hoeft niet te worden terugbetaald. De overheid speelt dus gewoon mooi weer met ons belastinggeld. De overheid heeft nog nooit 1 cent betaald. Dat kunnen ze pas als ze zelf geld gaan verdienen (en dat is dus niet alleen belastinggeld innen). Zou ook moeten betekenen dat, als er meevallers zijn, wij daar als belastingbetaler iets van terug moeten zien (ok, ik mag toch wel blijven dromen?). En wat betreft die benzineprijs (bron United Consumers) is 9% de marge op het product, bestaande uit kosten voor distributie en marketing en winst voor oliemaatschappij en tankstation. Daar staat tegenover 17% BTW en 43 % accijns (dus 60% voor de overheid) en 31% productiekosten. En dat Shell miljarden winst maakt mag je ook gerust zoeken in andere producten die zij maken.
Een subsidie is inderdaad een soort van gift, maar het is toch prachtig dat een overheid eerst een energiebron een zetje moet geven om er daarna wat aan te kunnen verdienen voor het algemene belang? Of denk je dat we in Nederland ook het aardgas in 10 jaar hadden gehad liggen zonder de steun van de overheid? Met al die miljarden hebben we nu infrastructuur en sociale zekerheden…
https://nos.nl/l/2160767
Daarbij heb je het over gigantische subsidies maar dat valt, afhankelijk van de energiebron, behoorlijk mee. Neem nu wind op zee…
14 februari 2019: ”Dankzij schaalvergroting levert windenergie op zee, waarvoor de overheid sinds afgelopen jaar geen subsidies meer verstrekt, in rap tempo steeds meer groene energie op. […] In het Energieakkoord werd gerekend met een kostendaling van 40 procent in 2020, vergeleken met 2013, maar in werkelijkheid werd een kostendaling van maar liefst 70 procent in 2018 gerealiseerd. Dat bewijst de juistheid van het destijds gekozen systeem, waarbij de overheid tenders met een vaste regelmaat uitschrijft – vis je naast het net, dan kun je vrij snel weer inschrijven op de volgende tender, zodat een focus op wind-op-zee uiteindelijk loont – en zorgt voor de vereiste vergunningen, een kosteloze netaansluiting en projecten van voldoende omvang. Die zekerheden droegen bij aan een forse kostendaling voor windenergie op zee, waardoor binnenkort de tweede subsidieloze tender plaatsvindt.”
https://group.vattenfall.com/nl/newsroom/achtergrondartikel/2019/geen-subsidie-dat-is-geen-probleem-voor-windparken-op-zee
Luchtfietserij, zeker.
Hoezo, het net in Weert zit vol er kan niks groots meer bij, alleen particulieren kunnen nog het net op.
Die molentjes zijn voorlopig het laatste wat er bij kan. Er zal eerst een verdubbeling in transport capaciteit moeten gebeuren dat lukt niet voor 2030. Fanta, luchtfietserij, de link naar Enexis plak ik apart hierboven.
Straks zullen er veel meer elektrische auto’s en warmtepompen moeten komen om de doelstellingen in 2030 te moeten halen. Het huidige stroomnet kan dit helemaal niet aan. En hoe wil je straks een auto opladen als je bijv geen eigen oprit hebt? Een laadkabel over de stoep mag niet binnen de gemeente Weert.
Dat krijgen ze ook niet voor elkaar, 10 laadpalen in 1 straat ook niet. 30 warmtepompen in 1 straat in de winter ook niet, of eerst alle kabels vervangen die alu 4x150mm2 in de straat gaat het anders echt niet redden.
Maar nogmaals het schuift, bij fastned betalen ze wel meer dan €0,50 voor 1kwh om te mogen tanken het hilarische hierbij is dat ik deze paal vlakbij grotendeels voed met mijn stroom waar ik straks na 2030 nog maar €0,05 voor krijg.
https://www.enexis.nl/zakelijk/duurzaam/beperkte-capaciteit/gebieden-met-schaarste
https://www.enexis.nl/zakelijk/duurzaam/beperkte-capaciteit/gebieden-met-schaarste
Waar staat in mijn comment het woord luchtfietserij?
Ik ben, en blijf voorlopig, echter wel van mening dat in de klimaatplannen het doel blindelings alle middelen heiligt. Met deze instelling worden miljoenen zoniet miljarden verspilt.
Veel energetische maatregelen zijn uitgedokterd op een te rooskleurige tekentafel maar nooit deskundig uitgefilterd op negatieve effcten en
dit alles vanwege de druk op de
gestelde tijdslimiet.
Als ik niet van het gas af ga, ga ik niet van het gas af. Wat de gemeente Weert daar ook van vindt
Wat heeft dat nutteloze waterschap hier mee te schaften?
Via stromend water kan ook energie worden opgewekt. Wat een groter probleem lijkt te gaan worden zijn de zonnepanelen en de storingen die daardoor worden veroorzaakt bij landelijke communicatie netwerken zoals gebruikt door hulpverlening, luchtvaart e.d.
Dus we kunnen straks een eb/vloed centrale bij de Ijzeren man verwachten…Met een paar miljoen subsidie.
Ooit van de Maas en de stuwen gehoord?
Zet die Wikuso je 2x te kak?