De gemeenten Weert en Nederweert gaan samen met de provincie Limburg een belangrijke fietsverbinding tussen Weert en Nederweert verbeteren. Een voorstel daartoe wordt in februari aan beide gemeenteraden voorgelegd.
Het gaat om de aanleg van een hoogwaardige fietsroute op het tracé langs de Helmondseweg en Rijksweg-Zuid. De kosten bedragen bijna € 5.000.000. De provincie Limburg zegde voor dit project eerder een subsidie toe van 50%.
Er zijn twee belangrijke fietsroutes tussen Weert en Nederweert die grote groepen scholieren, werknemers, consumenten en recreanten dagelijks gebruiken. De eerste ligt langs Randweg Zuid en Ringbaan Noord (N275). Het fietspad heeft deels een goede verharding, een redelijke breedte en is verlicht. Fietsers moeten een aantal drukke wegen oversteken waaronder de op- en afritten van de A2. Dit is niet optimaal voor de verkeersdoorstroming en veiligheid.
De tweede route ligt langs Rijksweg-Zuid en de Helmondseweg. Dit fietspad is smal en niet verlicht. Het verbeterde fietspad wordt 4 meter breed en krijgt een vlakke asfaltverharding. De fietsers op deze route krijgen voorrang op het gemotoriseerd verkeer. Het plan voorziet ook in slimme verlichting, een goede bewegwijzering. Het moet een sociaal veilig en recreatief aantrekkelijk fietspad worden.
“Het bevorderen van het fietsgebruik en het verbeteren van de fietsverkeersveiligheid past zowel in het landelijk, provinciaal en ons gemeentelijk beleid”, aldus wethouder Peter Koolen van Nederweert en Martijn van den Heuvel van Weert. Een deel van het project (gele en blauwe gedeelten) willen de gemeenten gelijktijdig uitvoeren met de aanleg van de nieuwe watertransportleiding tussen het pompstation Ospel en Weert. “Zo maken we werk met werk en hoeft de schop niet twee keer in de grond”, aldus de wethouders. Deze leiding is nodig om de druk op de waterleiding in Weert te verbeteren.
Verbeterpunten
- Het verbreden en verbeteren van het bestaande fietspad tussen de geplande fietstunnel onder de N275 nabij de Zuid-Willemsvaart en de autosnelweg A2 in Nederweert, inclusief het aanpassen van de verschillende gelijkvloerse wegkruisingen (blauw (zien onderstaande kaart));
- De aanleg van een nieuw fietspad in Nederweert parallel aan de oostzijde van de autosnelweg A2, inclusief de afbuiging van het fietspad langs de N275 richting het nieuwe fietspad (groen);
- Het verbreden en aanpassen van het bestaande fietspad langs de Helmondseweg in Weert, tussen de autosnelweg A2 en Ringbaan Oost (geel);
- Het verbreden en aanpassen van het bestaande fietspad langs de Helmondseweg en de Biesterbrug, inclusief het aanpassen van de van de verschillende gelijkvloerse kruisingen, de herinrichting van een gedeelte van de Helmondseweg en de optimalisatie van de kortsluiting tussen de Helmondseweg en Noordkade ter hoogte van de Biesterbrug (rood).
De planuitwerking willen de gemeenten oppakken in samenspraak met betrokken organisaties, belangengroepen en omwonenden. De planvoorbereiding van het gele en blauwe gedeelte is gepland in 2022, de aanleg in 2022/2023.
De planvoorbereidingen van het groene en rode gedeelten vragen meer tijd. “Het traject Helmondseweg tot Biesterbrug gaan we later oppakken. We willen voldoende tijd en ruimte hebben om ook de bewoners mee te nemen in de planvorming,” aldus wethouder Van den Heuvel. Volgens planning kan dit deel in 2024 worden aangelegd. De totale kosten van het project worden geraamd op bijna € 5.000.000. De gemeenteraden van Weert en Nederweert nemen in februari een besluit over het voorstel.
Inderdaad een goede zaak. Het heeft echter nogal wat dure aanpassingen nodig om het traject langs het kanaal inclusief het knelpunt Biesterbrug op te lossen. In de huidige situatie zijn er al gevaarlijke situaties met fietsers en auto’s op de piektijden. Jaren geleden is de Biest smaller gemaakt voor gemotoriseerd verkeer om de fietser te helpen. De rijweg is echter zo smal dat geregeld fietsers aan de kant gedrukt worden. Verderop bij de Paterskerk gaan in de morgen de meeste fietsers weer links af om naar school te gaan. Is het niet simpeler en veiliger om de fietsers in Nederweert over sluis 15 te laten fietsen en dan het nieuwe fietspad aan te laten leggen op het huidige kiezelpad. Lekker rustig ik meen 2 gelijkvloerse kruisingen. Laat ze op de Scheepsbouwkade linksaf door het park naar de Graafschap Horne laan fietsen. Veel minder gevaarlijke punten en ik denk ook veel goedkoper. Alternatief net na het viaduct van de randweg links langs Jos Poel toast naar de Graafschap Horne laan. Er zal ook minder overleg nodig zijn tussen bewoners en omwonenden wat alles zal bespoedigen.
Gooj zaak.
Det fietspaâd naeve de rândweeg is neet te doon. Um de 100 maeter stieet dao un stopleecht.