Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Weert heeft samen met ProRail het voornemen om aan de Julianalaan, de zuidzijde van het NS-station, een extra fietsenstalling te realiseren. De nieuwe stalling is goed voor circa 300 parkeerplekken.
Het plan stuitte op verzet van buurtbewoners. Maar het college gaat alsnog een omgevingsvergunning aanvragen omdat er een tekort aan fietsenstallingen wordt verwacht. Tevens zou het de nieuwe stalling bijdragen aan de verkeersveiligheid.
ProRail heeft van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaatde opdracht gekregen om ook bij het NS-station Weert samen met de gemeente een capaciteitsuitbreiding voor tweewielers te verwezenlijken.
Flink tekort aan parkeerplekken dreigt
Al langere tijd zijn de bestaande en beschikbare fietsparkeerplaatsen rondom het station op de piekmomenten onvoldoende. Inmiddels wordt dit tekort ook cijfermatig aangetoond, zo staat in het B&W-besluit. Landelijk is er een overzicht van geprognosticeerde fietsparkeertekorten per stationslocatie, hetgeen laat zien dat er bij het station van Weert een flink tekort van fietsparkeerplaatsen gaat ontstaan. Tussen 2020 en 2030 wordt voorspeld dat er aanvullend ruim 300 fietsparkeerplaatsen benodigd zijn. Momenteel zijn er 1.856 fietsparkeerplaatsen beschikbaar.
Waarom de Julianalaan?
Behalve de extra fietsparkeerplaatsen, wordt ook de verkeersveiligheid voor de langzame verkeersdeelnemers uit het zuidelijk deel van Weert verbeterd en is deze combinatieoplossing een “win-win” situatie, zo stelt het college.
Vanuit verkeersveiligheid bezien worden op deze wijze de fietsparkeerplaatsen direct aan de juiste zijde van de doorgaande weg (Louis Regoutstraat) aangelegd. Hierdoor wordt het voor al het fietsverkeer uit het zuidelijk deel van Weert met bestemming station, ook direct veiliger.
Met de 300 extra fietsparkeerplaatsen op de nieuwe locatie is het heel eenvoudig om via het bestaande trottoir zonder onveilige manoeuvres het station binnen te gaan. Als bijkomend voordeel wordt op deze manier bereikt dat er ook een betere spreiding van alle fietsstromen ontstaat die op zoek zijn naar een fietsparkeerplek.
Om extra accent te leggen op de nieuwe locatie is in het plan ook duurzame verlichting en bewegwijzering richting het station meegenomen. Zo wordt de nieuwe locatie extra aantrekkelijk gemaakt voor het fietsverkeer uit het zuidelijk deel van Weert. Mocht er in de toekomst sprake zijn van het doortrekken van de bestaande verbindingstunnel naar de andere zijde van de spoordijk, dan ligt de stalling ook op een goede plek.
Bestemmingsplan
De nieuwe fietsenstalling wordt deels in de bestemming ‘Water’ geprojecteerd. Het planvoornemen voldoet daarmee niet aan het bestemmingsplan. Om de fietsenstalling te realiseren wordt de duiker over een lengte van ongeveer 35 m verlengd en wordt de waterlossing deels gedempt. De ontwikkeling heeft gevolgen voor de uitstraling van het gebied. De fietsenstalling wordt landschappelijk ingepast. De gevolgen worden ruimtelijk aanvaardbaar geacht.
Belangrijke schakel
De gemeente is voornemens de fietsenstalling ten behoeve van het station uit te breiden aan de zuidzijde, zijde Julianalaan. Het station in Weert is een belangrijke schakel omdat hier nationaal en regionaal openbaar vervoer (trein en bus) samenkomt met lopen en fietsen. Tevens is het station een centrale plek waar ze een groot deel van de bezoekers ontvangen vanwaar men verder naar het achterland reist. Ook wordt door bevordering van de fiets-treinreis en het gebruik van de fiets CO2-uitstoot voorkomen of verminderd.
Hè hè, eindelijk. Nu moet ik telkens tweemaal oversteken, omdat ik op Moesel woon. Eerst om mijn fiets te parkeren en vervolgens om naar het station te gaan. Wanneer deze fietsparkeerplaats er is dan hoef ik niet meer over te steken omdat ik dan al aan de goede kant van de weg ben. En als die tunnel ooit wordt doorgetrokken dan is het helemaal perfect.
Het is weer een typische gemeente Weert actie. Eerst maar half informeren bij de bewoners en dan ondanks dat de buurt bezwaren heeft de boel er toch doorheen drukken. Als ik dan de argumentatie lees rijzen me de haren te berge. Er wordt gesproken over een tekort van 300 fietsparkeerplaatsen in 10 jaar. Gemakshalve wordt bij dit argument vergeten dat de gemiddelde forens steeds ouder wordt en met pensioen gaat dus minder of geen gebruik meer gaat maken van het openbaar vervoer. Ook de door de huidige situatie ingezette transformatie van thuis werken en thuis studeren zal niet meer tegen gehouden kunnen worden waardoor er structureel minder gebruik gemaakt gaat worden van het openbaar vervoer. Het argument dat de nieuwe stalling aan de goede kant van de weg komt te liggen is helemaal een argument van niets. Hier is duidelijk geredeneerd van het vertrekken uit Weert. Als deze mensen terug komen zullen ze toch de onbeveiligde kruising aan de Julianalaan over moeten steken. Dat is vaak in de huidige situatie al vaak een hele opgave. Het trottoir onder de tunnel aangepast moeten worden, hier wordt wel fijntjes naar verwezen maar zal nog smaller worden dan het nu al is. Het aanpassen van het bestemmingsplan is al helemaal uit den boze. Een paar jaar geleden is de situatie aangepast met als argument de wateroverlast te beperken door hier een grotere waterlozing aan te leggen. Nu blijkt volgens de gemeente dat deze kleiner kan, dit terwijl het landelijk beleid er juist op gericht is om meer water op te vangen. Gelukkig kan hier nog protest tegen de aanpassing van het bestemmingsplan worden aangetekend. Het bevorderen van het openbaar vervoer en het daardoor terugdringen van de Co 2 uitstoot door het aanleggen van de fietsenstalling is geen valide argument. De gemeente Weert kan het bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer niet beïnvloeden. Dat doet de NS met haar prijsbeleid. Beste gemeente ga terug naar de tekentafel.
In woon aan de zuid-kant dus deze stalling aan de Dries’ kant lijkt me wel handig.
De grote stalling links heeft vaak wel plek (2e niveau alleen maar),
maar dan moet je de weg 2x oversteken, lastig als je haast hebt.
Met een voetgangersbrug over het spoor zou je aan deze kant zonder de weg over te steken op het perron zijn.