Nederweert – Het wordt steeds drukker op de A2 richting Eindhoven. Het rapport A2 Weert-Eindhoven Anders reizen, van 24 februari 2020, beschrijft een aantal maatregelen die kunnen bijdragen aan een betere doorstroming, een betere bereikbaarheid en een verbetering van de leefbaarheid in de kernen langs de A2.
Collectieve vervoersdienst
Eén van de maatregelen voor het verminderen van files op de A2 is de ontwikkeling van een collectieve vervoersdienst tussen het Weerterland en bedrijventerreinen ten zuiden van Eindhoven. Werknemers kunnen zo direct naar hun werklocatie worden gebracht, vanaf een parkeerlocatie of hub in de regio Weert.
Proefrit
Om de haalbaarheid van een dergelijke dienst te onderzoeken vond gisteren een proefrit plaats. Deze was in eerste instantie bedoeld voor werknemers van het bedrijf ASML in Veldhoven. Opstapplaats was de carpoolplaats aan Randweg West. Omdat de bus op de rijbaan van Randweg West moest stoppen, werden verkeersregelaars voor de verkeersveiligheid ingezet tijdens het op- en uitstappen.
Verdere plannen
De resultaten van deze proefrit worden gebruikt bij de verdere plannen en besluiten rond de inzet van een pendeldienst tussen het Weerterland en het Eindhovense.
Gewoon het advies opvolgen van de overheid en thuiswerken. Begin vorig jaar kon dat ook. Het is me niet opgevallen dat er toen meer bedrijven failliet gingen in de regio Eindhoven. Dus degene die nu weer in de auto zitten omdat ze menen dat ze op de werkplek aanwezig dienen te zijn maken zich te belangrijk. Gewoon meer thuiswerken en het probleem lost zich vanzelf op.
Ik fiets 3 dagen per week langs de A2 naar Eindhoven. Laten ze wat meer investeren in betere fietspaden met goede verlichting, en houd de automobilisten op de snelweg.
Ik zit daar ook weleens over te denken. Mag ik vragen hoe lang je er over doet? En hoe loopt het laatste stuk precies (zeg maar tussen Leende en Eindhoven)?
Naar de High Tech Campus in Eindhoven. 28 KM met een snelle fiets 1 uur. Als je naar het centrum van Eindhoven moet, dan aan de kant van Leende blijven en het laatste viaduct (bij de hut van Mie Pils) voor de rotonde oversteken. daar loopt een fietspad tot aan de rotonde en bij het brandweer trainingscentrum kan je onder de snelweg door het centrum in. Ik rijd zelf ook vaker van leende naar Valkenswaard en dan het hoge snelheid fietspad (de oude trambaan) naar Eindhoven. ik fiets zelf meestal vanaf Weert gezien aan de linkerkant en ga bij Leende centrum onder de snelweg door naar rechts. Dat scheelt 500 meter 🙂
Superfijn, dankjewel!
Er loopt toch al een pendeldienst langs de parallelweg?
Zolang de bus niet over de vluchtstrook mag en je in dezelfde file staat heb je er niet heel erg veel aan. Het is misschien iets goedkoper (maar hoeft niet perse). Pas als de bus de file voorbij mag heb je een game changer.
Als er voor elke bus 50 minder auto’s op de weg zijn wordt het uiteraard wel minder druk op de weg….