Ruim vijf weken geleden zijn de werkzaamheden aan de Boshoverbrug stilgelegd. De gemeente Weert laat vandaag weten wat de stand van zaken is.
Tijdens de werkzaamheden aan de Boshoverbrug bleek dat de bouwtekeningen uit 1967 niet volledig gelijk waren aan de werkelijke situatie. Uit onderzoek bleek dat door de afwijkingen op de oude tekening tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden schade aan de brug is ontstaan. Enkele wapeningskabels in het brugdek zijn bij het verwijderen van een voegovergang beschadigd geraakt.
Situatie ingewikkelder
De werkzaamheden aan de Boshoverbrug zijn dankzij de schade nog iets ingewikkelder geworden, zo meldt de gemeente. Samen met de aannemer bekijken ze nu hoe de situatie het best kan worden opgelost. Dit zoen ze in twee stappen:
Stap 1: Schade herstellen
De kabels zitten in het beton van het brugdek verwerkt, en dat zorgt ervoor dat het herstel van de kabels moeilijker is. Onderzoek wijst uit dat er drie mogelijke oplossingen voor het herstel van de schade zijn. Op dit moment worden er proeven gedaan en berekeningen uitgevoerd om te bekijken welke van de drie oplossingen de beste is.
Stap 2: Vervolg werkzaamheden
In de volgende fase gaan ze de rest van de werkzaamheden aan het brugdek uitvoeren. Men moet er rekening mee houden dat de bouwtekening op meer plaatsen kan afwijken van de werkelijke situatie. Daarnaast kijken ze naar alternatieve bouwmethodes waarmee we het risico op schade bij het vervolg van de werkzaamheden kunnen verlagen.
Geen gevaarlijke situatie
De Gemeente Weert benadrukt dat er geen sprake is van een gevaarlijke situatie. Doordat de werkzaamheden op de brug al waren gestart, is het brugdek op dit moment niet geschikt om voertuigen over de rijbaan in noordelijke rijrichting te sturen. Het brugdek kan ook niet tijdelijk geschikt gemaakt worden voor dit verkeer. Men is bang dat de schade groter wordt als al het verkeer weer over de brug gaat rijden. Ze willen juist voorkomen dat er daardoor onveilige situaties ontstaan. Pas als de werkzaamheden zijn uitgevoerd en de schade is hersteld, kan het verkeer weer gebruik maken van deze rijbaan.
Het brugdek richting Stramproy heeft niets te maken met schade. De werkzaamheden waren hier ook nog niet gestart. Daarom kan deze weghelft nog steeds gebruikt worden.
Nog geen datum bekend voor herstel
Zodra bekend is welke van de drie opties voor het schadeherstel de beste is en hoe de rest van het werk op het brugdek wordt uitgevoerd, zal dit worden uitgewerkt in een nieuw uitvoeringsplan. Als dat is goedgekeurd en de benodigde onderdelen voor het schadeherstel binnen zijn, kunnen de werkzaamheden worden hervat. Wanneer dat gebeurt kan nu nog niet worden gezegd, mede omdat er een lange levertijd is voor onderdelen die nodig zijn voor de reparatie.
Als de weghelft richting Stramproy niets te maken heeft met de schade open deze rijbaan dan volledig. Verwijder de onnodige afzetting op dit gedeelte en voorkom stagnatie. Voortschrijdend inzicht!
Die rij richting is gewoon open! Zwetser
Deze kant is niet volledig open zoals Ironlion al zegt, van de 2 banen richting Stramproy is de linkse gesloten en geld er een snelheidsbeperking. Maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat de vangrail in het midden ook verwijderd is.
Nu kunnen ze mooi naar de de file kijken vanuit het stadhuis tot de stadsbrug
Als de gemeente niet zo dom was om geld uit te geven aan een fietsbrug, die tussen 2 oversteken op 500 meter van elkaar liggen te plaatsen.
Dan hadden ze geld gehad voor hier een nieuwe brug te plaatsen. Wat toch wel harder nodig is.
Jan mijn maat dit ben ik HE LE MAAL met Uw eens ! ! De oversteek op het Laarveld is ON nodig! 3 oversteken binnen 500 meter is weggegooid geld! ! ! ! De mensen op het Laarveld kunnen best EVEN 250 meter naar Links of rechts fietsen in plaats van zo hard die Fietsenbrug nodig hebben! ! !
Je capslock springt soms aan
Ik heb bij de eerste bekendmaking van de plannen al aangegeven dat die fietsbrug puur geld weggooien was. Naar mijn mening doorgeduwd omdat de mensen op Laarderveld stil moesten worden gehouden.
En wat heb je bereikt toen je dit aangaf.
Hetzelfde als iedere andere burger die probeert iets duidelijk te maken aan een politicus, niets dus. Met andere woorden een politicus begrijpt niet wat er omgaat in een burger en een burger kan de denkwijze van een politicus niet volgen.
Tja als je iets uitlegt over de fietsbrug terwijl het onderwerp de boshoverbrug is zou ik er ook niks van begrijpen
Als je goed kijkt zie je dat de reactie een reactie is op die van Janmaat. Hoop dat dat begrijpelijk is.
Aha janmaat is de schuldige, altijd die politicus je begrijpt niet wat ze zeggen.
De bedoeling van de fietsbrug is dat fietsers ‘veilig’ ongelijkvloers kunnen oversteken.
Ik vraag mij af hoeveel fietsers de voorkeur geven aan een steile oversteek en hoeveel fietsers liever ‘ makkelijk ‘ gelijkvloers willen oversteken.
Mijn inschatting is altijd geweest dat fietsbrug weinig gebruikt zou worden.
Ik hoop dat de gemeente wel zo slim is om tellingen te houden.
Zo kunnen ze hun ( naar mijn idee dure en overbodige ) fietsbrug evalueren en deze gegevens gebruiken voor toekomstige besluiten.
Bewijs mijn ongelijk , doch ik ben bang dat de gemeente Weert geen telling/ evaluatie gepland heeft
De gemeente Weert wil liever niet leren
Als ze ook maar even denken dat die telling slecht voor hen uitvalt zal er geen komen ben ik (ook) bang voor.
Voor het onderhoud van bruggen is altijd geld gereserveerd. Daar wordt deze opknapbeurt ook uit betaald. Als de tekeningen niet kloppen met de werkelijkheid lijkt het me logisch om even pas op de plaats te maken. Geen toestanden zoals in Genua.