Maarheeze – Deze week zijn de doseerlichten aan de Oranje Nassaulaan, Philipsweg, d’Aasdonken in Maarheeze en de Pastoor Thijssenlaan in Sterksel, in werking gegaan.
Al jaren hebben met name de kernen Maarheeze en Leende veel last van het sluipverkeer van automobilisten die files op de A2 Weert – Eindhoven willen vermijden. De doseerlichten zijn één van de maatregelen die worden genomen om dit sluipverkeer tegen te gaan.
Samen met inwoners gekozen voor maatregelen
In de afgelopen jaren was sluipverkeer vanaf de A2 een toenemend probleem. Niet alleen zorgde het voor doorstromingsproblemen, ook bracht het de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Maarheeze en Leende in gevaar.
Samen met de gemeente Heeze-Leende en de dorpsraden in de omgeving is gemeente Cranendonck in 2018 begonnen met het opstellen van een maatregelenpakket om de verkeerssituatie in de kernen rondom de A2 te verbeteren. De maatregelen hadden ook het doel om het gebruik van de fiets te promoten en veilig te maken op de route langs de A2. Dit heeft geleid tot het bepalen van een aantal sluipverkeer- en fietsmaatregelen, die tijdens twee bewoners-avonden zijn gepresenteerd.
Doseerlichten en fysieke wegafsluiters
De doseerlichten zijn gekoppeld aan de systemen van Rijkswaterstaat. Als er files ontstaan op de A2 en het wordt drukker op de wegen rondom de A2, gaan de doseerlichten in werking. De doseerlichten zorgen ervoor dat er slechts beperkt verkeer door kan rijden.
Zo worden automobilisten gestimuleerd om niet meer voor ‘sluipen’ te kiezen maar op de A2 te blijven rijden. Om overlast rondom de doseerlichten te voorkomen worden er op een aantal plekken (Fazantlaan, Horriken en Rijksweg) ook inrijverboden in de ochtendspits gerealiseerd (uitgezonderd bestemmingsverkeer). Dit om te voorkomen dat automobilisten niet weer andere routes gaan zoeken.
In het eerste kwartaal van 2022 verwachten ze dat er ook twee fysieke afsluiters zijn gerealiseerd op de Klaterspeelweg en Ulkedonken. Hiermee voorkomen ze dat verkeer in de ochtendspits hier door kan rijden. Tot die tijd blijven de huidige tijdelijke maatregelen van kracht rondom deze locaties.
Fietsmaatregelen
In gemeente Cranendonck worden er twee maatregelen uitgevoerd om het gebruik van de fiets te stimuleren. Ten eerste het verbreden van het fietspad Den Engelsman – Philipsweg (langs het spoor af). De werkzaamheden hiertoe zijn volop aan de gang en we verwachten dat de verbreding eind van dit jaar klaar zal zijn. En als tweede maatregel, het verbeteren van de oversteek op de Randweg Oost ter hoogte van de Rijksweg. Er wordt nu gewerkt aan de planning en voorbereiding. De verwachting is dat uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 de verbetering van de oversteek is uitgevoerd.
Meer informatie is te vinden op www.cranendonck.nl/sluipverkeerA2.
Bredere aanpak bereikbaarheid en doorstroming A2 Weert – Eindhoven
Deze maatregelen maken deel uit van een bredere aanpak om de bereikbaarheid en de doorstroming van het traject A2 Weert-Eindhoven te verbeteren. De infrastructurele opgave A2 Weert-Eindhoven is één van de opgaven binnen SmartwayZ.NL, het innovatieve mobiliteitsprogramma in Zuid-Nederland. Haar aanpak varieert van het ontwikkelen van slimme oplossingen tot het verbreden van snelwegen en het
verbeteren van vervoersknooppunten. Meer dan 150 partners werken binnen het programma samen, waaronder het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen. Meer informatie vind je op:
https://www.smartwayz.nl/nl/infrastructuur/a2-weert-eindhoven.
en als je behoort tot het zogenaamde bestemmingsverkeer” sta je dus ook te wachten voor deze “doseerlichten”….en dat iedere ochtend weer!
Precies kinderachtige maatregelen!!! Ongelukken en drukte op de A2 als gevolg van het niet verbreden van de A2. In plaats daarvan buigen voor dorpjes en onzinnige clubjes met 65+ deelnemers. De verkiezingen komen er weer aan en VVD zal vast wel weer een loze belofte gaan maken. Nog wel altijd beter dan die nutteloze Weertlokaal
En wat heeft Weert Lokaal te maken met de gemeente Cranendonck
Dat bovenstaand heerschap alle problemen ter wereld aan Weert Lokaal weet toe te dichten. Dus ook dit. Om onduidelijke redenen overigens, daarover heb ik in zijn/haar reacties nog nooit iets gelezen.
Oftewel, niet serieus nemen zo’n toetsenbordheld.
Waarom zouden dit kinderachtige maatregelen moeten zijn, het is op de eerste plaats het ontmoedigen van het sluipverkeer. Hoe wil men die A2 eigenlijk verbreden, zou men dat willen doen dan gaat dat zeker nog jaren duren, veel grond moet aangekocht of onteigend worden, bruggen vervangen en ga zo maar door. Draag maar eens een goed en uitvoerbaar plan voor in plaats van je opmerkingen.
De vluchtstrook gaan gebruiken als rijbaan en daar waar ruimte is vluchthavens maken. Dan kom je al een heel eind.
Maarja : iets met rijksweg en aandacht uit Den Haag..
Kinderachtige maatregelen in plaats van het daadwerkelijke probleem aan te pakken.