Je eigen film maken en die ook nog in een bioscoop kunnen bekijken. Dit is maar voor weinigen weggelegd. De leerlingen van groep 7en 8 van basisschool de Kameleon uit Weert hebben deze bijzondere ervaring wel gehad. Inclusief rode loper en popcorn.
Gepassioneerde professionals
Basisschool de Kameleon werkt voor het derde schooljaar met het programma IMC Basis van Stichting IMC Weekendschool. Elke week krijgen de leerlingen van groep 7 en 8 les van gepassioneerde professionals uit uiteenlopende vakgebieden. Zo hebben zij bijvoorbeeld lessen gehad van een verloskundige, een muziektolk, een radio dj, een ondernemer en een restauranteigenaar.
Het programma IMC Basis wordt mogelijk gemaakt door sponsoren en partners verspreid door heel Nederland. Een van die partners is Cinekid. ’s Werelds grootste media-festival voor jongeren van 3-14 jaar heeft een lessenreeks opgezet van 4 lessen waarbij de leerlingen mee worden genomen in alle facetten en beroepen die er nodig zijn om een film te maken.
Acteren erg leuk
Gastdocent Joris Souren, documentairemaker, leerde de kinderen alles over het bedenken van je verhaal tot het editen, en van het acteren tot regisseren. Sommige leerlingen ontdekten dat ze acteren eigenlijk wel erg leuk vinden, terwijl een andere wat stillere leerling hele creatieve ideeën had voor de verschillende camera standpunten. Samenwerken is belangrijk om tot een goed resultaat te komen en daar hebben ze weer goed in kunnen oefenen.
Eindresultaat op grote doek bij Gotcha!
De lessenreeks is dinsdag 16 november afgesloten met een heuse filmvertoning van het eindresultaat op het grote doek. De leerlingen zijn naar bioscoop Gotcha! gegaan om zichzelf en hun klasgenoten te zien stralen op het witte doek. Elke film werd door de leerlingen ook met een presentatie toegelicht. Wat een geweldige ervaring waar de leerlingen nog lang op terug zullen kijken.
Ondertussen zijn de gastdocenten voor het volgende vak, Recht, bezig met de voorbereidingen van hun gastles om binnenkort de passie voor hun vak(gebied) over te brengen.